Senaste nytt

Nedmonteringen av Lufthansa First fortsätter?

Vi är enigt oeniga. Bara de som kan betala för produkten hör hemma där. Utöver de som betalar för sin biljett så är det väl eventuellt bara bonuspassagerare i HON som bör ha tillgång till lounge och bonusbiljetter. Har man Amex Centurion så är man mycket sannolikt också kvalificerad - by way of merit and other associations. När det kommer till Amex Platinum avstår jag at kommentera eftersom kraven är så olika i olika länder.
Jag tycker att endast de som betalat för produkten hör hemma där. Att Lufthansa sedan bör höja priserna på uttag i F och/eller begränsa bonusresor i F är en annan femma av mycket ringa relevans för aktuell fråga som handlar om nedmontering av befintlig produkt.

Icke att förglömma; Amex betalar givetvis för att ge tillgång till dessa lounger för sina bästa kunder.
Någon må ju betala för alla ankorna som försvinner ut genom dörren.

Icke att förglömma; Amex betalar givetvis för att ge tillgång till dessa lounger för sina bästa kunder.
Någon må ju betala för alla ankorna som försvinner ut genom dörren.
Självklart men det i sig är ju ett synnerligen svagt argument. I så fall är det väl bara att tillåta vem som helst att köpa en heldag i FCT för en påse pengar. Vill man tjäna pengar på loungerna är möjligheterna säkerligen oändliga.

Det går bara att spekulera vad som ligger bak detta, men troligtvis så finns det nu en överkapacitet i FCT/FCL/HON eftersom:
I Munchen är det snart bara en flygplanstyp som har First (iofs kommer några A380 till våren) så den totala First kapaciteten är lägre
I Frankfurt reduceras också antalet flygplan med First
Kanske har antalet HONs nu minskats efter ändringarna där enbart Business och First ger HON poäng

Då skulle Lufthansa kunna i mitt tycke göra ett av två: antingen stänga eller minska ytan på FCT/FCL eller öka intäkterna.

I princip är jag enig med @Agö och citerar Sting: "If you want to keep something precious, you better lock it up and throw away the key". Så antigen har man en riktigt exklusiv produkt och fokuserar på denna, annars så slutar man offerera denna produkt totalt. Det är ingen av nuvarande Lufthansaprodukter (M, Y, C, F) som direkt är världsledande.

På andra sidan: om nu Lufthansa sitter med höga fasta kostnader för FCL/FCT i flera år framöver och behöver flera intäkter för att täcka detta kan den kommersiella delen av mig förstå beslutet, utan att jag tycker nödvändigtvis att det är rätt för passagerare eller varumärket.

Last edited:
Nedmonteringen är väl att man kan maxa sin spend i så fall ( t ex via sin position i tjänsten) och på så sätt komma in i First. Något jag/flera aldrig någonsin kunnat göra om det handlade om att verkligen betala first flights? Hur många har betalt för produkten om du räknar bort kortspend osv?

Urvattnat är det redan som jag ser det. Blir väl inte "precious" bara för att jag/whoever har möjligheten att ta mycket spend inom tjänsten och på så sätt få möjlighet att använda poängen. Själv hade jag privat aldrig åkt annat än eko.

Nedmonteringen är väl att man kan maxa sin spend i så fall ( t ex via sin position i tjänsten) och på så sätt komma in i First. Något jag/flera aldrig någonsin kunnat göra om det handlade om att verkligen betala first flights? Hur många har betalt för produkten om du räknar bort kortspend osv?

Urvattnat är det redan som jag ser det. Blir väl inte "precious" bara för att jag/whoever har möjligheten att ta mycket spend inom tjänsten och på så sätt få möjlighet att använda poängen. Själv hade jag privat aldrig åkt annat än eko.

Jag tror det är viktigt att förstå hur stor intäktskälla och marginalstöd bonusprogram är för flygbolagen. Jag läste en artikel som hävdade att under United:s Chapter 11 på mitten av 2000-talet så var just Mileage Plus som oberoende enhet mer värd separat än det totala substansvärde av United Holding.

Att sälja sin överkapacitet till partners är ett sätt att upprätthålla någon intäkt och marginal medan flottan anpassas till den riktiga efterfrågan i marknaden. Indikationer jag har från samtal med folk på insidan är att debiteringar mellan flygbolagen ligger runt €200-250 per segment i First när man betalar med poäng. Med andra ord vad SAS EB betalar Lufthansa. Det gör att Lufthansa genererar en liten marginal på en fast kostnad och en tillgång som finns.

Jag tror att @Agö jämför med Air France som har skapat en mer exklusiv produkt. Dock började Air France lite senare och med ett mindre antal flygplan så den totala tillgånger är mindre, samt att till min vetskap är inte markprodukten tillgänglig för de viktigaste kunderna också. Därmed blir det enklare att hålla ihop helheten när det är en produkt och inte två (First på AF, och inte First + HON som på LH).

Men jag tror Lufthansa måste göra något. Talade länge med en Purser ombord min senaste MUC-EWR i F. Hon beskrev två saker:
Klagomål från viktiga kunder i MUC att så få rutter numera hade First
Att alternativet med bara 4 stolar inte skulle funka då det var rätt vanligt med hela familjer på 4+ i First

Jag tror dock mer på Air France vägen: begränsa det och gör det exklusivt samt del upp First från HON. Renodla First oavhängig av status. Det gör United nu med Polaris. Det som ingår, ingår i produkten.

Jag förstår att det inte faller alla i smaken.

Däremot så kan man kanske ana att First inte direkt är en kassako för Lufthansa längre. Det är antagligen inte så många som köper Firstbiljetter. Det har ju många flygbolag demonstrerat genom att ta bort First eller minska omfattningen. Det finns ingen anledning att tro det är annorlunda för Lufthansa. Om man då vill rädda servicen kan man göra på två sätt.

- Börja rationalisera och ta bort service. Fler businessäten tex och ta bort hela First-konceptet.
- Öppna för fler intäktsvägar, tex genom kreditkortsbolag som betalar.

@Hachans, First är ingen kassako för någon har jag läst. Det har ofta handlat om branding/image. Affärsklass är flygbolagens kassako.

Men att antal sålda First är på dekis är relativt tydligt. Så ekonomiskt med stora investeringar i loungerna finns det en logik att öka intäkterna från detta. Jag tror dock Lufthansa skulle tjäna på att börja om och tänka nytt gällande First.

Jag förstår att det inte faller alla i smaken.

Däremot så kan man kanske ana att First inte direkt är en kassako för Lufthansa längre. Det är antagligen inte så många som köper Firstbiljetter. Det har ju många flygbolag demonstrerat genom att ta bort First eller minska omfattningen. Det finns ingen anledning att tro det är annorlunda för Lufthansa. Om man då vill rädda servicen kan man göra på två sätt.

- Börja rationalisera och ta bort service. Fler businessäten tex och ta bort hela First-konceptet.
- Öppna för fler intäktsvägar, tex genom kreditkortsbolag som betalar.

Men börjar man öppna för dessa ytterligare intäktsvägar urvattnas konceptet och färre av de som faktiskt har den teoretiska möjligheten att betala för det kommer att vilja göra det. Det blir både svårt och kostsamt att vända trenden senare, även om man drastiskt kapar kapaciteten, då uppfattningen kommer att vara att det inte är en genuin första klass-produkt. Eftersom spelrummet är begränsat och det förmodligen inte går att få någon ekonomi i varken en mindre eller större kabin/utbud kommer enda möjligheten vara att klippa produkten helt, speciellt om man urvattnar det hela.

Toppen