Kanske dags att blanka Boeing-aktien då? Ring din mäklare och gå all in, tydligen är du 100% säker på att marknaden har fel så vad stoppar dig? Gratis pengar för guds skull!
Nu funkar inte aktiemarknaden riktigt så. Börsfallet i Boeing kom den dagen/veckan när planet groundades. Även om lösningen drar ut på tiden så betyder det inte att Boeing drabbas ekonomiskt på lång sikt. Betalningsflöderna, bokföringen, periodiseringen av intäkter är väldigt komplexa och därmed även företagets värdering på börsen. Även om detta kommer drabba Boeing ekonomiskt till viss del, så kommer alla plan säljas förr eller senare, så alla pengar kommer in förr eller senare. Eftersom aktekursen ofta återspeglar förväntningar många år frammåt så behöver ett stopp i 6-9 månader år 2013 inte betyda nått alls för förväntningarna för vad bolaget ska leverera i resultat under 2015-2020.
Ett annat exempel på förväntningar och värderingar är företaget som gör den största vinsten som ett företag någonsin har gjort - Apple, och ändå rasar aktiekursen för att man inte tror på framtiden. Som sagt värdering av aktier är väldigt komplext och knappast nått som ska diskuteras på detta forum.
Vad gäller Dreamliner så är det som sagt inte som att byta batterier i en ficklampa. Dom nya batterierna måste
1) Designas
2) Tillverkas
3) Testas i testmiljö
4) Installeras ombord, vilket kan kräva ombyggnad
5) Testas ombord i väldigt många timmar
6) Utvärderas
7) Certiferas
Utöver batteriet så måste alla andra system nu anpassas, t.ex. laddning, kablar, kapacitet o.s.v. o.s.v. Ett nytt batteri kan kräva nya laddare (vi pratar inte om en 230V laddare från Clas Ohlson utan specillösningar byggda enbart för detta plan), och nya laddare kan kräva utbyte av delar av flygplanets elektronik, eller omdragning av kablage. Vi pratar alltså OTROLIGT avancerade och komplexa system. Varje steg dokumenteras noggrant.
Så att den dagen planet drabbas av strömavbrott och batteriet verkligen behövs, så slipper man höra förklaringar som "
oj, det nya batteriet genererade en strömspik som vi inte hade räknat med så all elektronik slogs ut", eller "
oj, det nya batteriet laddades ut två gånger snabbare än vi trodde, så instrumenten dog efter 3 minuter", eller "
oj, batteriet var bara laddat till 30% för att laddaren var inte anpassad för den nya batteritypen" eller "
oj, vi testade nya batteriet enbart på kontoret, så vi hade missat att det kan bli -30 ombord, så batteriet blev djupfryst