Senaste nytt

Norwegian ställer in samtliga flygningar i Skandinavien

Ingen kan svara på en sådan fråga utan ett betydligt större beslutsunderlag
Det förstår jag väl men om vi tar ett annat exempel där ryktet sa att LH lägger bud på SK så steg ju aktien hos SK = man borde köpt SK aktier, därav min fråga om det går att göra en liknande gissning hos vilket av bolagen man bör ha aktier vid en fusion.

Även tisdagen innebär många inställda flygningar.

Norwegian beklagar att även imorgon tisdag drabbas närmare 20 000 resenärer av inställda flyg och förseningar på grund av pilotstrejken. Återigen är det inrikestrafiken som drabbas hårdast: Nästan alla inrikesflyg i Sverige och Norge ställs in medan ett begränsat antal inrikesflyg ställs in i Danmark. De flesta avgångarna mellan de skandinaviska huvudstäderna är också inställda. Några få Europalinjer ställs in men annars ska linjer mellan Skandinavien och USA samt Skandinavien och Thailand gå som vanligt.

Det förstår jag väl men om vi tar ett annat exempel där ryktet sa att LH lägger bud på SK så steg ju aktien hos SK = man borde köpt SK aktier, därav min fråga om det går att göra en liknande gissning hos vilket av bolagen man bör ha aktier vid en fusion.
Röda siffror för Norwegian i den inledande handeln idag. Dock ligger dom på +7% senaste veckan.

Om det skulle bli så, ska man (i teorin) köpa aktier i DY eller FR?
Ett bud har alltid en budpremie vilket gör att kortsiktigt lönar det sig att handla det bolag som köps upp. Man ska då handla innan budet är känt, därefter är ju budpremien inprisad. Så insider-information lönar sig, mer lagligt är att ha en god portion tur och bra analytiskt sinne.

Svårt att se en fusion mellan FR/DY skulle kunna äga rum, med tanke på hur olika verksamheterna fungerar. Det där med anslutningsflyg är väl obekant för Ryanair, men en viktig del av Norwegians verksamhet - dels för anslutningar från t.e.x. Nordnorge, men främst för långlinjerna.

Jag gissar istället att Ryanair o Norwegian planerar en gemensam sak för att mata trafik för långdistanslinjerna. Är inte båda ganska stora i London o Spanien (?) Ryanair annonserade att de ville göra något sådant i höstas.... Tror inte det betyder att man skapar genomgående flygningar, men en ren marknadsåtgärd.

Om det nu ändå blir en fusion.....då kan väl hälften av de Europeiska bolagen lägga ner. Har inte dessa bolag beställningar på sådär 1.000 flygplan..

Trots att jag tycker det är lika många eller fler inställda avgångar verkar drabbade resenärer minska, har man blivit duktig på att boka om eller vad händer?

Hoppsan hejsan det här var ingen dålig försening. Vad gäller i det här fallet, går det att få ersättning eller gör strejken att man snällt får sitta i båten och vänta?
Skärmavbild 2015-03-10 kl. 16.06.34.png

Hoppsan hejsan det här var ingen dålig försening. Vad gäller i det här fallet, går det att få ersättning eller gör strejken att man snällt får sitta i båten och vänta?
Visa bifogad bild 32697
En hypotetisk fråga eftersom du bojkottar DY. Men ersättning ska fås för mat, telefonsamtal, ev övernattning. Pengar för besväret fås ej vid extraordinär händelse, dit strejk skulle kunna räknas som, dock ska varje fall prövas individuellt.

En hypotetisk fråga eftersom du bojkottar DY. Men ersättning ska fås för mat, telefonsamtal, ev övernattning. Pengar för besväret fås ej vid extraordinär händelse, dit strejk skulle kunna räknas som, dock ska varje fall prövas individuellt.

Precis mest intresserad att veta vad som gäller, har trots allt en del bekanta som reser med DY trots mitt ständiga tjat ;) Tack för svar!

Toppen