Norwegian "racing start" incident

Jag läste detta nu under morgonen. Det är något av det sjukaste jag har läst på Aviation Herald (vilken jag läser varje dag).



Undrar om flight crew var nöjda med dagen när de gick hem. Kudos till kabinbesättningen som tog ett viktigt beslut - att inte fortsätta flyga.
 
Hur kan Go2Sky få tillstånd att flyga, eller värre, hur har deras piloter utbildats och godkänts? Hoppas i alla fall Go2Sky får omedelbart trafikförbud, verkar ju ha rena pajaspersonalen.
 
Detta är ett av våra närmaste problem framöver. Vi väljer ett seriöst flygbolag men vi vet inte om dessa har outsoursat piloterna till något låglöneland. Detta ger naturligtvis negativ inverkan på flygsäkerheten.
 
Helt sjukt. Dock tycker jag det är rätt anmärkande också, om det stämmer, att cabin crew säger att de inte förstod vad piloterna sa, så de antog vad som gällde... Total break-down på alla håll anser jag.
 
Vet inte riktigt vad man ska säga... En sak är säker, kommer inte flyga med Norwegian om det går att undvika...
 
Saxat ur AvHerald.

Det här är skräckexempel på bristande kommunikation. Och uppenbarligen ett par piloter som inte hade koll på hur man flyger.



"Incident: Go2Sky B738 at Kristiansand on Nov 4th 2016, 'racing start'

on behalf of Norwegian Air Shuttle, registration LN-NII performing flight DY-277 from Kristiansand to Oslo (Norway), entered Kristiansand's runway 04, began to accelerate for takeoff, the crew rejected takeoff at low speed and stopped the aircraft after about 230 meters. [...]

While the flight attendant was in aisle at the passengers trying to re-assure those passengers the engines accelerated to takeoff power prompting the flight attendant to rush back to her seat and strap in. About 4-5 minutes after becoming airborne an alarm could be heard from the flight deck, the aircraft levelled off and the alarm became even easier to hear. The flight attendants decided to check the cockpit to make sure the pilots were awake, all flight attendants detected there was something wrong with the cabin pressure. Upon calling the flight deck there was no response, cabin crew attempted to enter the cockpit using the emergency code, while the code was entered the first officer responded and opened the door, however did not provide any information as to what was happening. Cabin crew decided to connect their oxygen masks to the portable oxygen bottles. The passengers noticed something was wrong. Finally it emerged they were about to land in Oslo in about 9 minutes, the cabin was cleared for landing, the flight crew called the cabin crew to take their seats for landing and the aircraft landed. After landing cabin crew insisted the flight crew would explain to the passengers what had happened, however, the announcement was unclear just mentioning a wrong switch. Cabin crew was alerted by the break down of crew communication. The occurrence was witnessed by a number of deadheading flight crew of Norwegian Air Shuttle."
 
Alf skrev:Detta är ett av våra närmaste problem framöver. Vi väljer ett seriöst flygbolag men vi vet inte om dessa har outsoursat piloterna till något låglöneland. Detta ger naturligtvis negativ inverkan på flygsäkerheten.Klicka för att utvidga...
Nja, om man väljer ett bolag som outsoursat till något skräpbolag så är de ju per definition inte seriösa. Sedan börjar de bolag som inte gör så bli mer och mer lätträknade.
 
Dagens CHECK-IN.dkhar en artikel om detta

Jag väntar på en kommen tar från Björn Kojs. Du kanske skall be att få komma till Skavlan igen och förklara detta intermezzo. Det är nog många som väntar på Din kommentar.
 
011430121 skrev:Jag väntar på en kommen tar från Björn Kojs. Du kanske skall be att få komma till Skavlan igen och förklara detta intermezzo.Klicka för att utvidga...


Med tanke på hur det gick sist på Skavlan är han nog inte så sugen på att komma tillbaka, blev ju slaktad..
 
Nu säger de i intervju (austrianwings.info) att:



- config warning gick igång p.g.a. att parkeringsbromsen var på. ...Men radardatat visar ju att kärran kom 230m innan stopp på startbanan. WTF? knappast med parking brake set...

- Att det blev en "slip" av flying pilot, som fimpade motorerna.

- att dom inte behövde göra ny performance calculation innan take-off, med 230m av banan redan förbrukat.



Kristiansands bana är ganska kort, 2030m, redan innan man bränt 230m. Om 738:an var lätt lastad för ett kort hopp till Oslo så torde det förvisso vara en smal sak med 1800m återstående startbana, men performance calc ska ju ge V1-hastigheter, marginaler för om en motor lägger av i kritiskt ögonblock, hänsyn till vind, o.s.v.



Att strunta i ny performance calculation baserat på ny, kortare banlängd känns farligt, om man ska se händelsen ur ett rent flygsäkerhetsperspektiv. (tycker jag som "arm-chair pilot").
 
marbe166 skrev:Nja, enligt artikeln gick avtalet med Go2Sky ut enligt plan den 6 dec, så inga krishanterande åtgärder.Klicka för att utvidga...
Nä det behövs inte då DY tydligen inte har något sammarbete med Go2Sky längre Hr Kjos var tydligen förutsende. Fast det är ju något som förtydligas.
 
Back
Top