Senaste nytt

Norwegian Dubai - Stockholm, Problemlinje?

EXP

Medlem
Farföräldrarna ska flyga och nyfiken som jag är kollade jag i flightradar24. Varför så många "diverted" flyg? 9 stycken bara i december??

19 Dec Dubai (DXB) Stockholm (ARN) B738 (LN-NGA) - 22:00 22:52 05:30
Diverted to CPH

18 Dec Dubai (DXB) Stockholm (ARN) B738 (LN-DYW) - 22:00 22:40 05:30
Diverted to BUD

15 Dec Dubai (DXB) Stockholm (ARN) B738 (LN-NGB) - 22:00 22:30 05:30
Diverted to RIX

12 Dec Dubai (DXB) Stockholm (ARN) B738 (LN-NGB) - 22:00 22:30 05:30
Diverted to WAW

11 Dec Dubai (DXB) Stockholm (ARN) B738 (LN-NGA) - 22:00 23:05 05:30
Diverted to RIX

09 Dec Dubai (DXB) Stockholm (ARN) B738 (LN-DYZ) - 22:00 22:18 05:30
Diverted to WAW

07 Dec Dubai (DXB) Stockholm (ARN) B738 (LN-NGA) - 22:00 22:25 05:30
Diverted to WAW

04 Dec Dubai (DXB) Stockholm (ARN) B738 (LN-NGA) - 22:00 22:37 05:30
Diverted to RIX

02 Dec Dubai (DXB) Stockholm (ARN) B738 (LN-NGB) - 22:00 22:36 05:30
Diverted to BUD

Kan det ha med värmen att göra? Jag är inte bekant med hur klimatet och årstiderna går i Dubai (dvs. om det är sommar där under december), men generellt gäller ju att flygbränslet expanderar och tar mer plats i tanken för varje droppe, ju varmare det är. Om ett flygplan ska flyga en sträcka som är så lång att det är nära max för vad det klarar av med full tank kan en mellanlandning alltså behövas för att tanka när det är varmt.

Precis som ovan svar, bränslet räcker inte till. Norwegian flyger sträckan med en liten Boeing 737-800 till skillnad mot Emirates som kör Boeing 777-300ER.

Kan det ha med värmen att göra? Jag är inte bekant med hur klimatet och årstiderna går i Dubai (dvs. om det är sommar där under december), men generellt gäller ju att flygbränslet expanderar och tar mer plats i tanken för varje droppe, ju varmare det är. Om ett flygplan ska flyga en sträcka som är så lång att det är nära max för vad det klarar av med full tank kan en mellanlandning alltså behövas för att tanka när det är varmt.

Intressant teori! Kan linjen verkligen bli lönsam med så mycket extra kostnader i form av land&start avgifter, kompensationer för försening och så vidare?

• Gilla
Reactions: Gus
Jag är inte bekant med hur klimatet och årstiderna går i Dubai (dvs. om det är sommar där under december), men generellt gäller ju att flygbränslet expanderar och tar mer plats i tanken för varje droppe, ju varmare det är.
December är en av de kallare månaderna i Dubai. (UAE ligger på norra halvklotet) därmed dock inte sagt att det är kallt med svenska mått mätt.

Jag har pratat med en anställd på Norwegian som bekräftar det som flera andra har skrivit här, räckvidden för det flygplan som används är knappt tillräcklig för sträckan vilket gör att man med jämna mellanrum (vid motvind) måste nödlanda på vägen hem. Flyget är ökänt inom Norwegian. Kan dessutom sägas att det invändigt är ett helt valigt "Europa-plan" vilket komfortmässigt inte går att jämföra med longhaulplan trots att det tidsmässigt (och med lite medvind) kan ta nästan lika långt tid som sträckan New York - Stockholm. Det är alltså lite av en mardrömsflight.

Last edited:
Jag har pratat med anställd på Norwegian som bekräftar det som flera andra har skrivit här, räckvidden för det flygplan som används är knappt tillräcklig för sträckan vilket gör att man med jämna mellanrum (vid motvind) måste nödlanda på vägen hem. Flyget är ökänt inom Norwegian. Kan dessutom sägas att det invändigt är ett helt valigt "Europa-plan" vilket komfortmässigt inte går att jämföra med longhaulplan trots att det tidsmässigt (och med lite medvind) kan ta nästan lika långt tid som sträckan New York - Stockholm. Det är alltså lite av en mardrömsflight.
Nu överträffar du ju till och med kvällsblaskorna. :D

Dom räknar med att dom kanske måste gå ner på vägen och fylla på bränsle vid ogynnsamma vindar. Någon nödlandning är det då verkligen inte frågan om...

Det stämmer med bränslet. Jag fick gå ner i Riga för att tanka när jag flög hem för ett par år sen. Min syster som flög hem några dagar tidigare fick tanka i Aten om jag inte minns fel.

Toppen