Senaste nytt

Norwegian passagerare på SAS

Den här incidenten påminner mig om när jag själv gjorde motsvarande, fast på SJ. Jag tidigare veckopendlat med SJ under mer än ett decenium varför jag såg mig som ett proffs på att åka tåg. Många gånger såg man personer som klev på tåget och sedan slokörat fick kliva av då de hade tagit fel. Jag bevittnade otaliga diskussioner om vem som hade rätt osv. Självklart var jag rätt säker på min sak när en ung kille kommer fram och anser att jag sitter på hans plats. Skulle JAG ha gjort fel på tåget, skulle inte tro det, tänkte jag. Till saken hör att jag precis hade gått från att åka med årskort till biljetter(oerhört krångligt med alla dessa biljetter, årskort ftw!). Innan diskussionen var klar hann tåget rulla iväg mot nästa stopp i Södertälje. Helt plötsligt står det klart att det är jag som har svartepetter och har en felaktig biljett, den gällde för veckan innan!!! Hel***e, vad gör jag nu, att inte komma fram var inget alternativ. Snabbt som ögat drar jag igång datorn och försöker boka en ny biljett. Tyvärr var det måndagmorgon och alla avgångar visade sig vara fulla. Eftersom jag vet att SJs IT-system inte är så slugt vet jag att man kan boka station för station. Omständigt, men det brukar funka. Problemet var att konduktören närmade sig så jag flydde in på toan med datorn och låste om mig, planen var att "överleva" Södertälje för då skulle jag iaf få vara kvar till Norrköping och därmed ha tid att köpa ett gäng biljetter. Ibland kontrollerar konduktörerna toaletterna för eventuell friåkare. Något lättad hör jag utropet om Södertälje och att vi sätter fart igen. 15min senare kan jag kliva ut från toaletten med 4st nya biljetter(med 4 olika säten) som sträckte sig till Karlskrona. Mycket lättad, lätt svettig och mycket ödmjuk kunde jag påbörja en ny jobbvecka. :)

hahaha Love it. Vet själv inte hur många gånger jag varit på flygplatsen och dragit kortet i automaten och ingen biljett finns. de första 5minutrarna är det SJÄLVKLART automatens fel, tills man inser att man glömt boka biljetten.

Jag vill minnas att jag nämt det förut, men tar upp det igen.
För ett antal år sedan skulle jag till Oslo, tror det var i C. Hade tungt bagage som checkades in och jag fick mitt boardingkort. Kikade inte mer på det utan gick till gaten, det var på den tiden då SAS hade Gate Cafe, uppdelat C och M. Visade mitt boardingkort och damen nämnde att planet till London inte gick från denna gate!
Mkt riktigt boardingkortet var till LHR, om det var mitt namn eller ej minns jag inte. Mitt bagage var också på väg till London. Det blev lite aktivitet och snart hade jag nytt boardingkort och både jag och bagage kom till OSL. :rolleyes:

Jag arbetar med ground handling och en hel del gate-verksamhet på Gardermoen i Oslo och tänkte dela min tankar...

Till att börja med har SAS för bara några veckor sedan gått över till ett nytt inchecknings- och boardingsystem (Altea) vilket sjävklart medför lite barnsjukdomar kring systemet och framförallt procedurerna kring gaten. T.ex. som någon nämnde kanske dom får köra manuell boarding där man slår in en siffra eller ett namn i datorn på varje respektive passagerare och då kan det lätt bli något misstag. Men i allmänhet när boardingkort scannas i en gate lyser det grönt eller rött med tillhörande öronbedövande ljud. Vid rött ljus är det oftast fel flight eller fel leg (pax som har flera boardingkort då dom är i transfer) men annars så piper det för att vi ska dubbelkolla något såsom en gate-kommentar(alltifrån speciella biljetter till visumfrågor eller notiser om pax som avnjutit för mycket DP i business loungen). Men för många på gate blir det lite av en "pip-inflation" och det kan tillslut bli så att man slarvar med vilka man släpper igenom. Men faktumet att man gör en headcount på dom flesta vettiga bolag gör ju att man uppdagar eventuella boardingfel. Värt att nämna är att överraskande många bolag inte gör headcount och litar på gaten, vilket ijuförsig är rätt då man borde se gaten som ett konkret pax-filter. Men i och med att det går mot kortare och kortare turnarounds är en headcount en väldigt bra sista check.

Dessutom så är det ju sällan ID-kontroll på inrikes- och schengenflighter nuförtiden och därför blir inte boardingkortet och bekräftelsen av namn, flight och destination lika uppmärksammade. Dessa felboardingar som sker är ju vanligare på inrikes- och schengenflighter jämfört mot "visum-destinationer" vågar jag påstå.

