Det går bara att spekulera vad som ligger bak detta, men troligtvis så finns det nu en överkapacitet i FCT/FCL/HON eftersom:
I Munchen är det snart bara en flygplanstyp som har First (iofs kommer några A380 till våren) så den totala First kapaciteten är lägre
I Frankfurt reduceras också antalet flygplan med First
Kanske har antalet HONs nu minskats efter ändringarna där enbart Business och First ger HON poäng
Då skulle Lufthansa kunna i mitt tycke göra ett av två: antingen stänga eller minska ytan på FCT/FCL eller öka intäkterna.
I princip är jag enig med
@Agö och citerar Sting: "If you want to keep something precious, you better lock it up and throw away the key". Så antigen har man en riktigt exklusiv produkt och fokuserar på denna, annars så slutar man offerera denna produkt totalt. Det är ingen av nuvarande Lufthansaprodukter (M, Y, C, F) som direkt är världsledande.
På andra sidan: om nu Lufthansa sitter med höga fasta kostnader för FCL/FCT i flera år framöver och behöver flera intäkter för att täcka detta kan den kommersiella delen av mig förstå beslutet, utan att jag tycker nödvändigtvis att det är rätt för passagerare eller varumärket.