Senaste nytt

New York Pass eller New York City Pass

Många år sedan jag var i NYC, men planerar att åka inom några veckor.

Hur köper man Metrocard?

Hur köper man enkelresor?

Gäller Metrocard hela resan från JFK och/eller EWR?

Man köper det i automat på stationen.

Observera att Newark flygplatsen ligger i New Jersey, och därmed inte har någon Subway access. När jag använder JFK och när jag bor i Midtown, anländer i rusningstrafik och har lite bagage åker jag som oftast "E" Subway till Lexington/53rd. Man tar AirTrain till Jamaica Station (kostar $5) sedan "E" in till Manhattan.

Skall jag längre nere på Manhatten använder jag LIRR:
Public Transportation - Ground Transportation - John F. Kennedy International Airport - Port Authority of New York & New Jersey

Man fyller på sitt Metrokort också från automater

Finns mycket matntyttigt att läsa på http://www.mta.info/ inklusive vad som gäller för att ta flygplatståget (AirTrain) från terminalen till tunnelbanan.

Metrocard gäller inte på LIRR (Long Island railroad som går från Jamaica till Penn Station) eller på NJ Transit (Tåget från Newark till Penn Station New York), däremot på tunnelbanan från Jamaica och Howard Beach som är tunnelbaneanslutningar i anslutning till JFK.

Man laddar upp kortet med X dollar och för varje resa dras $2.50 eller vad det nu kostar att resa.

Tack för all hjälp och tips, tyckte nog själv att det skulle bli lite mycket "korvstoppning" om man skulle utnyttja alla förmåner på kortet.
Är det ngn som tagit en helikopter tur runt NY, det verkar ju finnas ganska många bolag som flyger sightseeings!?
Är det måntro stor skillnad, priserna verkar ju ligga på drygt 100 $ på d flesta arrangörer?

Är det ngn som tagit en helikopter tur runt NY, det verkar ju finnas ganska många bolag som flyger sightseeings!?
Är det måntro stor skillnad, priserna verkar ju ligga på drygt 100 $ på d flesta arrangörer?

Jag har gjort det. Jag minns inte alls vilken operatör vi använde, men det var iaf värt pengarna. Otroligt nice sett att se Manhattan på osv.

Toppen