RobHK
Medlem
Först.Har du fått mitt PM?
Nix, inte fått något.
Angående maid (eller domestic helper) så är samhället till stor del byggt runt detta för barn-familjer. Det finns ju mängder av synsätt och känslor kring detta, allt ifrån till att det är organiserad slavhandel till himmelriket på jorden att ha någon som sköter all mark-service plus barnpassning i hemmet. Min uppfattning är att de flesta svenska familjer till en början känner sig obekväma med en främling som bor med dom, vissa är så obekväma att de hittar en lösning där kvinnan bor någon annanstans och bara besöker dagligen. När sedan denna känsla lagt sig, kan man i princip inte vara utan hjälpen, då det höjer livskvalitén för föräldrar med barn något enormt. Jag skulle säga att det är enskilt största fördelen för en barnfamilj med flytt till Hongkong för de 99% som inte älskar att handla/laga mat, städa, tvätta, stryka skjortor och allt annat man ska hinna med.
Kostnaden för detta är i minimum lön cirka 4000kr per månad, samt att kvinnan måste få en liten vrå att bo i, samt äter av er mat. Alternativt om man är riktigt snål, betalar ytterligare 800kr per månad och då får hon fixa sin egen mat. Bostäderna är normalt designade att ha ett litet "Maid room", med betoning på litet. Hon jobbar för denna lön 6 dagar i veckan, året om, med bara 2 veckor semester. Skräckhistorierna är många om hur speciellt fattigare lokalbefolkning behandlar sina maids.