Men det är fortfarande skiftarbetande vanliga människor som jobbar på gate. Och mänskliga misstag kommer att ske. Därför vill jag avsluta med att berätta att en person nu i veckan som skulle resa till Kiev från Gardermoen hamnade i ankomsthallen på LYR, Svalbard. Detta skedde med fungerande gate-skärmar, ID-kontroll (även om Longyearbyen (Lyr) tillhör Norge så behandlas den som en Non-Schengen flight boardingmässigt), en normal boarding, en headcount och såklart crewets plus kaptenens pre-flight speech om destination och flight-info.

Men några mänskliga faktorer kan göra att en bakfull Ukrainare får finna sig på Svalbard i 25minus istället för i Kiev.

Men några mänskliga faktorer kan göra att en bakfull Ukrainare får finna sig på Svalbard i 25minus istället för i Kiev.

One way ticket?

Jag tar för givet att flygbolaget tar sitt ansvar och ser till att mannen kommer till rätt destination. Eller hur?
Finns det något läge där det inte skulle vara så? Att man "får stå sitt kast"....

Det är inget snack i sånna här situationer om att flygbolaget står för alla kostnader. Pax i fråga åkte med samma plan tillbaka och blev ombokad med första bästa connection till Kiev med ett annat bolag och sjävklart blev allting betalt för. Tror det är väldigt sällan en pax får stå sitt kast i sånna här situationer. Har tidigare arbetat med ground handling åt Ryanair på Skavsta och där dök det en dag upp en passagerare som hamnat på NYO när han skulle till Malta. Och till och med Ryanair blinkade inte en sekund åt att stå för kostnaderna för hans biljett.

Förutsatt då att jag hade blivit omhändertagen och fått hjälp att hamna rätt till slut, som ju verkar vara legio i branschen när även lågservice-bolagen tillämpar det, så hade jag bara blivit överlycklig av en sånt äventyr :)

Mvh
/NotRyan

SAS hade två flyg inom en halvtimme (på samma timme) till KRN vid när jag skulle upp höromveckan. Inte så smart. Ett par hundra japaner (som inte kan engelska) skulle till ishotellet. Tog en stund att reda ut vem som var på vilken flight då de uppenbarligen lyckats borda lite hipp som happ :)

Häromdagen skulle jag till LHR och läste slarvigt på skylten och sa visserligen till min fru att det är konstigt att SAS kör från gate 19, de brukar ju flyga från Piren. Gick till Piren, och lyckades ta mig in på gaten med fel boardingkort, upptäckte 17.55 (flighten 18.10, eller snarare flighterna) att jag var fel och hade svårt att få komma ut... eftersom det är passkontroll vid gate 19. Lyckades till slut och sprang genom terminal 5 medan de ropade i högtalarna "kontakta gate 61". Men hur kan man göra det? Passkontrollen ville inte kontakta gaten.../Per

Kom hem från Belgrad i går kväll och innan jag satt på första lediga plats på planet hann jag visa upp boardingkortet fem gånger (okey, det är fel forum att erkänna men det var LCC. Nödlösning. Skäms lite grand). Hur man skulle kunna hamna på fel plan är ... svårt att tänka sig.

Jag gick ombord på fel plan och åkte med hela vägen till fel destination, utan att upptäcka något förrän avstigning.

Stockholm - Teneriffa via Madrid med Spanair, för 3-4 år sedan.

När vi gick ner för landning såg det väldigt märkligt ut vid inflygningen och jag sa till min dåvarande flickvän att det är skrämmande likt Barcelona. Mycket riktigt så landade vi i Barcelona istället för vår destination; Teneriffa.

Det som inträffade var att gate nummer för vår flight hade ändrats, utan att vi noterat detta och gick därför ombord när det blev boarding. Ingen kommenterade något vid ombordstigning. Vi lyssnade inte speciellt noggrant på informationen på spanska kring väder etc...

Med en kraftig förkylning och bihåleinflammation så var det ingen speciellt rolig upplevelse, även om de satte oss i C under resten av resan samt senare även kompenserade med 2 gratis C biljetter till BCN.

Varken vi eller personalen ombord reflekterade faktiskt inte heller att de platsnummer vi hade i eco till Teneriffa gjorde att vi satte oss i biz på den kärra som åkte till BCN.

Det blev ganska många förvånade miner när vi frågade om det verkligen är Teneriffa vi landat på och visade upp våra Bording Cards....

Toppen