Senaste nytt

Ni som flyger på Kalifornien, hur hanterar ni vattenbristen?

I Kalifornien skulle de exempelvis kunna skrota odlingen av mandelträden. En hög investeringskostnad initialt för jordbrukarna gör att de är beredda att lägga förhållandevis mycket pengar på vatten för att försvara sin investering (och det går åt mycket vatten för att odla mandel). Som tillfällig resenär i Kalifornien bidrar man med mer samhällsresurser än samhällsonytta genom sin spendering i regionen, trots en och annan dusch på hotellet.

Kalifornien har ganska mycket odling, rent generellt, med nästan 80% av vattnet. Så om de började med att se över det kanske de skulle komma till några bättre slutsatser. De hade ett lagförslag i vintras om ett par förändringar, som jag antar gick igenom eftersom guvenören nu begränsat användningen.

Jag har inte tagit hänsyn till torkan sedan 90-talet och redan då rekommenderade de att man inte skulle spola om man kissat pga vattenbrist. Duscha tror jag drar relativt lite. Men i en delstat som inte ens mäter sin förbrukning förrän 2025 vet jag inte hur de ska komma tillrätta med problemen.

Toppen