Senator
Moderator
Jag vill inte ta något från min landsman Björn Kjos. Det är en riktigt vass affärsman, ingen tvekan om detta. Dock har han och The Right Honourable M. O'Leary några gemensamma karaktäristika beteenden:
"All PR is good PR" - alla nyheter är nyheter (och givetvis är detta en stor nyhet)
Kan man sticka nålen i "legacy" bolagen gör man gärna detta, flera gånger om dagen om det går.
Ok, låt oss göra en snabb kalkyl: Boeing har kapacitet att producera ca 200-250 (uppskattat av mig baserat på senaste års leveranser av 450-500 flygplan per år) av dessa per år. Låt oss säga att att DY tar 15% av produktionskapacitet per år så tar man emot 2-3 per månad eller 25-30 per år. Så någon stans runda slängar kommer det ta 10 år innan alla dessa levereras, och man vill ha en flotta med snitt på 7 år. Det vill säga att man troligen signerar leasingavtal på 5 år i första skede (om det går). Så ungefär 20-30% av första flygplanen skall tillbaka till leasingbolagen innan senaste plan kommer.
Låt oss jämföra mellan DY och SK jan-sept 2011:
SK: Passenger revenue 23 017 MSEK
SK: Jet fuel 5 728 MSEK - 25% of revenue
SK: Technical aircraft maintenance 1 752 MSEK - 7.5% of revenue
SK: Leasing costs for aircraft 1 152 MSEK - 5% of revenue
DY: Operating revenue 7,995 MNOK
DY: Aviation fuel 2,262 MNOK - 28%
DY: Leasing cost 625 MNOK (Estimated) - 8%
DY: Technical maintenance expenses 510 MNOK - 6.5%
Kan man dra någon slutsats av detta? Kanske...
1) Leasing av flygplan är en liten det av kostnaden om man kan säkra bra villkor
2) Nyare flotta = lägre bränsle + mindre service på flygplanen
"All PR is good PR" - alla nyheter är nyheter (och givetvis är detta en stor nyhet)
Kan man sticka nålen i "legacy" bolagen gör man gärna detta, flera gånger om dagen om det går.
Ok, låt oss göra en snabb kalkyl: Boeing har kapacitet att producera ca 200-250 (uppskattat av mig baserat på senaste års leveranser av 450-500 flygplan per år) av dessa per år. Låt oss säga att att DY tar 15% av produktionskapacitet per år så tar man emot 2-3 per månad eller 25-30 per år. Så någon stans runda slängar kommer det ta 10 år innan alla dessa levereras, och man vill ha en flotta med snitt på 7 år. Det vill säga att man troligen signerar leasingavtal på 5 år i första skede (om det går). Så ungefär 20-30% av första flygplanen skall tillbaka till leasingbolagen innan senaste plan kommer.
Låt oss jämföra mellan DY och SK jan-sept 2011:
SK: Passenger revenue 23 017 MSEK
SK: Jet fuel 5 728 MSEK - 25% of revenue
SK: Technical aircraft maintenance 1 752 MSEK - 7.5% of revenue
SK: Leasing costs for aircraft 1 152 MSEK - 5% of revenue
DY: Operating revenue 7,995 MNOK
DY: Aviation fuel 2,262 MNOK - 28%
DY: Leasing cost 625 MNOK (Estimated) - 8%
DY: Technical maintenance expenses 510 MNOK - 6.5%
Kan man dra någon slutsats av detta? Kanske...
1) Leasing av flygplan är en liten det av kostnaden om man kan säkra bra villkor
2) Nyare flotta = lägre bränsle + mindre service på flygplanen