Senaste nytt

Nekad EuroBonus efter uppgraderad United-resa med Lufthansa

Fredrik_B

Medlem
Detta blir ett långt inlägg, men jag måste förklara sammanhanget. Efter att ha bokat på united.com så flög jag i vintras GVA-IAD-DEN-ASE i bokningsklass W med retur ASE-DEN-FRA-GVA i bokingsklass Q, alla flyg med United förutom DEN-FRA och FRA-GVA som var LH-metall med UA flight number. Endast mitt eurobonusnummer registrerat för perks och poäng.

Jag uppgraderade GVA-IAD med en United Global Premier Upgrade från en vän, och denna har jag fått EB-poäng för (ursprunglig klass; W). Nu till problemet...

United och Lufthansa låter varandras kunder uppgradera med United Global Premier Upgrades respektive Lufthansa eVouchers. Jag applicerade därför ytterligare en United Global Premier Upgrade från en vän för DEN-FRA, men för att det skulle gå att göra i systemet så var tydligen United tvungna att ändra UA flight number till LH flight number vilket jag ser först efter att jag fått bekräftelse via email efter uppgraderingen (och sedan får förklarat vid checkin för returresan)

När jag checkade in för hemresan i ASE så hade Uniteds gate agent problem och ringde runt lite, till slut fick jag checka in men var tvungen att gå till gate i DEN för att få boarding pass för DEN-FRA. När jag kommer dit, så säger Lufthansa gate agent att jag inte ens finns i listan på passagerare, och efter en snabbare koll så inser hon att United har avbokat mig på DEN-FRA. Det tar sedan över 45 minuter och flera långa samtal mellan henne och både United och Lufthansa för att "reissue ticket" så att jag kan få boarding pass, som då har LH flight number med plats i business som jag uppgraderade till, men med bokningsklass I (award flight) och nytt ticket number.

Nu nekar SAS mig poäng för denna flygning, vilket jag känner är eftersom de endast ser att jag flugit LH i bokningsklass I som är en award flight. Men detta är allt ifrån hela sanningen och jag anser att jag ska få poäng för det jag bokat och betalat för, nämligen LH's korresponderande bokningsklass för UA bokningsklass Q.

SAS svar lyder:
We regret that we are unable to retroactively register points for our partner flight number/s. Our partner has confirmed that your booking class on LH 447 20180101 DENFRA is not valid for accrual of EuroBonus points. Points are credited to your account according to the rules specified in the EuroBonus Membership Conditions.

Läser man membership conditions så står det:
  • EuroBonus members earn points on applicable flights in accordance with the class originally booked and paid for (vilket är UA klass Q)
  • regardless of upgrades or downgrades unless otherwise stated (precis, jag uppgraderade men ska därför fortfarande få poäng för UA klass Q)
  • If a member purchases a ticket on a flight that is marketed by SAS or Star Alliance but operated by another airline (i.e. code share flight) the operating airline determines if and how many points the member earns for the flight (precis, marketed by United och sedan operated by LH, varför jag anser att jag ska få poäng för LH's korresponderande bokningsklass för UA class Q)
Någon som har tankar eller tips? Att nå EB retro över email är en trög process och jag vet inte hur jag ska få någon där att vilja sätta sig in i denna situation istället för att bara titta på att jag flugit en award flight med LH, vilket inte är sant; jag har betalat för en vanlig biljett.

Jag tror inte att det går att uppgradera om du har bokat som codeshare flight.
Vill du uppgradera en Lufthansa flight, så tror jag att du måste boka den som LHxxxx.

Är inget proffs, men spontant känns det som att de som kan ge dig poäng är antingen Lufthansa (mindre troligt, men du flög trots allt på deras "flight" om det var LH code) eller United (mer troligt eftersom de strulade till bokningen och dessutom deras gate agent som bokade felaktig bokningsklass).

Tyvärr tror jag du kommer få problem här och att när du har I klassad biljett så får du nog börja jaga United/Lufthansa för att de ska klassa din biljett rätt om det ens är möjligt retroaktivt.

Jag tror inte att det går att uppgradera om du har bokat som codeshare flight.
Vill du uppgradera en Lufthansa flight, så tror jag att du måste boka den som LHxxxx.

