Senaste nytt

Ni som Bor/Bott i Hong Kong

Först.Har du fått mitt PM?

Nix, inte fått något.

Angående maid (eller domestic helper) så är samhället till stor del byggt runt detta för barn-familjer. Det finns ju mängder av synsätt och känslor kring detta, allt ifrån till att det är organiserad slavhandel till himmelriket på jorden att ha någon som sköter all mark-service plus barnpassning i hemmet. Min uppfattning är att de flesta svenska familjer till en början känner sig obekväma med en främling som bor med dom, vissa är så obekväma att de hittar en lösning där kvinnan bor någon annanstans och bara besöker dagligen. När sedan denna känsla lagt sig, kan man i princip inte vara utan hjälpen, då det höjer livskvalitén för föräldrar med barn något enormt. Jag skulle säga att det är enskilt största fördelen för en barnfamilj med flytt till Hongkong för de 99% som inte älskar att handla/laga mat, städa, tvätta, stryka skjortor och allt annat man ska hinna med.

Kostnaden för detta är i minimum lön cirka 4000kr per månad, samt att kvinnan måste få en liten vrå att bo i, samt äter av er mat. Alternativt om man är riktigt snål, betalar ytterligare 800kr per månad och då får hon fixa sin egen mat. Bostäderna är normalt designade att ha ett litet "Maid room", med betoning på litet. Hon jobbar för denna lön 6 dagar i veckan, året om, med bara 2 veckor semester. Skräckhistorierna är många om hur speciellt fattigare lokalbefolkning behandlar sina maids.

Tyvärr har skatteverket kommit med krav på antal dagar i tredjeland, dvs inte Sverige eller verksamhetslandet:

"Skatteverket kom under 2010 med ett ställningstagande i förhållande till både ettårsregeln och sexmånadersregeln (diarienummer 131 643031-10/111, 2010-10-25) som begränsar det totala antalet tillåtna dagar i Sverige och i tredje land till 96 dagar under ett och samma anställningsår (varav maximalt 72 dagar i Sverige).

Skatterättsnämnden har därefter i ett förhandsbesked meddelat den 5 juli 2013 uttryckt att eftersom förutsättningen för skattefrihet enligt sexmånadersregeln är att den skattskyldige vistas utomlands i minst sex månader och att det saknas hinder i lagtexten mot att vistas och arbeta i flera länder under denna period så ska bedömningen av kortare avbrott i utlandsvistelsen därmed vara begränsad till att gälla uppehåll i Sverige. Skatteverket har dock överklagat förhandsbeskedet och Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i ärendet kan väntas under våren 2014.
"

Jag har lite svårt att hitta besked om detta nu hävts eller fortfarande är skatteverkets linje. Förövrigt helt sjukt att begränsa tjänsteresor till ett annat land när man är bosatt utomlands.
SKV torskade. Det är bara vistelsen i SE som är relevant. Resor/vistelser i andra länder än SE och verksamhetslandet är inte sådana avbrott som avses i 3 kap. IL

http://www.hogstaforvaltningsdomsto...gsratten/Avgöranden/2014/Februari/5143-13.pdf
http://www.hogstaforvaltningsdomsto...gsratten/Avgöranden/2014/Februari/7077-13.pdf

Sahlen goda nyheter tack! Detta var extremt frustrerande då jag bodde i Hongkong mellan 2011-2014 och osäkerheten var stor vad som gällde. Helt sjukt faktiskt att Skatteverket hittade på denna tolkning själva..

Dock gäller fortfarande max 72 dagar i Sverige, vilket som redan påpekas kan bli problematiskt för Robban1616 om han har familjen kvar i Sverige.

Kul att se att tråden kommit igång! För min del skulle arbetsplatsen inte ligga på Hongkong island. Den ligger i ett område som heter Fo Tan som är ganska nära de nya områdena tror jag. Jag är lite inne på att börja detta jobb utan att ta med mig familjen och försöka förhandla till mig ett bättre paket efter första året. Hur ser boendekostnaderna ut om man inte bor på huvud ön? Tack igen för all info.

Sahlen goda nyheter tack! Detta var extremt frustrerande då jag bodde i Hongkong mellan 2011-2014 och osäkerheten var stor vad som gällde. Helt sjukt faktiskt att Skatteverket hittade på denna tolkning själva..

Dock gäller fortfarande max 72 dagar i Sverige, vilket som redan påpekas kan bli problematiskt för Robban1616 om han har familjen kvar i Sverige.

Det är såklart ingen höjdare, men jag skulle nog inte komma upp i 72 dagar ändå (sedan måste det vara väldigt svårt för Skatteverket att hålla koll på dagarna exakt?)

Omöjligt att uppskatta upptäcksrisk. Men bevisbördan ligger på den skattskyldige, dvs. dig.

