Senaste nytt

Norwegian Dubai - Stockholm, Problemlinje?

fmansson

Medlem
Det är starka jetströmmar som är orsaken till diversionerna, inget annat. När UA flög till ARN med B752 vintertid var det ofta liknande förhållanden vilket medförde tankning i YYR eller YQR i januari/februari.
 

agehall

Medlem
Hur mycket jetströmmar finns det egentligen mellan UAE och Skandinavien? Motvind - ja, men jetström är väl ett ganska specifikt fenomen?
 

riche

Medlem
Hur mycket jetströmmar finns det egentligen mellan UAE och Skandinavien? Motvind - ja, men jetström är väl ett ganska specifikt fenomen?

Det kan finnas flera! Här är prognosen för 18UTZ idag.
SWC/WC 18
De svarta "pilarna" på kartan visar jetströmmar, deras riktning samt styrka. Ifylld triangel = 50KT, ett streck = 10KT. Även höjden står utskriven.
Exempelvis den som rör sig över Sverige, från norr till söder på FL310 med vindstyrka på 130KT i höjd med Stockholm :)
 

Flood

Medlem
Kan det ha med värmen att göra? Jag är inte bekant med hur klimatet och årstiderna går i Dubai (dvs. om det är sommar där under december), men generellt gäller ju att flygbränslet expanderar och tar mer plats i tanken för varje droppe, ju varmare det är. Om ett flygplan ska flyga en sträcka som är så lång att det är nära max för vad det klarar av med full tank kan en mellanlandning alltså behövas för att tanka när det är varmt.

Är inte problemen med värme (och höghöjdsflygplatser) snarare att luftens densitet blir lägre och att flygplanet då måste starta med lägre vikt (mindre bränsle)?
 

agehall

Medlem
Är inte problemen med värme (och höghöjdsflygplatser) snarare att luftens densitet blir lägre och att flygplanet då måste starta med lägre vikt (mindre bränsle)?
Dubai ligger ju på havsnivå, men du tänkte kanske på det mer generellt?

Vad jag har hört så är det värmen som ställer till det generellt sett. Det gör att det går åt mer soppa för att starta och det blir därför mindre kvar till själva flygsträckan. Det ska vara en av anledningarna till att många longhauls avgår/ankommer sent på natten i Dubai.

Just i Norwegian-fallet antar jag att det är en kombination av att starta när det är ganska varmt samt att det är en lång flygning med ett plan som inte är optimalt för sträckan.
 

Fredrik

Medlem
Det var väl officiella anledningen till att Norwegian ställer in flygen till Las Vegas i sommar.

Apropå att planen till/från Dubai måste mellanlanda så verkar det inte hindra folk från att boka.
 

Dr. Miles

Expert
Jag undrar om det är berättigat till ersättning enligt EG 261/2004 i fall det blir försening pga diversion?
Eller säger Norwegian att det var pga väderförhållandet?
 

Flood

Medlem
Dubai ligger ju på havsnivå, men du tänkte kanske på det mer generellt?

Vad jag har hört så är det värmen som ställer till det generellt sett. Det gör att det går åt mer soppa för att starta och det blir därför mindre kvar till själva flygsträckan. Det ska vara en av anledningarna till att många longhauls avgår/ankommer sent på natten i Dubai.

Just i Norwegian-fallet antar jag att det är en kombination av att starta när det är ganska varmt samt att det är en lång flygning med ett plan som inte är optimalt för sträckan.

Ja, att både hög temp och lågt lufttryck orsakar samma typ av problematik. För Dubai är det ju som du säger bara hög temp.
 
Toppen