Krävs säkert någon form av avtal ändå. Jag har bla blivit ombokad LHR-AMS-ARN med BA+KL för några år sedan när det var SAS-strejk för att ta sig hem. Precis som jag har kollegor som blivit ombokade från BA till SK när de haft inställda flyg. Allians är definitivt inte ett krav, men de går knappast ut och handlar genom att göra en vanlig webb-bokning, det finns någon form av avtal i botten säkerligen.
Men Norwegian har ju som affärsidé att stå utanför samtliga samarbeten, så det förvånar mig inte direkt att SAS inte kan boka om till dem - precis som Norwegian säkert aldrig skulle boka om dig till SAS (eller BA eller LH eller whatever).
Tror inte det baseras på lagligt bindande avtal, snarare en oskriven regel i branschen att i händelse av att pax missar connection så hjälper bolagen varandra vid förfrågningar. I alla fall de större civiliserade bolagen.
Har tex själv blivit erbjuden att bli ombokad ARN-AMS-PVG (med KL) när ordinarie rutt ARN-MUC-PVG (med LH) inte fungerade pga att ARN-MUC blev inställd. Fick detta förslag utan att ens be om det. De hade lika gärna kunnat sätta mig på ARN-PEK-PVG/SHA (med CA) eftersom den flighten var öppen enligt service desken.