Senaste nytt

Norwegian Dreamliner försenad...

Det faktum att United har plockat bort sina 787 ur planeringen fram till juni tycker jag är ganska talande.
USAs transportminister säger att inga plan flyger innan man är 1000% säkra på att problemet är löst.

Självklart blir marknaden glad när Boeing säger att man har presenterar en möjlig lösning, men en kursuppgång på en knapp procent är inte direkt något glädjeskutt. Jag skulle bli jätteglad om problemet löstes, särskilt med tanke på två goda vänner på LOT som är riktigt oroliga nu.
Men jag tror inte det är löst, testat, certifierat och installerat i en handvändning.
 
Kanske dags att blanka Boeing-aktien då? Ring din mäklare och gå all in, tydligen är du 100% säker på att marknaden har fel så vad stoppar dig? Gratis pengar för guds skull!

Nu funkar inte aktiemarknaden riktigt så. Börsfallet i Boeing kom den dagen/veckan när planet groundades. Även om lösningen drar ut på tiden så betyder det inte att Boeing drabbas ekonomiskt på lång sikt. Betalningsflöderna, bokföringen, periodiseringen av intäkter är väldigt komplexa och därmed även företagets värdering på börsen. Även om detta kommer drabba Boeing ekonomiskt till viss del, så kommer alla plan säljas förr eller senare, så alla pengar kommer in förr eller senare. Eftersom aktekursen ofta återspeglar förväntningar många år frammåt så behöver ett stopp i 6-9 månader år 2013 inte betyda nått alls för förväntningarna för vad bolaget ska leverera i resultat under 2015-2020.

Ett annat exempel på förväntningar och värderingar är företaget som gör den största vinsten som ett företag någonsin har gjort - Apple, och ändå rasar aktiekursen för att man inte tror på framtiden. Som sagt värdering av aktier är väldigt komplext och knappast nått som ska diskuteras på detta forum.

Vad gäller Dreamliner så är det som sagt inte som att byta batterier i en ficklampa. Dom nya batterierna måste

1) Designas
2) Tillverkas
3) Testas i testmiljö
4) Installeras ombord, vilket kan kräva ombyggnad
5) Testas ombord i väldigt många timmar
6) Utvärderas
7) Certiferas

Utöver batteriet så måste alla andra system nu anpassas, t.ex. laddning, kablar, kapacitet o.s.v. o.s.v. Ett nytt batteri kan kräva nya laddare (vi pratar inte om en 230V laddare från Clas Ohlson utan specillösningar byggda enbart för detta plan), och nya laddare kan kräva utbyte av delar av flygplanets elektronik, eller omdragning av kablage. Vi pratar alltså OTROLIGT avancerade och komplexa system. Varje steg dokumenteras noggrant.

Så att den dagen planet drabbas av strömavbrott och batteriet verkligen behövs, så slipper man höra förklaringar som "oj, det nya batteriet genererade en strömspik som vi inte hade räknat med så all elektronik slogs ut", eller "oj, det nya batteriet laddades ut två gånger snabbare än vi trodde, så instrumenten dog efter 3 minuter", eller "oj, batteriet var bara laddat till 30% för att laddaren var inte anpassad för den nya batteritypen" eller "oj, vi testade nya batteriet enbart på kontoret, så vi hade missat att det kan bli -30 ombord, så batteriet blev djupfryst
 
Last edited:
There is one important thing you all are missing out in this discussion.
Norwegian does not let you book flights to New York and Bangkok after October 26th.
They have also postponed their presentation of new routes and booking that was intended to start when they recieve their third plane in october.

The reason is simple. Norwegian will fly with material from other carriers until the Winter 2014 season starting October 27th. If the problems with the 787 has not been solved, they will simply not operate until its fixed.
Hench why they not yet have opened for booking next fall and winter.
Then they can launch the whole concept once again according to their plans of glory and strategy.

It's been done by other airlines many times.

JohnP
Holland
 
Jag ska ringa och avboka min biljett imorgon, får se vad dom säger! :)

The cost of your ticket(s) 328-70......... is now refunded to the credit card that was used when you made the booking. It will be credited within 1 week.

(Hon sa dock 3-4 veckor på telefon så vi får väl se hur det går.)

Det tog 2 vardagar så var pengarna tillbaka på kontot, smidigt!
 
There is one important thing you all are missing out in this discussion.
Norwegian does not let you book flights to New York and Bangkok after October 26th.
They have also postponed their presentation of new routes and booking that was intended to start when they recieve their third plane in october.

The reason is simple. Norwegian will fly with material from other carriers until the Winter 2014 season starting October 27th. If the problems with the 787 has not been solved, they will simply not operate until its fixed.
Hench why they not yet have opened for booking next fall and winter.
Then they can launch the whole concept once again according to their plans of glory and strategy.

It's been done by other airlines many times.

JohnP
Holland

Maybe the reason is even more simple? Most Norwegian routes are not available after October. And I'm quite sure it's not because Norwegian will stop operating from November.

From ARN
DXB - last flight 26 oct
LPA - last flight 26 oct
TFS - last flight 20 oct
LLA - last flight 26 oct
ATH - last flight 26 oct
AMS - last flight 25 oct
BER - last flight 25 oct
KRK - last flight 25 oct
and so on, and so on...

I guess Norwegian will release timetables and tickets for W14 soon.
 
Last edited:
Efter 4 veckor har jag fått svaret från DY som nedan:

Hi,
I refer to e-mail received February 8. On behalf of Norwegian I apologise for the inconvenience this situation causes.

We will lease other aircrafts in order to operate our departures to the USA. If you still want to cancel your tickets, please confirm by answering to this e-mail. Also confirm the name of the passengers that want to cancel their tickets.
Med vennlig hilsen/Kind regards
Inger
Teamleder, Customer relations
Norwegian Air Shuttle



Så jag räknar att kommer iväg med vänner till New York. Nästa som jag börjar fundera på är hur kommer det vara med seatingen på de inhyrda plan och vad är det för flygplans modell.

Viktigaste är iaf att jag kommer iväg min vänner och vi kommer att ha en härlig vecka i New York området med lite shopping, baseball match, Phantom of the Opera med Peter Jöback, helikopter sightseen i NY och mycket annat. :) Så jag kommer inte att avboka resan med Norwegian fast detta hotad tidigare. :eek:
 
Last edited:
Trist, såg fram emot att flyga 787 i augusti. Bestämde mig för att boka av och göra något roligare för pengarna istället, insåg även att det kanske inte var så smart att flyga utan mat och seating och utan lounge access.
 
Toppen