Är familjen kvar i SE, eller att permanentbostaden i Sverige fortfarande ägs är det starka indikationer på att du är obegränsad skattskyldig i Sverige.

Omöjligt att uppskatta upptäcksrisk. Men bevisbördan ligger på den skattskyldige, dvs. dig.

Är familjen kvar i SE, eller att permanentbostaden i Sverige fortfarande ägs är det starka indikationer på att du är obegränsad skattskyldig i Sverige.

Det är inte lätt alla svängar och begrepp runt skatteregler, man måste nästan vara jurist för att fatta allt. Man kan dock vara obegränsat skattskyldig I Sverige och samtidigt vara undantagen skatt för inkomst I annat land (så länge man vistas mindre än 72 dagar per år I Sverige). Reglering kring dubbelbeskattning med mera regleras normalt också I skatteavtal mellan lander. Tyvärr existerar sjukt nog inget sådant mellan Sverige och Hongkong och man får göra en egen begäran istället.

Det är inte lätt alla svängar och begrepp runt skatteregler, man måste nästan vara jurist för att fatta allt. Man kan dock vara obegränsat skattskyldig I Sverige och samtidigt vara undantagen skatt för inkomst I annat land (så länge man vistas mindre än 72 dagar per år I Sverige). Reglering kring dubbelbeskattning med mera regleras normalt också I skatteavtal mellan lander. Tyvärr existerar sjukt nog inget sådant mellan Sverige och Hongkong och man får göra en egen begäran istället.
Helt rätt, glömde bort det. Ev. dubbelbeskattningsavtal måste också beaktas.

Kul att se att tråden kommit igång! För min del skulle arbetsplatsen inte ligga på Hongkong island. Den ligger i ett område som heter Fo Tan som är ganska nära de nya områdena tror jag. Jag är lite inne på att börja detta jobb utan att ta med mig familjen och försöka förhandla till mig ett bättre paket efter första året. Hur ser boendekostnaderna ut om man inte bor på huvud ön? Tack igen för all info.

Du kan söka på området Fo Tan på hemsidan jag länkade tidigare, jag är faktiskt lite förvånad att det är såpass dyrt så långt upp I New Territories.

Länk: Fo Tan Apartments / Flats / Homes to Rent in Hong Kong - Squarefoot

Vill absolut inte påstå att jag på någon sätt är en expert angående detta, men avslutade precis beskattningsrätt på SU med gott resultat. Men hursomhelst, reglerna angående huruvida man fortfarande ska vara obegränsat skatteskyldig i Sverige även efter man lämnat Sverige.

Reglerna om vilka som är obegränsat skatteskyldiga finns i 3:3 IL 1-3p (3 punkten som är relevant angående huruvida man har väsentlig anknytning till Sverige)

Det finns som personer tidigare sagt i tråden en del punkter som lagen radar upp på saker som KAN betyda att man har väsentlig anknytning, dock betyder inte det bara för att man uppfyller en eller två punkter att man har det. Dessa punkter finns i 3:7 IL och är dessa:

• - om han är svensk medborgare,
  • - hur länge han var bosatt här,
  • - om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,
  • - om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,
  • - om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,
  • - om han har sin familj här,
  • - om han bedriver näringsverksamhet här,
  • - om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här,
  • - om han har en fastighet här, och
  • - liknande förhållanden.
De som är fetmarkerad var de som våra lärare och professorer sa vägde tyngst, i avgörandet huruvida man ansågs ha väsentlig anknytning och därmed obegränsat skatteskyldig. Värt att notera att under de 5 första åren utomlands är det den skatteskyldige som ska bevisa att man inte är obegränsat skatteskyldig. (3:7 2st IL)

Angående 6 månadersregeln och 1års regeln, har ni ju redan hittat HFDs dom som underkände Skatteverkets tolkning av lagtexten (hurra!). Men reglerna om dessa hittar ni i 3:9 1st respektive 2st IL. Reglerna om uppehåll finns i 3:10 IL. Alltså reglerna angående 6 månaders respektive 12 månaders utlandsvistelse gäller de som är obegränsat skatteskyldiga i Sverige, men genom reglerna i 3:9 1st och 2st är undantagna viss beskattning.

Reglerna angående begränsad skatteskyldighet finns i 3:17 IL och här är endast 1p intressant. (Den som inte är obegränsat skattskyldig) Sedan följer vad man beskattas för i Sverige och det rör mer eller mindre endast källskatt, dsv pengar som uppstått inom Sveriges gränser i 3:18 och vidare.

Jag är EJ examinerad jurist, utan beskattningsrätten är obligatoriskt i min utbildning mot att bli revisor, men hoppas jag kanske gav en hyfsad överblick angående reglerna. Lagtexten är också relativt enkel att läsa och finns på lagen.nu osv! Men för skatteplanering så kontakta en jurist!

Last edited:
Toppen