Senaste nytt

Nordvästra USA - förslag på besöksmål, naturupplevelser, mat och dryck

Jag har bott i Seattle, samt gjort bilturen Seattle-Los Angeles och vidare; så några tips borde jag ju kunna ge!

Först och främst bör du flyga till Seattle alternativt Bellingham, då det kommer gå mycket smidigare med immigration etc. Tänk även på det för MCT på SeaTac (då du måste gå igenom säkerhetskontroll, hämta väska etc á la Norge international-domestic transfer), men det brukar nog ligga inne i bokningarna.

Yellowstone kan du för övrigt glömma den tiden på året, och samma sak med Mount Rainier. Vädret kommer vara dåligt, och det regnar väldigt mycket i området om du inte redan hört det... Trots det kan ha fina dagar, men var bara beredd på det värsta. Mt Helens åkte jag till i februari, och det fungerade perfekt, men det beror som sagt på lokala väderförhållanden.

Jag skulle ge Seattle och Bellingham några dar var, och sedan rikta blickarna söderut alternativt österut. Resmålet österut till Spokane (uttalas Spoh-kan och inte Spo-kääjn av the locals) är i sig kanske inte magnifikt, men resan dit tycker jag är helt fantastiskt genom öde natur av varierande slag; snötäckta berg, potatisåker, shrub, karga berg och långa böljande kullar (samt att man korsar Columbia river!). Det finns ett rätt stort vattenkraftverk "på vägen" som kan vara värt en avstickare om solen är framme. Målet med resan österut är väl att komma in lite i Idaho, och se en liten skön lightversion av The Mid-west (exempelvis Coeur d'Alene och vidare).

Annars rekommenderar jag söderut mot Oregon, där Portland absolut är värt ett besök (om din sambo inte har något emot strippklubbar så är Portland (ö)kända för sådana etablissemang då de får servera alkohol + full nude. Testa då gärna Acropolis lite söder om staden som har bästa steaken i stan (alltså biff som man äter...)). Inte för att jag själv går på strippklubb annars, men ska man göra det någonstans så är det väl i Portland!

Andra destinationer är Astoria som är en gullig stad, samt ner mot kusten - Seaside, Cannon Beach, Rockaway Beach och ännu längre ner. Om resan är målet så skippa I5 och 101 när dessa inte går vid kusten. Om ni inte vill åka ändra ner till San Francisco så tycker jag ändå att ni kan ta er till norra Kalifornien och redwood-skogarna, vilket faktiskt är en värdig attraktion. Yosemite ligger ju dock hyfsat nära San Fransisco och den är verkligen värd ett besök, men då tar ju resan er en bit bort från Seattle och Bellinham.

Sen slår jag ett slag för Olympic park i Washington som är ett väldigt speciellt ställe, och som faktiskt med fördel kan upplevas på "vintern". Där regnar det så pass rejält att det klassas som en regnskog.

Säg till om du tänkt till lite mer specifikt och vill ha mer tips om ett speciellt ställe. Jag var runt på det mesta känns det som, förutom sydöstra Washington. Runt I5 efter Portland var det inte mycket att hurra för så håll dig till kusten där annars.

Fantastiskt Palazzi, tanken att kunna flyga de sista 15 milen skulle aldrig slå mig! Att köra bil känns dock som halva grejen i det där rackarns landet.

Tror inte tanken slår någon vettig människa faktiskt :p Men på detta forum gillar vi ju att göra det ingen annan förväntar sig! :D

Bra pris! Men själv skulle jag aldrig åka narrowbody i monkeyclass i nästan 11 timmar :(

Denna är bättre:
Skärmavbild 2013-08-26 kl. 20.25.56.png

Stort tack för alla tips, verkligen! Lallarn: det är precis den här sortens tips jag är ute efter, jag kommer skicka dig ett PM när det börjar närma sig. :)

Själv har jag aldrig åkt flottare än gemene man, och även om jag kommer tycka att det vore värt att lägga pengar på att ta en så lång sträcka i finare klass så är det en strid jag nog kommer förlora... På sin höjd OT eller poänguppgradering till premiumekonomi.

Ohh, Crater Lake har jag glömt bort - det är ju också ett underbart ställe! Öht, hela kusten från norra Washington ner till strax söder om SFO är helt underbar och fylld av trevliga ställen att ta en avstickare till.

Dock är det inget man bara sträckkör. Har ni begränsat med tid skulle jag fokusera på norra delen av kusten. Jag tog tre veckor på mig att köra SEA-LAX-LAS-SFO och kunde gott ha lagt en vecka till på det.

Toppen