Senaste nytt

Norwegian lägger ner alla långlinjer från Stockholm och Köpenhamn

Detta känns ju jätte bra iom att Svedavia har/ska börjat bygga ut T5 oxå. *ironi*
Undrar mest vem som ska nyttja denna eller har jag missat ngt väsentligt här?
 

mjulven

Medlem
Kollade på Norwegians linjenät från ARN och CPH. Det var inte mycket kvar av det längre. BKK från båda, samt JFK och KBV från Stockholm. Så den stora vinnaren på detta bör vara thai följt av SAS på sträckan ARN-EWR
 
Last edited:

palmen

Moderator
Undra hur SAS reagerar på detta, kommer ju troligtvis inte bli billigare att flyga longhaul med SAS nu när den största konkurrenten lämnar marknaden. Har ju varit väldigt förmånliga priser för oss resenärer och att någon skulle få kasta in handduken i detta priskrig förr eller senare var väl rätt väntat, det var väl dock inte många som för något år sedan trodde det skulle bli Norwegian dock.
 

Hachans

Medlem
Med SAS i cph, Finnair i Helsingfors och nu Norwegian enbart i Oslo befästs Arlandas postion som den flygplats i Norden med absolut sämst utbud av långlinjer. I Nordens största stad..

Vad görs åt detta? Är det någon som ens gör något?

Köpenhamn har betydligt mycket större upptagningsområde än Stockholm och det bor många fler i Köpenhamns storstadsområde. Danskarna är villiga att betala mer för sina flyg, och för flygbolagen finns det fördelar att samla långlinjerna på ett och samma ställe.

Så vad ska man göra? Behöver man göra något? Stockholm har utmärkta förbindelser med Köpenhamn så jag tycker inte det behövs alls faktiskt. Vill man ha fler direktflyg så får man stärka stadens attraktionskraft, och det handlar om att se till att det byggs bostäder, så att talang och företag kan trivas. Det handlar om att ha en kollektivtrafik som inte är extremt underdimensionerad och levnadsomkostnader som inte skenar. Och såklart en blomstrande turistindustri, men det har vi ju redan trots bristen på direkta flyglinjer. Kolla bara tågen mellan Köpenhamn och Stockholm.

Men det handlar också om att inse Stockholms begränsningar. Stockholm är en provinshuvudstad i en avkrok. Det ligger inte på vägen till någonting speciellt. Så varför ska flygbolag vara där? Köpenhamn är betydligt mer strategiskt placerat som bas.

Sen får vi inte glömma heller att Norwegian är på fallrepet och detta är ett försök att rädda bolaget. De har haft otur med sina flygplan och lektion 1A i att få ett flygbolag lönsamt är att man måste flyga passagerarna dit de vill. Men det är klart det är lättare att skylla på andra.
 
Toppen