Punga in så mycket i Nordea privatebanking skulle jag nog aldrig göra när Coutts finns. De har ett trevligt kort Silk-Mastercard de förra Mastercard Gold.
Någon som kan svara på om concierge services fungerar bra om man vill få hjälp med att boka biljetter till evenemang i t ex USA? Har ett evenemang jag vill se men kan inte själv "hänga på låset" och boka biljetter.
World Mastercard get automatisk SPG Gold, åtminstone här i AsiaPac.
Generellt eller för Nordea Black?
Generellt skulle jag säga att det är mycket varierande beroende på vilket upplägg/företag som sköter servicen. AmEx är ganska bra, medan andra outsourcade concierges kan lösa enklare saker inomlands. Förvänta dig inga storverk.
SPG Gold ar en standard benefit med World Mastercard i AsiaPac, oberoende av kortutgivare. Generellt haller kortformanerna (och framfor allt sign up-bonusarna) en hogre niva har an i Sverige. Spelar man sina kort (no pun intended) ratt sa kan man samla ihop hundratusentals poang i enbart sign up-bonusar varje ar.Det beror helt och hållet på kortutgivaren och vad denne väljer att stoppa i sitt kortpaket. World Mastercard ger inget sådant generellt. SAS EB-korten är e.g. Word Mastercard och erbjuder inget sådant. Just World har ju i många länder en lite mer exklusiv framtoning - framförallt eftersom det är ett internationellt kort (i många länder är flera typer av MC/VISA etc. enbart avsedda för domestic use), medan det i Sverige och Europa inte egentligen erbjuder något extra alls då de flesta kort fungerar överallt ändå.