Senaste nytt

Norwegian och easyJet ingår samarbetsavtal - Worldwide by easyJet

Vidare känns det som att Norwegian tappar en hel del på europamarknaden genom detta eftersom man enbart kan flyga Easyjet till och från europa.
Du kan väl fortfarande boka med Norwegian så att säga separat om du vill? Poängen här är ju att easyJet har en synnerligen dominerande ställning på Gatwick (47 % på kortflygningar) och vill kunna ge sina passagerare möjlighet att flyga vidare. Och som easyJet konstaterar i senaste rapporten:

upload_2017-9-13_13-11-51.png

Det finns en intressant logik i samarbetet. Vi får se om det flyger.

Har svårt att se konkurrenskraften i detta. På de sökningar jag har gjort har SAS och övriga europeiska och amerikanska bolaget legat en bra bit under det pris som EasyJet och Norwegian ger. Då har bagage och måltider varit inkluderade. Vidare känns det som att Norwegian tappar en hel del på europamarknaden genom detta eftersom man enbart kan flyga Easyjet till och från europa.

SAS går väl inte att hitta för under 10k om man t ex reser Må - Fre samma vecka. Min förhoppning är att detta tvingar de etablerade bolagen att ta bort sin lördagsnattsregel.

SAS går väl inte att hitta för under 10k om man t ex reser Må - Fre samma vecka. Min förhoppning är att detta tvingar de etablerade bolagen att ta bort sin lördagsnattsregel.
Det finns priser i SAS Go med minimum stay 3 dagar till Nordamerika t ex för 5.322 SEK exkl. skatter (till New York) redan idag så det går att hitta under 10.000 SEK inkl. skatter.
Men som ni kan ser på bilden nedan, Air France (Skyteam JV) och Lufthansa (Star Alliance JV) har billigare priser med 3 dagars minimum stay.

Screenshot20170913 01 EF.png

Det syns inte i bilden men även British Airways (oneworld JV) har liknande priser med 3 dagars minimum stay.

Enligt internet sa ska ju BA addera mer stolar I Ekonomi pa deras 777or som ar baserade pa Gatwick for att kunna konkurrera med Norwegian. Spannande tider framover.

Om jag förstått rätt ska easyJet även mata westjet, och inte bara Norwegian, även om det förstås fått lite mindre utrymme här i Skandinavien. Och de är ju även BA partner i Canada. Kan bli intressant det också.

Enligt internet sa ska ju BA addera mer stolar I Ekonomi pa deras 777or som ar baserade pa Gatwick for att kunna konkurrera med Norwegian. Spannande tider framover.

Om man med spännande menar "i racet mot botten" håller jag med. BA går nu från 3+3+3 i sina Gatwick-baserade 777or till 3+4+3 och det är väl en tidsfråga innan det införs på Heathrow också :(

Nästan 8h väntan på Gatwick på hemvägen var det jag reagerade på.
Nu kanske det är dags för ett samarbete med Southwest eller Jetblu på andra sida så har de snart en allians.
Enda fördelen jag ser att de tvingar de etablerade bolagen att hålla lägre priser. Det är synd att det inte går att konkurrera med kvalitet.

Toppen