Senaste nytt

Norwegian Dreamliner försenad...

Visst var det så att när nya flygplatsen i Berlin inte stod klar i tid fick de som var bokade på premiärflygningarna bokade av om de så ville (med Air Berlin)? Anledningen var väl att många bokat de flygen just av anledningen att det var en ny flygplats, eller har jag fantiserat ihop detta...

Normalt sett är inte equipment change en anledning för att tillåta avbokning imho, men när ett bolag gått ut stort med reklam för en viss rutt och ett visst flygplan så har jag svårt att se att man kan göra bait and switch på detta sätt. Klart att DY/DU inte är de som är ansvariga för att det inte blir 787, men de får ju ta sina förluster pga avbokningar etc med Boeing. Som slutkund har man köpt en produkt på ett löfte att de ska börja leverera vid en viss tid och när de inte kan göra det bör ett seriöst företag tillåta att kunden slipper ur kontraktet.

Än mer komplicerat tror jag. För DU ska väl lease planen av ett företag som i sin tur beställt planen... Detta kommer bli en jäkla karusell för alla inblandade...

Kan tänka mig att att kostnaden för kompensationer, mellan Norwegian och kunder, inte skjuter i höjden.. Jag har svårt att se att värst många drar in advokater för att inte få flyga B787... Antingen är det omedvetna resenärer, eller så tycker de att priset var gott nog ändå. Jag hade själv aldrig orkat yrka på kompensation för detta.... Men så bryr jag mig inte nämnvärt om flygplanstyper heller.

Hoppas allt löser sig till det bättre! :)

Last edited:
Är det inte LITE tidigt att dra in advokater och ARN. Det är 3,5 månader kvar.

Om du inte får flyga med Dreamliner så bryter Norwegian inte mot resevillkoren (transport från A till B på datum X). Däremot är det brott mot marknadsföringslagen ("Flyg med Dreamliner"). Hur man tolkar/löser det kan jag inte svara på rak arm, utan det är troligen en fråga för marknadsdomstolen.

Jag kontaktade ARN för att veta vad som gäller om det blir så att DY kommer inte att påbörja sitt long-haul produktion enligt deras planer samt om de skulle kunna kontakta DY och sköta mitt ärende istället att jag behövs göra något, men de sa att jag som kund har ansvaret att först kontakta flygbolag.

Pratade sen med DY kundservice och de kunde inte svara exakt vad som gäller eller garantera att jag kommer till New York 31 maj. De önskade att jag skulle skicka reklamation till deras Customer Relations för att de kan ta ställning på detta när de vet mer.

Pratade med en advokat ifall om han skulle kunna hjälpa mig i fallet att DY vägrar att betala ersättning för min och mina vänners resa om de inte har ett plan som skulle ta mig till New York den 31 maj eller bokat mig via ett alternativ alternativ till destinationen. Han sa att han kan hjälpa i fallet men jag måste kontakta honom efter avgångsdatumet om jag inte lyckats komma överens med DY.

Om det nu visar sig att det blir en B738 eller B767 så då flyger jag hellre med ett SAS plan till NY och önskar att DY utan bråk löser situationen som jag vill.

Hela resan bokades just för att få flyga på premiärtur med Dreamliner och på seat som typ ingen annan har suttit. En liten grej men ändå. I alla samtal idag har jag sagt till alla att DY har vetat redan ett tag att Boeing har utmaningar med deras Dreamliner och DY har inte kontaktat/informerat mig vad som gäller utan jag fått söka själv information på deras hemsida och andra medier. En del av min reklamation till DY gäller just det hur de skött kontakten med mig som kund samt att de bör inte få annonsera nya Dreamliner om de inte kan garantera att de finns i produktion då när jag ska flyga.

Allt lugnt just nu men väntar med spänning vad som kommer att hända under kommande veckor.

Önskar en trevlig helg till er alla!

PS. Eftersom jag är lite anti DY så det kokade över idag när jag såg pressmeddelanden på DY's hemsida utan att jag har fått någon kontakt från DY direkt.

Advokat.......??? Gud hjelpe meg jeg er glad for at jeg har bena plantet på jorda.... *ROLLEYES*
Barn sulter,folk mangler jobb,volden øker.....og stakkars dere som kanskje ikke får fly en FLYTYPE dere har lyst til.....
Get a grip....

Flyselskapet Norwegian sier fredag morgen at flyprodusenten Boeing har varslet om en mulig forsinkelse på leveransen av Norwegians første 787 Dreamliner som etter planen skal leveres i slutten av april.

Også den neste leveransen i juni kan bli berørt.

