Senaste nytt

Ni som varit på Palawan.... Jag skulle behöva lite råd och tips

joa

Medlem
Har alltid varit sugen på att åka dit och nästa resa kommer att ha sol/bad/beach i focus efter att senaste resan gick till Japan (dit iofs alla skulle kunna tänka sig att åka igen)
Familj på fyra med två kids som då skulle vara 9 och 12 år gamla och älskar bad och snorkling (jag är gammal dykare), är allmänt aktiva och är inte så mycket för att ligga och slappa bara utan vill ha saker att göra mest hela tiden.
Funderar på att ta en AMEX 2-4-1 till Honk Kong ToR och spenderar några dagar där på dit resp. hemresan.
Lite funderingar
1. Ta sig från HK till Palawan. Någon som gjort det och kan tipsa kring det? Finns ju en hel del att läsa om det såklart på andra ställen, men first hand info är alltid bättre.
Tänker mig inte någon bonusbiljett på den delen av resan
2. 2 veckor på Palawan var tanken. Förstår att man kan spendera betydligt mer tid där, men 3 veckor totalt inkl HK är vad som är gjörligt.
Vad skulle ni fokusera på för ställen isåfall? Vi kommer inte att vilja spendera två veckor på samma ställe utan det känns mer rimligt med tre olika ställen.
3. Om man skulle vilja köra några nätter på en all inklusive på slutet, några tips på sådant?
4. Att kunna snorkla från beachen utan att behöva simma ut 200 meter och inte bara via båtar/utflyker är önskvärt om möjligt, har ni några tips om det?

Ja, det kan nog räcka för nu.
Och har ni tips på andra delar av Philipinerna som skulle vara ett bättre val än just Palawan så shoot....
Som sagt, fokus är så bra vatten som möjligt, men man behöver även väga in smidigheten i att ta sig dit och resa runt.
 
Toppen