Menade luftströmmar.Hur mycket jetströmmar finns det egentligen mellan UAE och Skandinavien? Motvind - ja, men jetström är väl ett ganska specifikt fenomen?
Hur mycket jetströmmar finns det egentligen mellan UAE och Skandinavien? Motvind - ja, men jetström är väl ett ganska specifikt fenomen?
Kan det ha med värmen att göra? Jag är inte bekant med hur klimatet och årstiderna går i Dubai (dvs. om det är sommar där under december), men generellt gäller ju att flygbränslet expanderar och tar mer plats i tanken för varje droppe, ju varmare det är. Om ett flygplan ska flyga en sträcka som är så lång att det är nära max för vad det klarar av med full tank kan en mellanlandning alltså behövas för att tanka när det är varmt.
Dubai ligger ju på havsnivå, men du tänkte kanske på det mer generellt?Är inte problemen med värme (och höghöjdsflygplatser) snarare att luftens densitet blir lägre och att flygplanet då måste starta med lägre vikt (mindre bränsle)?
Dubai ligger ju på havsnivå, men du tänkte kanske på det mer generellt?
Vad jag har hört så är det värmen som ställer till det generellt sett. Det gör att det går åt mer soppa för att starta och det blir därför mindre kvar till själva flygsträckan. Det ska vara en av anledningarna till att många longhauls avgår/ankommer sent på natten i Dubai.
Just i Norwegian-fallet antar jag att det är en kombination av att starta när det är ganska varmt samt att det är en lång flygning med ett plan som inte är optimalt för sträckan.