Nja.. United och Lufthansa har detta samarbete (även ANA för den delen), och jag gjorde ju detta så det går - men United gjorde ju själva om den från UAXXXX till LHxxx så i deras system måste det vara LH. Det finns en utförlig beskrivning på United hemsida och detta är precis vad jag gjorde.

Nja.. United och Lufthansa har detta samarbete (även ANA för den delen), och jag gjorde ju detta så det går - men United gjorde ju själva om den från UAXXXX till LHxxx så i deras system måste det vara LH. Det finns en utförlig beskrivning på United hemsida och detta är precis vad jag gjorde.
Samarbete eller inte har inget med uppgradering med SAS EuroBonus att göra.

För uppgradering behöver man oftast operating carriers flightnummer.
Om det är Lufthansa operated flight, så bör du boka som LHxxxx ifall det är viktigt att uppgradera med SAS poäng.

Liknande sak kan man också säga när man bokar en bonusresa.
Det går oftast inte att boka en bonusresa flight med codeshare flightnummer. Det måste vara operating carriers flightnummer.

Om du är ny i forumet, rekommenderar jag att läsa @agehalls tio budord.
Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Samarbete eller inte har inget med uppgradering med SAS EuroBonus att göra.

För uppgradering behöver man oftast operating carriers flightnummer.
Om det är Lufthansa operated flight, så bör du boka som LHxxxx ifall det är viktigt att uppgradera med SAS poäng.

Men hur det i så fall skulle ha hanterats vid uppgradering är att United bytte UAxxxx till ett LHxxx i en klass som ger den poängen. Och sedan i ett ytterligare steg uppgradera denna klass till I. Men nu verkar de ha gått direkt från UAxxxx i klass Q till LHxxx i klass I. SAS-poäng för uppgradeing är inte fallet denna gång, utan jag uppgraderade med en United Global Premier Upgrade.

Men hur det i så fall skulle ha hanterats vid uppgradering är att United bytte UAxxxx till ett LHxxx i en klass som ger den poängen. Och sedan i ett ytterligare steg uppgradera denna klass till I. Men nu verkar de ha gått direkt från UAxxxx i klass Q till LHxxx i klass I. SAS-poäng för uppgradeing är inte fallet denna gång, utan jag uppgraderade med en United Global Premier Upgrade.
Problemet med codeshare inom Star Alliance är, att man inte vet vilken bokningsklass på operating carrier man hamnar i.

Du har bokat en Lufthansa flight som UAxxxx i Q klass.
När det gäller Star Alliace JV fare över Atlanten får man oftast samma bokningsklass mellan JV flygbolagen men det är ingen garanti.
Därför UAxxxx på en Lufthansa flight kan bli vilken bokningsklass (i samma kabinklasss) som helst.

Problemet med codeshare inom Star Alliance är, att man inte vet vilken bokningsklass på operating carrier man hamnar i.

Du har bokat en Lufthansa flight som UAxxxx i Q klass.
När det gäller Star Alliace JV fare över Atlanten får man oftast samma bokningsklass mellan JV flygbolagen men det är ingen garanti.
Därför UAxxxx på en Lufthansa flight kan bli vilken bokningsklass (i samma kabinklasss) som helst.

Det köper jag absolut, men problemet för mig i det här fallet är inte riktigt vilken LH klass som motsvarar den som är bokad med UAxxxx, utan att ingen ens vill se att jag har en köpt biljett som ger poäng (oavsett hur många).

Sammanfattat; hade jag inte valt att uppgradera så hade jag fått poäng. Nu efter att ha uppgraderat så har jag inte rätt till några poäng för att de inte verkar se att jag köpt min biljett - makes no sense och står förklarat i conditions genom "EuroBonus members earn points on applicable flights in accordance with the class originally booked and paid for"

Har du status hos SAS? Jag hade mailat supporten med alla bilagor.

I princip är inte detta någon skillnad på ett önskemål om att kreditera för "original booking" när en resenär är ombokat på grund av t.ex. missed connection. Det borde vara exakt samma sak. Sedan ser inte SAS system detta, så det kräver en manuell handpåläggning.

Toppen