Stefan Sandström
Medlem
Den här incidenten påminner mig om när jag själv gjorde motsvarande, fast på SJ. Jag tidigare veckopendlat med SJ under mer än ett decenium varför jag såg mig som ett proffs på att åka tåg. Många gånger såg man personer som klev på tåget och sedan slokörat fick kliva av då de hade tagit fel. Jag bevittnade otaliga diskussioner om vem som hade rätt osv. Självklart var jag rätt säker på min sak när en ung kille kommer fram och anser att jag sitter på hans plats. Skulle JAG ha gjort fel på tåget, skulle inte tro det, tänkte jag. Till saken hör att jag precis hade gått från att åka med årskort till biljetter(oerhört krångligt med alla dessa biljetter, årskort ftw!). Innan diskussionen var klar hann tåget rulla iväg mot nästa stopp i Södertälje. Helt plötsligt står det klart att det är jag som har svartepetter och har en felaktig biljett, den gällde för veckan innan!!! Hel***e, vad gör jag nu, att inte komma fram var inget alternativ. Snabbt som ögat drar jag igång datorn och försöker boka en ny biljett. Tyvärr var det måndagmorgon och alla avgångar visade sig vara fulla. Eftersom jag vet att SJs IT-system inte är så slugt vet jag att man kan boka station för station. Omständigt, men det brukar funka. Problemet var att konduktören närmade sig så jag flydde in på toan med datorn och låste om mig, planen var att "överleva" Södertälje för då skulle jag iaf få vara kvar till Norrköping och därmed ha tid att köpa ett gäng biljetter. Ibland kontrollerar konduktörerna toaletterna för eventuell friåkare. Något lättad hör jag utropet om Södertälje och att vi sätter fart igen. 15min senare kan jag kliva ut från toaletten med 4st nya biljetter(med 4 olika säten) som sträckte sig till Karlskrona. Mycket lättad, lätt svettig och mycket ödmjuk kunde jag påbörja en ny jobbvecka.![]()
hahaha Love it. Vet själv inte hur många gånger jag varit på flygplatsen och dragit kortet i automaten och ingen biljett finns. de första 5minutrarna är det SJÄLVKLART automatens fel, tills man inser att man glömt boka biljetten.