Senaste nytt

Norwegian slår rekord: New York - London 5 timmar 13 minuter

Homer

Medlem

Bern

Medlem
Att kalla det "fastest transatlantic flight" är väl att ta i lite...

Hursomhelst imponerande, räknar man med nollvind och en hastighet på mach 1 skulle en flygtur jfk-lgw ta snäppet längre tid, 5:15.
 

Jönsson

Medlem
Att kalla det "fastest transatlantic flight" är väl att ta i lite...

Hursomhelst imponerande, räknar man med nollvind och en hastighet på mach 1 skulle en flygtur jfk-lgw ta snäppet längre tid, 5:15.
De gör de inte. De kallar det den snabbaste flygningen under ljudets hastighet med ett kommersiellt jet.
 

mha321

Medlem
De gör de inte. De kallar det den snabbaste flygningen under ljudets hastighet med ett kommersiellt jet.
Bloomberg har onekligen fel i rubriken där. Men i texten är det rätt. Och Norwegian har faktiskt rätt i både rubrik och text, trots att det är de som är "marketing agent" i det här fallet.
 

Teddulin

Medlem
Flög BA176 (JFK-LHR) den 14/1. Kabinpersonalen var då helt exalterade och meddelade gång på gång att flygningen bara skulle ta drygt 5 timmar. Ingen jättepositiv nyhet då man flyger First. Nu fick vi cirkulera ett bra tag innan vi kunde landa men annars hade vi nog kunnat utmana rekordet.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hachans

Medlem
Synd, jag var med det dygnet när senaste rekordet sattes. Resan gick med Lufthansa från Boston till Frankfurt eller München. Vi fick sitta på plattan i Boston en god tid för kaptenen sa att vi inte fick komma till Frankfurt (eller om det var München) innan curfew lyftes. Så dricka serverades, stämningen var på topp eftersom vi inte skulle bli försenade fram. Sen lyfte vi, kom fram för tidigt ändå och fick cirkla med en massa andra USA-kärror och landade alldeles för mycket innan tidtabell. Flygplatspersonalen var fortfarande morgontrött och hade nog inte förväntat sig att det skulle stå en massa folk och hänga på låsen till diverse kaféer och andra matställen.

Några dagar senare läste jag om rekordet i typ Aftonbladet. Vår flight omnämndes inte specifikt, men det var under samma tid i samma jetström.

Bara en anekdot.
 

agehall

Medlem
Flög BA176 (JFK-LHR) den 14/1. Kabinpersonalen var då helt exalterade och meddelade gång på gång att flygningen bara skulle ta drygt 5 timmar. Ingen jättepositiv nyhet då man flyger First. Nu fick vi cirkulera ett bra tag innan vi kunde landa men annars hade vi nog kunnat utmana rekordet.
Jag flög BA JFK-LHR för ett par år sedan och har för mig att tiden landade på 5:30 +- någon minut. Det roliga var att utresan LHR-BOS var nästan 9h och den flögs i F... :)
 
Toppen