Senaste nytt

Norwegian nekade passagerare mat och dryck under 12 timmars flygning.

Krävs säkert någon form av avtal ändå. Jag har bla blivit ombokad LHR-AMS-ARN med BA+KL för några år sedan när det var SAS-strejk för att ta sig hem. Precis som jag har kollegor som blivit ombokade från BA till SK när de haft inställda flyg. Allians är definitivt inte ett krav, men de går knappast ut och handlar genom att göra en vanlig webb-bokning, det finns någon form av avtal i botten säkerligen.

Men Norwegian har ju som affärsidé att stå utanför samtliga samarbeten, så det förvånar mig inte direkt att SAS inte kan boka om till dem - precis som Norwegian säkert aldrig skulle boka om dig till SAS (eller BA eller LH eller whatever).

Tror inte det baseras på lagligt bindande avtal, snarare en oskriven regel i branschen att i händelse av att pax missar connection så hjälper bolagen varandra vid förfrågningar. I alla fall de större civiliserade bolagen.
Har tex själv blivit erbjuden att bli ombokad ARN-AMS-PVG (med KL) när ordinarie rutt ARN-MUC-PVG (med LH) inte fungerade pga att ARN-MUC blev inställd. Fick detta förslag utan att ens be om det. De hade lika gärna kunnat sätta mig på ARN-PEK-PVG/SHA (med CA) eftersom den flighten var öppen enligt service desken.

Skilnad från andra LCC, använder Norwegian Amadeus som bokningssystem. Jag kan tänka mig att det gör lättare för andra flygbolag att boka om till Norwegians flygning.
Andra aspekten är att Norwegian transporterar inte bara mellan A-B, utan även A-B-C, både passagerare och incheckat bagage.

Norwegian är väl inte med i IATA?
Såvitt jag vet bokar DY endast om pax till senare egna avgångar.

IATA bolagen ombokar till varandra...
Jag tror prioriteringen är..först till senare avgång med egna bolaget vid avresa samma dag, sedan till den alliance bolaget är medlem i & sedan till andra IATA flygbolag. Kollegor till mig med SAS biljett har vid "strul" blivit ombokade till Thai, Finnair, KLM, Lufthansa, Icelandair mm.

Norwegian är väl inte med i IATA?
Såvitt jag vet bokar DY endast om pax till senare egna avgångar.

IATA bolagen ombokar till varandra...
Jag tror prioriteringen är..först till senare avgång med egna bolaget vid avresa samma dag, sedan till den alliance bolaget är medlem i & sedan till andra IATA flygbolag. Kollegor till mig med SAS biljett har vid "strul" blivit ombokade till Thai, Finnair, KLM, Lufthansa, Icelandair mm.

Sen beror det också på vem passageraren i fråga är, och vilken status i FFP-världen denne har. :)

Ombookning til andre alliancer: Jeg blev i 2011 ombooket med LOT da deres rute fra Hanoi blev indstillet pga. af dårlig økonomi. Jeg fik 3 valg: QR, SQ, og MH. Ingen af dem er i alliance med hinanden. LOT foreslog (ingen tvang) at jeg valgte QR, velnok fordi de var de billigste for dem da de på den tid havde masser af promotions.
Jeg blev endda adviseret 2 måneder forinden og kunne vælge datoer og flyselskab næsten som jeg ville. Det på trods af, at min oprindelige LOT billet (HAN-WAW-CPH) var ekstrem billig. De bookede direkte på Amadeus. Tak LOT !

Last edited:
Å andra sidan... det måste väl funnits någon passagerare som kunde ta cash av henne och betalt med sitt kreditkort?

Precis vad jag tänkte på. Om man nu ska väga vikten i de nyheter som just SvD levererar i segmentet lågprisflygbolagsskandaler tycker jag att de ogina medpassagerarna mer förtjänar en artikel än vad Norwegian gör. Iaf i detta fall...

Varför skall SAS boka om dig till Norwegian som man inte har ett samarbetsavtal med? Ombokningar sker inom ramen för en allians, inte mellan konkurrenter eller tror du att Norwegian gladeligen bokar om till annat bolag? Jag har tråkiga erfarenheter av bolaget DY som inte ens bokar om mellan egna flykter utan att plånboken får stryk när stora förseningar föreligger. Bokat plan gäller.....

Varför SAS skall boka om mej:
- service mot sina passagerare, jag hade fullprisbiljett
- jag hade vidare anslutning i Sth som jag missat

Jag har blivit ombokad massor av gånger tidigare till bolag utanför *A alliansen så det borde inte varit något problem.

Jag är helt medveten om att Norwegian inte ger någon hjälpande hand i ett motsvarande läge, det är därför jag väljer SAS vid mina arbetsresor och då förväntar jag mig hjälp vid sådana här situationer.

Det gick inte ens att avboka SAS på deras App, den fungerade inte vid tillfället.

Jeg blev i 2011 ombooket med LOT da deres rute fra Hanoi blev indstillet pga. af dårlig økonomi. Jeg fik 3 valg: QR, SQ, og MH. Ingen af dem er i alliance med hinanden.

Liknar lite min senaste resa med SK. Mitt nya val blev sist och slutligen SK flyg, men kunde välja även AY och AF. Hade även chansen att direkt tala i telefon med personen som skrev de nya biljetterna, så kunda välja mycket fritt. Men kanske en fördel med att vi var i C? :)

Precis det här med re-routing är det som sätter etablerade flygbolag (läs: IATA) i en klass för sig, i jämförelse med LCC (DY, U2 och FR). Då tänker man på kunden och kommer inte med en kall dusch, typ "nästa flyg går om 3 dagar."

Toppen