Senaste nytt

Nekad att boarda först som guldkund

Mr.Smith

Medlem
Åkte just SK1420 CPH-ARN.

Den danska gate-agenten ignorerar precis som vanligt prio-boarding och försöker sig på radvis boardning bakifrån. Det blir debacle när en herre med status och sittplats i främre delen av kabinen försöker boarda i "fel" ordning. Agenten snäser av honom och tvingar honom att stå och vänta med mössan i hand medans diverse statuslösa ecopax passerar och glor på honom.

Jag förstår ärligt talat inte varför SAS gång på gång medvetet och utstuderat försöker undvika att honorera sina mest lönsamma och trogna passagerare. Måtte marknadsekonomin ta död på detta beteende illa kvickt.

Själv stod jag på avstånd och observerade trots EBG. Längtar till nästa veckas resa med LX....!

Vissa medarbetare på SAS har inte riktigt hängt med att dom inte jobbar på RyanAir där det är tjuvrusning till platserna. Hur svårt ska det vara att låta guld/plus/C gå på först och sen låta resten gå på. Andra bolag lyckas väldigt bra med detta, men i norden verkar det lite svårt.
 

Jakob K

Medlem
Vissa medarbetare på SAS har inte riktigt hängt med att dom inte jobbar på RyanAir där det är tjuvrusning till platserna. Hur svårt ska det vara att låta guld/plus/C gå på först och sen låta resten gå på. Andra bolag lyckas väldigt bra med detta, men i norden verkar det lite svårt.

Liknelsen med RyanAir är väl dock inte helt korrekt. Sist jag såg så hade dom ett relativt utstuderat system med prioboarding mot betalning där markpersonalen var stenhård med reglemanget.

Annars håller jag med. Konstigt att det inte ska fungera.
 

Akt

Medlem
Vissa medarbetare på SAS har inte riktigt hängt med att dom inte jobbar på RyanAir där det är tjuvrusning till platserna. Hur svårt ska det vara att låta guld/plus/C gå på först och sen låta resten gå på. Andra bolag lyckas väldigt bra med detta, men i norden verkar det lite svårt.

Hur svårt är det att låta de som skall längst bak i planet gå på först? Allt går ju mycket smidigare då. Jag förstår att vissa behöver få känna sig viktiga någon gång och gå på först, men skall allt behöva ta extra tid för det? Kanske ville de skynda på det hela så de kunde komma iväg i tid eller något? Är ju inte heller svårt att lyssna på vad som ropas ut och följa instruktionerna.
 

Jakob K

Medlem
Hur svårt är det att låta de som skall längst bak i planet gå på först? Allt går ju mycket smidigare då. Jag förstår att vissa behöver få känna sig viktiga någon gång och gå på först, men skall allt behöva ta extra tid för det? Kanske ville de skynda på det hela så de kunde komma iväg i tid eller något? Är ju inte heller svårt att lyssna på vad som ropas ut och följa instruktionerna.

Man ska väl få vad man betalar för?

Hur gatepersonalen väljer att organisera det hela varierar - men om du varit på exempelvis Münchens eller Frankfurts flygplatser så vet du att det mycket väl kan skötas väldigt bra och effektivt. Där sköts faktiskt all hantering av passagerare med prioritet avsevärt mycket bättre än i Sverige.
 

Akt

Medlem
Man ska väl få vad man betalar för?

Hur gatepersonalen väljer att organisera det hela varierar - men om du varit på exempelvis Münchens eller Frankfurts flygplatser så vet du att det mycket väl kan skötas väldigt bra och effektivt. Där sköts faktiskt all hantering av passagerare med prioritet avsevärt mycket bättre än i Sverige.

För det första var det väl tal om att personen ville gå före på grund av status och inte SAS Plus? Dvs har han inte direkt betalat för det, indirekt kanske, om han uppnått det via privata resor. Men det är egentligen inte relevant för denna fråga. Var det inte så att det står att statuspassagerar har prioboarding när det finns tillgängligt? Alltså kan de skippa det och det som lovades är fortfarande uppfyllt.

Faktum kvarstår ju dock att det snabbaste sättet att fylla ett plan via en ingång är ju att låta de som sitter längst från ingången gå på först. Jag tycker det är rätt barnsligt att bli upprörd över att man inte fick gå på flygplanet före alla andra. Tycker även tonen i tråden är lite trist där folk verkar tycka man är viktigare bara för man är EBG eller reser i högre klass.

Varför inte göra livet enklare för den personal som försöker få oss alla till vår destination i tid och följa deras instruktioner, har de prioboarding lär det göras klart, i annat fall överlever man nog med att sitta vid gaten 5 minuter till.
 

agehall

Medlem
Akt, vi som har status ser det som en stor förmån att få kliva på tidigt om vi så önskar. Inte minst för att man slipper problem med folk som fyller upp hatthyllorna vid fel platser, dvs där de inte själva sitter.

