Senaste nytt

Nordkorea firar 70 år

Jag åkte också med YPT för kanske 5 eller 6 år sedan. Jag åt hund och vi varmpå nöjesfältet men har en annan upplevelse än du har. Det var fullt med folk där och de åkte i attraktionerna. Vingar där i 5 dagar. Tyvärr renoverades mausoleumet så vi fick inte gå in där men var en sväng norröver och tittade på utställningen av alla deras gåvor från andra länder. Väldigt konstigt det med. Det mesta där är konstigt men inte alls farligt om man inte får för sig att obstruera.

Utställningen med alla, delvis mycket märkliga, gåvor heter Friendship Exhibition Hall
och är nog värd ett besök men stället är helkonstigt. Man ställer ut alla gåvor som den
store ledaren och den käre ledaren fått. Man kan t.ex. hitta en kristallskål från Orrefors
som Olof Palme skänkt och hyllningsdikt/sång till den store ledaren från Svenska Juche-
föreningen etc.
Som @Johanna skriver så bör man hålla sig i skinnet vid ett ev. besök i DPRK. Tänker
på den amerikanske studenten Otto Warmbier som stal en affisch eller flagga på sitt
hotell i Pyongyang. Efter 17 månader i Nordkoreanskt fängelse skickades han hem i
koma och dog några dagar senare.

Tack för en superbra rapport! :) Till Nordkorea skulle jag verkligen vilja åka! Två frågor.

1. Vad kostade en öl i landet, och var den god?
2. UD avråder ju från resa till Nordkorea. Hur tänkte du kring det? Din vanliga reseförsäkring från hemförsäkringen gäller väl då inte? Skaffade du en extra försäkring?

Jag har själv besökt DPRK flera gånger, dock ej som turist. Det är intressant
land att besöka då det är mycket annorlunda från det mesta man sett. Jag
tycker att @Mr Planning har gjort en trevlig och läsvärd reserapport.

Att en nordkorean skulle våga tala med en utlänning helt spontant tror jag är
lika vanligt som snöstorm i Sahara.

Utan att bli alltför fördömmande eller politisk så bör man vara medveten om
att turismen ger regimen många välbehövliga USD vilka används bl.a. för ut-
veckling och tillverkning av kärnvapen/ballistiska missiler. Mänskliga rättigheter
och de "arbetsläger" regimen driver är ytterligare något man ändå skall betänka
innan man åker dit.

Ja, när det gäller spontana samtal på engelska ska man ju komma ihåg att regimen har styrt ALLT i 70 år, vilket betyder att kan en nordkorean engelska så är denne knappast en "vanlig knegare på gatan".

Men det verkar åtminstone som det blivit lite öppnare och lättsammare. För 10 år sen gick de igenom allt bagage vid in/utfärd och tittade igenom samtliga foto på digitalkameran så man inte hade olämpligt material in eller ut. Var man än var cirkulerade det ett antal nordkoreanska "turister" som höll koll på oss utlänningar. (Kan ju dock hända att det var höjd säkerhet när jag var där, sånt går väl upp och ner där).

När det gäller det politiska och ekonomiska "stödet" man ger är nog min åsikt att man gärna bör besöka sådana länder men att försöka spendera så lite pengar som möjligt, det finns i dessa länder inget som helst samband med spenderande turister och mer pengar i plånboken hos de som utför servicen för oss turister. Vi har ju absolut ingen rösträtt mer än plånboken i andra länder än Sverige

Tack för en superbra rapport! :) Till Nordkorea skulle jag verkligen vilja åka! Två frågor.

2. UD avråder ju från resa till Nordkorea. Hur tänkte du kring det? Din vanliga reseförsäkring från hemförsäkringen gäller väl då inte? Skaffade du en extra försäkring?

Gällandes öl frågan, så får jag lov att chockera! jag dricker inte öl :D
Men svara på frågan kan jag ändå, då resten av alla som reste verkade gilla den lokala ölen, som kostade 0,50 Euro för 1 liter, så det får väl anses vara billigt. Och just ölen såldes slut på hela tåget under resan tillbaka mot Kina :rolleyes:

Alkoholen i övrigt var billig, kom inte ihåg exakta priser, men både vin & whisky (import) var billigt och fanns på hotellet i både barerna & lilla butiken.

Gällandes UD avrådan, så är det bra att du lyfte den frågan.
Kontaktade Försäkringsbolaget, och för min del så ingick det precis som vanligt och jag fick ett brev som jag skrev ut bara.

Men alla har ju olika försäkringar, och det rekommenderas att man kontaktar dom innan för att dubbelkolla att allt är ok.

Gällande öl och nordkorea så har jag lite input. Jag gillar öl och fick förmånen att jobba och bo i nordkorea under 3 månader.

Ölen kostar runt 5-10 kr för en 640 ml flaska. Jag hittade ca 7-8 olika ölsorter i butik. Dock är det total dominans på "Taedongang" (nr2) ölen.

Den är ganska fin och duger väl, påminner lite om en hederlig Tuborg. Var även på Pyongyang Beer festival som är en trevlig tillställning och det serverades flertal ölsorter på fat.

Vid en tjänsteresa till Chongjin i norra delen av landet (hade planer på att skriva ett resereportage om flygresan upp dit som skedde i en mycket fin Il-18), lyckades jag som undantag beställa in en rysk öl från Vladivostok på pet-flaska. Denna var dock ingen hit.

Kan tilllägga att koreaner gillar mat, öl och karaoke och att många av mina koreanska kollegor blev lite röda om nosen då vi var ute på resor och bodde på hotel.

Gällandes UD avrådan, så är det bra att du lyfte den frågan.
Kontaktade Försäkringsbolaget, och för min del så ingick det precis som vanligt och jag fick ett brev som jag skrev ut bara.

Men alla har ju olika försäkringar, och det rekommenderas att man kontaktar dom innan för att dubbelkolla att allt är ok.
Det här blir kanske lite off topic men kändes det inte lite "läbbigt" att besöka ett land som UD avråder ifrån? Jag vet inte hur vanligt det är på forumet att besöka länder som UD avråder från? Jag hade inte vågat utan kör rätt hårt på UD:s rekommendationer.

Det här blir kanske lite off topic men kändes det inte lite "läbbigt" att besöka ett land som UD avråder ifrån? Jag vet inte hur vanligt det är på forumet att besöka länder som UD avråder från? Jag hade inte vågat utan kör rätt hårt på UD:s rekommendationer.

Inte det minsta, Nordkorea måste vara ett av dom säkraste länderna som finns att besöka.
Om man inte beter sig som en jubelidiot, så är risken oavsett vad UD säger minimal.

Inte det minsta, Nordkorea måste vara ett av dom säkraste länderna som finns att besöka.
Om man inte beter sig som en jubelidiot, så är risken oavsett vad UD säger minimal.
Exakt. Länder som Nordkorea ser till att du inte råkar illa ut på grund av andra. Om du däremot själv begår dumheter så får du skylla dig själv, men risken att du blir rånad eller misshandlad är nog mindre där än om du går ut genom dörren hemma.

UDs råd är av naturliga skäl (liksom alla andra länders) ibland politiskt snarare än rationellt grundade.
Frankrikes mängd av terrordåd för ett par år sedan, eller USAs masskjutningar senaste åren, hade resulterat i minst en generell avrådan från icke-nödvändiga resor om länderna legat i "fel" världsdel.
Följande händelse hänger fortfarande som ett moln över libanesisk turism pga diverse varningar, trots att man kan fråga sig hur representativa dessa turister var?
2011 Estonian cyclists abduction - Wikipedia

Toppen