Senaste nytt

Ni som Bor/Bott i Hong Kong

Hej,

Jag har skummat igenom tråden och en hel del matnyttigt har framkommit (och kanske en del som jag inte helt håller med om).

Antar att det är Hong Kong Sports Institute du kommer att arbeta på. Trevligt ställe (även utan den tänkta golfbanan...), men Fo Tan är verkligen inget vidare. Hellre då några hållplatser därifrån eller i Sha Tin (då blir det dock cykel eller taxi på morgonen).

Hursomhelst, jag varit skriven i Hong Kong i 4.5 år nu med en lokal arbetsgivare. Jag tror mig ha koll på det mesta (förrutom det skatterättsliga om det är dubbelt boende etc. du vill köra på). Har du några specifika frågor kvar så är det bara till att fråga här eller via PM.

Vill absolut inte påstå att jag på någon sätt är en expert angående detta, men avslutade precis beskattningsrätt på SU med gott resultat. Men hursomhelst, reglerna angående huruvida man fortfarande ska vara obegränsat skatteskyldig i Sverige även efter man lämnat Sverige.

Reglerna om vilka som är obegränsat skatteskyldiga finns i 3:3 IL 1-3p (3 punkten som är relevant angående huruvida man har väsentlig anknytning till Sverige)

Det finns som personer tidigare sagt i tråden en del punkter som lagen radar upp på saker som KAN betyda att man har väsentlig anknytning, dock betyder inte det bara för att man uppfyller en eller två punkter att man har det. Dessa punkter finns i 3:7 IL och är dessa:

• - om han är svensk medborgare,
  • - hur länge han var bosatt här,
  • - om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,
  • - om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,
  • - om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,
  • - om han har sin familj här,
  • - om han bedriver näringsverksamhet här,
  • - om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här,
  • - om han har en fastighet här, och
  • - liknande förhållanden.
De som är fetmarkerad var de som våra lärare och professorer sa vägde tyngst, i avgörandet huruvida man ansågs ha väsentlig anknytning och därmed obegränsat skatteskyldig. Värt att notera att under de 5 första åren utomlands är det den skatteskyldige som ska bevisa att man inte är obegränsat skatteskyldig. (3:7 2st IL)
Först och främst, mycket bra inlägg!

Sedan är vi tillbaka på den underliga punkten att man i Sverige i princip alltid måste överbevisa skatteverket - de har rätt tills man bevisar annat! Precis omvänd bevisbörda mot alla andra instanser i ett demokratiskt samhälle...

Är lite nyfiken själv på hur det ska tolkas om man flyttar permanent utomlands, har kvar övernattningsbostad , och fortsätter vara aktiv i svenskregistrerat bolag som ägare. Detta kan knappast vara ett ovanligt scenario inom näringslivet???

Jag har eller har haft bolagsengagemang i flera EU/EES länder i åratal... Och att Sverige inte skulle kunna vara ett av dem (av skattemässiga skäl) bara för att man bor utomlands ter sig underligt.

Toppen