Dessutom har du fel i sak. Det är bevisat att back-to-front inte är snabbaste sättet att borda ett flygplan. MythBusters Episode 197: Airplane Boarding
 
Hur svårt är det att låta de som skall längst bak i planet gå på först? Allt går ju mycket smidigare då. Jag förstår att vissa behöver få känna sig viktiga någon gång och gå på först, men skall allt behöva ta extra tid för det? Kanske ville de skynda på det hela så de kunde komma iväg i tid eller något? Är ju inte heller svårt att lyssna på vad som ropas ut och följa instruktionerna.

Vi som har att resa som yrke står i dessa boardingköer flertalet gånger i veckan. Tack vare att vi gör detta har vi fått status som gör att flygbolagen vill premiera och underlätta vår vardag och vårt resande.

Det har inget med att vara "viktig" utan att det är vår vardag som förenklas markant. Att du tror att det har med att vara viktig har nog inte mycket substans på detta forum.

Självklart skall man lyssna på personalen, men om boarding inte görs som vanligt utan anledning gör att man blir irriterad.

Sen måste jag säga att dom flesta (inte alla dock) som har status visar ofta andra statuslösa sällanresande pax hur boarding bör går till och därmed skyndar på boardingen markant.
 

Akt

Medlem
Akt, vi som har status ser det som en stor förmån att få kliva på tidigt om vi så önskar. Inte minst för att man slipper problem med folk som fyller upp hatthyllorna vid fel platser, dvs där de inte själva sitter.

Dessutom har du fel i sak. Det är bevisat att back-to-front inte är snabbaste sättet att borda ett flygplan. MythBusters Episode 197: Airplane Boarding

Jag borde nog ha varit mer specifik, det jag jämförde var back-to-front + priopassagerare som kommer när de vill (vilket är vad som gällt de senaste gångerna jag flugit med SAS) med vanlig back-to-front. Självklart finns det metoder som är snabbare. Men visst, om man lämnar de första 2 minutrarna till priopassagerare för att sedan köra kö eller front-to-back så skulle det vara i princip lika snabbt som endast kö eller front-to-back.

Vi som har att resa som yrke står i dessa boardingköer flertalet gånger i veckan. Tack vare att vi gör detta har vi fått status som gör att flygbolagen vill premiera och underlätta vår vardag och vårt resande.

Det har inget med att vara "viktig" utan att det är vår vardag som förenklas markant. Att du tror att det har med att vara viktig har nog inte mycket substans på detta forum.

Självklart skall man lyssna på personalen, men om boarding inte görs som vanligt utan anledning gör att man blir irriterad.

Sen måste jag säga att dom flesta (inte alla dock) som har status visar ofta andra statuslösa sällanresande pax hur boarding bör går till och därmed skyndar på boardingen markant.

Hur underlättas din vardag markant av att du går på planet först? Är det lättare att sitta i en flygplansstol än i en annan stol? Mest intresserad då det var ett väldigt starkt påstående.

Varför det känns som att det har att göra med att vara viktig är för att vissa verkar bli så väldigt upprörda över att några gånger bli nekade att gå på först. Jag skulle i var fall aldrig bli speciellt upprörd över sådana småsaker, och då är jag ändå väldigt mån om att saker skall vara som de brukar.
 
Hur underlättas din vardag markant av att du går på planet först? Är det lättare att sitta i en flygplansstol än i en annan stol? Mest intresserad då det var ett väldigt starkt påstående.

Varför det känns som att det har att göra med att vara viktig är för att vissa verkar bli så väldigt upprörda över att några gånger bli nekade att gå på först. Jag skulle i var fall aldrig bli speciellt upprörd över sådana småsaker, och då är jag ändå väldigt mån om att saker skall vara som de brukar.

Det är ganska enkelt....
1. Jag slipper stå i själva kön...jag kan sätta mig på min plats direkt och kan komma in i "flying mode". Personligen har jag stått i alldeles för många köer för att tycka att köer är riktigt jobbigt. Att stå i en boarding kö och vänta 10-15ggr per vecka blir efter ett tag ett enormt irritationsmoment.
2. Jag får plats med min kabinväska i facket ovanför där jag sitter.
3. Tack vare att väskan är där jag sitter kommer jag snabbt av planet, särskilt viktigt vid förseningar i kombo med connecting flights.
4. Den tidning jag vill ha finns oftast kvar och har inte tagit slut.

Det finns säkert fler saker men dessa är de som jag bedömer som viktiga för mig och som gör MITT resande liv enklare och bekvämare.
 
Toppen