Senaste nytt

Norwegian stänger Köpenhamn-Berlin Schönefeld, men öppnar rutten igen

Det verkar som de ändrade sig efter Air Berlin gjorde KK.
Norwegian fortryder Berlin-lukning - CHECK-IN.dk
Fast ingenting syns i publicerade tidtabeller. Man kan boka CPH-SXF-CPH oktober ut, i november erbjuds inga direktflyg. Så om de inte publicerar en tidtabell mycket snart, så tror jag inte alls på att DY kommer tillbaka på rutten.
SAS kan inte vara mycket till konkurrens, flyger inte ens varje dag. EZ har en daglig flight. AB har/hade 4 dagliga.

Mm, verkligen förvånande. Det borde väl snart bli lediga slottar... Jag hoppas av hela mitt hjärta att SAS återöppnar GOT-TXL som det inte fanns en chans att få lönsamhet när airberlin satsade på GOT.

Håller med fullständigt! Jag hoppas verkligen de ligger på nu så det inte slutar med att Eurowings får alla bra slots. Det har varit bedrövligt att vilja åka SAS och år efter år bara sett Air Berlin på de bra tiderna - framför allt morgonflyg som krävs för att man ska kunna ansluta till mid-/longhaul på CPH och ARN (eller hinna fram till sin svenska landsortsdestination medelst opålitliga tåg innan det blir mörkt..)
Håller även med om GOT, det har känts knäppt att en tysk uppstickare har full daglig trafik med bl a direkt morgonflyg medan självaste SAS som tidigaste alternativ erbjudit lunchflyg till cph och byte där till dubbla priset. Det krävs att man gillar SAS rejält för att välja det alternativet.
Skulle vara rena drömmen för mig om SAS fick de tre morgontiderna till ARN GOT och CPH.

Fast ingenting syns i publicerade tidtabeller. Man kan boka CPH-SXF-CPH oktober ut, i november erbjuds inga direktflyg. Så om de inte publicerar en tidtabell mycket snart, så tror jag inte alls på att DY kommer tillbaka på rutten.
I artikeln står det:

“På grund af den ændrede konkurrencesituation har vi besluttet alligevel at fastholde vores rute mellem København og Berlin. Det betyder, at vores danske passagerer også i det kommende vinterprogram kan benytte vores seks ugentlige afgange mellem de to byer,” siger Norwegians danske informationschef Daniel Kirchhoff til CHECK-IN.dk."

EZ har en daglig flight
Easyjet har tolv avgångar per vecka.

Det är alltså tal om en våldsam överkapacitet på rutten, vilket också syns på priserna.

Det är alltså tal om en våldsam överkapacitet på rutten, vilket också syns på priserna.
Framförallt verkar det vara riktigt tryck på kvällskvisten, med ofta fyra konkurrenter. På morgonen flyger airberlin vid sju och easyJet vid åtta, från Köpenhamn. Här borde det finns mer utrymme om (när) airberlin försvinner.
Easyjet har tolv avgångar per vecka.
De veckor jag kollade i september var de uppe på 15 flighter.
SAS kan inte vara mycket till konkurrens, flyger inte ens varje dag
De ligger på cirka 12 flighter per vecka.

Framförallt verkar det vara riktigt tryck på kvällskvisten, med ofta fyra konkurrenter. På morgonen flyger airberlin vid sju och easyJet vid åtta, från Köpenhamn. Här borde det finns mer utrymme om (när) airberlin försvinner.

De veckor jag kollade i september var de uppe på 15 flighter.

De ligger på cirka 12 flighter per vecka.
Yes. Viss skillnad dock på vintertidtabellen.

I artikeln står det:

“På grund af den ændrede konkurrencesituation har vi besluttet alligevel at fastholde vores rute mellem København og Berlin. Det betyder, at vores danske passagerer også i det kommende vinterprogram kan benytte vores seks ugentlige afgange mellem de to byer,” siger Norwegians danske informationschef Daniel Kirchhoff til CHECK-IN.dk."

...
Och när jag tittar nu så är flighterna tillbaka i tidtabellen! SXF-CPH för 255kr f.n.

Toppen