Senaste nytt

Norwegian passagerare på SAS

Norwegian har boardingkort på sladdrigt papper som får SAS dito att kännas som dom är utskrivna på kartong. Lite mer än loggan skiljer...

Fast det kan man inte gå på. Folk skriver ut boardingkort hemma, på andra flygplatser, hos andra flygbolag etc etc. Bara för att de har en viss papperssort på den flygplatsen så behöver folk inte ha ett "lokalt" boardingkort.

Påminner mig om en episod för många år sedan när jag hamnade på AF-planet till Nice istället för AF-flighten till ARN från CDG, till medpassagerarnas stora förtjusning när det uppdagades (i tid som tur var). Där hade man (i alla fall då, jag undivker CDG som pesten) flera boardings på samma gate vilket ökar risken för dylika situationer.

Herregud hur observanta tror ni en vanlig passagerare är. Står det destination Göteborg på samma tid för både SK och DY kan jag lova att min hustru skulle klivit på den första gaten hon sett. Om det sedan är ett blått eller rött flygplan skulle hon fullständigt struntat i. Det är väl ändå flygplatspersonalen vid gaten som skall hålla koll på detta.

Vanligt fenomen att pax går till fel gate då bolagen kör med parallella avgångar. Men jag har aldrig varit med om att någon lyckats gå ombord, det är ju inget bra...

Flög en del från BMA förr i tiden. Då var det inte ovanligt att folk hamnade på fel Malmö Aviation flyg när det var flera avgångar samtidigt.
Förklaringen var att efter gaten skulle man ut på plattan till parkeringsplatsplats nr 1, 2 3 etc. Många gick fel, men det ordnade sig oftast till allmän munterhet vid genomräkningen o/b

En kompis till mig blev i Madrid (om jag minns rätt) körd till fel flygplan av bussen från gaten. Det var först då busslasten kommit ombord planet som de märkte att det var fel destination.

Jag har själv också varit med om detta då jag ska åka från Paris där det verkar vara så gott som varje avgång där de måste räkna om och kolla boardingkort eftersom antalet passagerare inte stämmer.

Flög en del från BMA förr i tiden. Då var det inte ovanligt att folk hamnade på fel Malmö Aviation flyg när det var flera avgångar samtidigt.
Förklaringen var att efter gaten skulle man ut på plattan till parkeringsplatsplats nr 1, 2 3 etc. Många gick fel, men det ordnade sig oftast till allmän munterhet vid genomräkningen o/b

Med tanke på att det är free seating, så skulle det ju teorietiskt sätt kunna vara så att en på varje flight (om det är två olika) går fel, och på så sätt kommer till fel destination.
Men det är väl därför Malmö Aviation är noga med att ropa ut destinationen, innan dörrarna stängs, just för att slippa detta problem.

Norwegian har boardingkort på sladdrigt papper som får SAS dito att kännas som dom är utskrivna på kartong. Lite mer än loggan skiljer...

Det irriterar mig att jag tycker att papperskvaliteten spelar såpass stor roll. Jag vet ju att det bara är ett boardingpass, men sådana där sladdrigga saker som kommer ur t.ex. KLMs inchecksningsautomater känns på något sätt för billiga.

Herregud hur observanta tror ni en vanlig passagerare är. Står det destination Göteborg på samma tid för både SK och DY kan jag lova att min hustru skulle klivit på den första gaten hon sett. Om det sedan är ett blått eller rött flygplan skulle hon fullständigt struntat i. Det är väl ändå flygplatspersonalen vid gaten som skall hålla koll på detta.

Det vore ju inte helt orimligt att tro att det var en code share heller.

Liknande grejer händer dagligen med alla möjliga flygbolag.
Är det något jag har lärt mig efter alla år i flygbranchen är att många stänger av hjärnan när de är på flygplatser (Ibland även jag..så ska inte gnälla förmycket).

Minns med ett litet leende på läpparna hur vi i JHB skulle få alla PAX att gå från en gate till den som låg bredvid. Tog 40minuter innan alla gått dit. Vid ett ögonblick fick jag stå med en megafon och roppa: "I AM THE CAPTEN OF KLM TO AMSTERDAM, ANYONE CARE TO JOIN ME, PLEASE COME TO GATE X"
När vi väl var bordade så visade det sig att vi hade allt möjligt folk ombord som skulle till med BA, AF och även någon som skulle med QF.

Strax efter det införde även KLM en policy att kontrollera BoardingCards vid dörren av planet på longhaul :)

Den här incidenten påminner mig om när jag själv gjorde motsvarande, fast på SJ. Jag tidigare veckopendlat med SJ under mer än ett decenium varför jag såg mig som ett proffs på att åka tåg. Många gånger såg man personer som klev på tåget och sedan slokörat fick kliva av då de hade tagit fel. Jag bevittnade otaliga diskussioner om vem som hade rätt osv. Självklart var jag rätt säker på min sak när en ung kille kommer fram och anser att jag sitter på hans plats. Skulle JAG ha gjort fel på tåget, skulle inte tro det, tänkte jag. Till saken hör att jag precis hade gått från att åka med årskort till biljetter(oerhört krångligt med alla dessa biljetter, årskort ftw!). Innan diskussionen var klar hann tåget rulla iväg mot nästa stopp i Södertälje. Helt plötsligt står det klart att det är jag som har svartepetter och har en felaktig biljett, den gällde för veckan innan!!! Hel***e, vad gör jag nu, att inte komma fram var inget alternativ. Snabbt som ögat drar jag igång datorn och försöker boka en ny biljett. Tyvärr var det måndagmorgon och alla avgångar visade sig vara fulla. Eftersom jag vet att SJs IT-system inte är så slugt vet jag att man kan boka station för station. Omständigt, men det brukar funka. Problemet var att konduktören närmade sig så jag flydde in på toan med datorn och låste om mig, planen var att "överleva" Södertälje för då skulle jag iaf få vara kvar till Norrköping och därmed ha tid att köpa ett gäng biljetter. Ibland kontrollerar konduktörerna toaletterna för eventuell friåkare. Något lättad hör jag utropet om Södertälje och att vi sätter fart igen. 15min senare kan jag kliva ut från toaletten med 4st nya biljetter(med 4 olika säten) som sträckte sig till Karlskrona. Mycket lättad, lätt svettig och mycket ödmjuk kunde jag påbörja en ny jobbvecka. :)

Toppen