Detta blir ett långt inlägg, men jag måste förklara sammanhanget. Efter att ha bokat på united.com så flög jag i vintras GVA-IAD-DEN-ASE i bokningsklass W med retur ASE-DEN-FRA-GVA i bokingsklass Q, alla flyg med United förutom DEN-FRA och FRA-GVA som var LH-metall med UA flight number. Endast mitt eurobonusnummer registrerat för perks och poäng.
Jag uppgraderade GVA-IAD med en United Global Premier Upgrade från en vän, och denna har jag fått EB-poäng för (ursprunglig klass; W). Nu till problemet...
United och Lufthansa låter varandras kunder uppgradera med United Global Premier Upgrades respektive Lufthansa eVouchers. Jag applicerade därför ytterligare en United Global Premier Upgrade från en vän för DEN-FRA, men för att det skulle gå att göra i systemet så var tydligen United tvungna att ändra UA flight number till LH flight number vilket jag ser först efter att jag fått bekräftelse via email efter uppgraderingen (och sedan får förklarat vid checkin för returresan)
När jag checkade in för hemresan i ASE så hade Uniteds gate agent problem och ringde runt lite, till slut fick jag checka in men var tvungen att gå till gate i DEN för att få boarding pass för DEN-FRA. När jag kommer dit, så säger Lufthansa gate agent att jag inte ens finns i listan på passagerare, och efter en snabbare koll så inser hon att United har avbokat mig på DEN-FRA. Det tar sedan över 45 minuter och flera långa samtal mellan henne och både United och Lufthansa för att "reissue ticket" så att jag kan få boarding pass, som då har LH flight number med plats i business som jag uppgraderade till, men med bokningsklass I (award flight) och nytt ticket number.
Nu nekar SAS mig poäng för denna flygning, vilket jag känner är eftersom de endast ser att jag flugit LH i bokningsklass I som är en award flight. Men detta är allt ifrån hela sanningen och jag anser att jag ska få poäng för det jag bokat och betalat för, nämligen LH's korresponderande bokningsklass för UA bokningsklass Q.
SAS svar lyder:
Läser man membership conditions så står det:
Jag uppgraderade GVA-IAD med en United Global Premier Upgrade från en vän, och denna har jag fått EB-poäng för (ursprunglig klass; W). Nu till problemet...
United och Lufthansa låter varandras kunder uppgradera med United Global Premier Upgrades respektive Lufthansa eVouchers. Jag applicerade därför ytterligare en United Global Premier Upgrade från en vän för DEN-FRA, men för att det skulle gå att göra i systemet så var tydligen United tvungna att ändra UA flight number till LH flight number vilket jag ser först efter att jag fått bekräftelse via email efter uppgraderingen (och sedan får förklarat vid checkin för returresan)
När jag checkade in för hemresan i ASE så hade Uniteds gate agent problem och ringde runt lite, till slut fick jag checka in men var tvungen att gå till gate i DEN för att få boarding pass för DEN-FRA. När jag kommer dit, så säger Lufthansa gate agent att jag inte ens finns i listan på passagerare, och efter en snabbare koll så inser hon att United har avbokat mig på DEN-FRA. Det tar sedan över 45 minuter och flera långa samtal mellan henne och både United och Lufthansa för att "reissue ticket" så att jag kan få boarding pass, som då har LH flight number med plats i business som jag uppgraderade till, men med bokningsklass I (award flight) och nytt ticket number.
Nu nekar SAS mig poäng för denna flygning, vilket jag känner är eftersom de endast ser att jag flugit LH i bokningsklass I som är en award flight. Men detta är allt ifrån hela sanningen och jag anser att jag ska få poäng för det jag bokat och betalat för, nämligen LH's korresponderande bokningsklass för UA bokningsklass Q.
SAS svar lyder:
We regret that we are unable to retroactively register points for our partner flight number/s. Our partner has confirmed that your booking class on LH 447 20180101 DENFRA is not valid for accrual of EuroBonus points. Points are credited to your account according to the rules specified in the EuroBonus Membership Conditions.
Läser man membership conditions så står det:
- EuroBonus members earn points on applicable flights in accordance with the class originally booked and paid for (vilket är UA klass Q)
- regardless of upgrades or downgrades unless otherwise stated (precis, jag uppgraderade men ska därför fortfarande få poäng för UA klass Q)
- If a member purchases a ticket on a flight that is marketed by SAS or Star Alliance but operated by another airline (i.e. code share flight) the operating airline determines if and how many points the member earns for the flight (precis, marketed by United och sedan operated by LH, varför jag anser att jag ska få poäng för LH's korresponderande bokningsklass för UA class Q)