Det innebærer at Norwegian vil sikre erstatningsfly til rutene mellom New York og Bangkok når flygningene starter opp i månedsskiftet mai/juni.

http://e24.no/boers-og-finans/boeing-til-norwegian-dreamliner-kan-bli-forsinket/20332495

.

Last edited:
För er som jagat upp er över era bokade biljetter kan det här vara något. Om Norwegian levererar på det här uttalandet så måste jag (motvilligt) erkänna att jag är lite imponerad för det här är en sund inställning.

"En del av de som bokat in sig för att flyga med Norwegian till New York gör det säkert bara för att de behöver åka dit. För andra är det själva flygningen med nya Dreamlinern som är det viktiga. I det senare fallet är de knappast intresserade av att flyga med något äldre inhyrt plan.

Enligt Norwegian får därför de passagerare som redan köpt biljett till New York rätt att få pengarna tillbaka eller möjlighet att gratis boka om till en senare flygning, säger Åsa Larsson."

Från SvD Näringsliv

För er som jagat upp er över era bokade biljetter kan det här vara något. Om Norwegian levererar på det här uttalandet så måste jag (motvilligt) erkänna att jag är lite imponerad för det här är en sund inställning.

"En del av de som bokat in sig för att flyga med Norwegian till New York gör det säkert bara för att de behöver åka dit. För andra är det själva flygningen med nya Dreamlinern som är det viktiga. I det senare fallet är de knappast intresserade av att flyga med något äldre inhyrt plan.

Enligt Norwegian får därför de passagerare som redan köpt biljett till New York rätt att få pengarna tillbaka eller möjlighet att gratis boka om till en senare flygning, säger Åsa Larsson."

Från SvD Näringsliv
Det var mycket rimlig lösning. Norwegian får också lite goodwill reklam också.
Kostnader av avbokning kan de kanske skicka vidare till leasingbolaget/Boeing.

Det var mycket rimlig lösning. Norwegian får också lite goodwill reklam också.
Kostnader av avbokning kan de kanske skicka vidare till leasingbolaget/Boeing.

Håller med. Samtidigt så antar jag att beläggningen är högre på sommarflygen än t.ex hösten så om folk bokar om sig till hösten istället så innebär det ju att DY (DU) får fler platser tillgängliga till högsäsongen. Detta förutsätter ju iofs att man inte har lika hög beläggning på "lågsäsongen". Fast å andra sidan lär det ju inte vara så många som väljer att åka på hösten för att det inte är "rätt" flygplanstyp.

Jag har kontaktat ARN idag, skickat reklamationen till DY och advokaten är indragits för att driva ärendet av falsk marknadsföring om jag inte sitter i ett DY Dreamliner plan den 31 maj 2013 när jag ska till New York eftersom DY's presschef Åsa Larsson kan inte garantera detta längre. Hoppas DY gör sitt yttersta och tar sitt ansvar i situationen annars tror jag att det blir dyrt för de med alla ersättningar och skadestånd.

Snacka om överreaktion utan rim och reson!! Det är uppenbarligen skillnad på flygbolag och flygbolag. SAS hade du ju tyckt synd om i samma situation, eller hur? :confused:

DY styr ju inte en millimeter över situationen som har uppstått... Men det verkar trots det som att DY kommer att ta ett större ansvar än de faktiskt behöver. Så slappna av och se vad som händer istället. Risken är ju att du har blivit arg och dragit igång jätteapparaten helt i onödan!! :D

Jag ock mina två vänner bokade resan just för att vi skulle få flyga med Dreamliner inte att flyga med DY. Jag till och med avbokade min resan med SK som gjort dagen innan när vi köpte biljetter när de släpptes.

Advokat skadar ingenting, man kan ju alltid prova hur mycket man kan få ersättning för besväret att vara orolig om man kommer iväg överhuvudtaget eller med en gammal sillburk... :mad:

Men herregud surmuppa... gå och LÄGG dig.

Finns en anledning till varför 787 har fått flygstopp.
Detta är inte norwegians fel och sådana här saker går inte att förutspå.

Tycker inte ett dugg synd om dig.

Jag gissar att Norwegian kommer weatleasa EuroAtlantics Boeing 767-300ER.
Det lär däremot inte bli billigt för Kjos. De flygbolag som hyr ut kapacitet är ofta uppbokade under högsäsongen och nu när DY är desperata kan man ta ut ett extra högt premium pris från Kjos.

Frågan är hur Norwegian kommer göra om 787 problemen visar sig vara mycket stora och ex hela elsystemet måste bytas ut? En sådan redesign kan lätt ta ett helt år. Det är mycket komplicerade saker...

Toppen