Senaste nytt

Nekad kompensation vid downgrade – Swiss förnekar trots tydliga bevis. Någon med erfarenhet?

Jag har dragit Lufthansagruppen inför tyska konsumentmyndigheter liksom ARN och vunnit båda gånger trots att LH-gruppen förklarat för mig i början hur fel jag hade.

En av dem var just ett downgrade ärende som jag skrivit om tidigare här. Från F till C (revenue).

Det är fan att det ska behövas.

Har också haft problem med Swiss som nekade och fördröjde ärendet. Tog två år innan airhelp fick rätt i domstol. Nackdelen var att airhelp tog 45%, men fördelen var att jag inte behövde göra något.

• Gilla
Reactions: Gus
Uppdatering: Efter påtryckningar fick jag igenom ärendet och hoppas att det blir pengar på kontot. Besviken på den låga ersättningen och att det har tagit tid och energi.

"
Thank you for your response on 15 April 2025. We apologize for the long waiting time in response and processing your claim.

You have informed that you could not travel from Zurich on 15 December 2024 as planned.

I can well imagine how frustrating and disappointing this short-notice change of your travel plans must have been for you. On behalf of SWISS and its cooperation partners, I apologize for the inconvenience.

We have re-evaluated the case and have checked the reason of the downgrade of your flight and can inform you that SWISS will grant you a compensation of the coupon value in line with Article 10 of EC261/2004 to the amount of SEK 6356.85 for the five passengers (SEK 1271.37 per pax).

This amount will be transferred to your account within the next 14 days.

It would be our pleasure to welcome you on board again soon and to count you amongst our satisfied guests."

Låter lite lite!?

Hur mycket kostade resan totalt?

Antar att resan gick:
ARN-ZRH ekonomi
ZRH-MIA premium ekonomi
MIA-ZRH premium ekonomi
ZRH-ARN ekonomi

We have re-evaluated the case and have checked the reason of the downgrade of your flight and can inform you that SWISS will grant you a compensation of the coupon value in line with Article 10 of EC261/2004 to the amount of SEK 6356.85 for the five passengers (SEK 1271.37 per pax).
Jag har svårt att se att detta kan stämma. Artikeln de hänvisar säger:
2. If an operating air carrier places a passenger in a class lower than that for which the ticket was purchased, it shall within seven days, by the means provided for in Article 7(3), reimburse

(a) 30 % of the price of the ticket for all flights of 1500 kilometres or less, or
(b) 50 % of the price of the ticket for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, except flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres, or
(c) 75 % of the price of the ticket for all flights not falling under (a) or (b), including flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments.
75% av en enkelresa (som del av en T&R) i premium eco hos Swiss bör vara mer än så. De skriver Coupon value, det är grundpriset, men tolkningar av regleringen är ganska tydligt i att slutgiltiga biljettpriset avses inte bara "fare" delen för berörda kupongen.

Jag har svårt att se att detta kan stämma. Artikeln de hänvisar säger:

75% av en enkelresa (som del av en T&R) i premium eco hos Swiss bör vara mer än så. De skriver Coupon value, det är grundpriset, men tolkningar av regleringen är ganska tydligt i att slutgiltiga biljettpriset avses inte bara "fare" delen för berörda kupongen.

Vet vi om det är bara "fare" dvs exkl skatter&avgifter?
Låter lågt oavsett

Skatter (riktiga skatter) och avgifter lär nog inte ingå om deet inte är så att det tillkommer skatter/avgifter för att resan sker i en högre kabinklass. Så tror jag inte är fallet för en resa i premium economy.

Så här ser den billigaste biljetten i PE mellan ARN-ZRH-MIA t/r ut:

1744886165767.png

Nu kanske aktuell resa kostade mer (eller mindre) men i ovasntående fall borde väl 75% av 2913+(4461+194)/2 returneras. Dvs 75% x (2913+2327) = 3930 per person. Även om man bara tar 75% av 2913 kr så är det 2184 kr.

Så ja det refunderade beloppet känns lågt.

P.S. USA är minst sagt duktiga på att lägga på avgifter. De grönmarkerade raderna summerar till 725kr. Och då tillkommer kostnaden för ESTA.

Toppen