Senaste nytt

Nedgradering från First till Business på Emirates

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det är ju inte det faktum att Emirates nedgraderar passagerare som stör mig, det gör ju även andra bolag. Det är den totala avsaknaden av service-tänk som gör att jag på måndag bokar en vanlig CW-biljett med BA till BKK istället. Då vet jag vad jag får.

Jag tänkte uppgradera min business till first, ARN-DXB om en vecka men den har de gjort om till 2-klass märkte jag. Någon som vet hur ofta de gjort det? Jag har bara flugit ARN-DXB 2ggr o det var First båda gångerna.

Jag tänkte uppgradera min business till first, ARN-DXB om en vecka men den har de gjort om till 2-klass märkte jag. Någon som vet hur ofta de gjort det? Jag har bara flugit ARN-DXB 2ggr o det var First båda gångerna.

Vet inte generellt hur ofta det händer. Dock vet jag att dom för någon vecka sen va uppe med en B777-200LR istället för -300ER. Dock har ju dessa tjärror också utförande i form av First kabin (dock mindre plan).

När jag flög ner (1 januari) så hade dom även satt in 2-klass 31 december.

Det beror väl på hur dom har med bokningsläget gissar jag.

Kan meddela att beslut från ARN har inkommit på min mail idag 13:00. Skall läsa igenom det ordentligt och se hur dom skrivit gällande allt. Dom har avslagit att jag ska få 75% av det totala biljettpriset med grunden att jag inte "bevisat" nog att jag har rätt till den...

Dom anser att ersättningen skall gälla för resan mellan Stockholm och Dubai men där skriver dom att 3475SEK som Emirates erbjudit skall vara rätt då dom har räknat ut de som dom specade ram. Distansen är dock fel (2900km) enligt dom.

Dom håller alltså delvis med mig men ändå inte. Jag är inte förvånad att dom skulle gå med på hela 75% men Emirates har ju räknat kilometer i priset och sen på distansen som är i nautical miles, ändå håller ARN med att ersättningen skall va 3470SEK. Det trots att jag påvisat i mailet att dom räknat fel o blandat miles med kilometers...

EDIT: Efter att läst igenom beslutet hittar jag att ARN skrivit fel belopp som Emirates har erbjudit... Dom har slängt om siffrorna lite här o var säkert av misstag. Kanske är enkelt för dom att missa det tidigare jag också skrev att 2900km men det är distansen i miles. Avståndet mellan Stockholm och Dubai är ca: 4700km enkel väg.

Ringt o pratat med dom och ända lösningen är att göra en omprövning då det uppenbart blivit fel från ARNs sida.... Suck..

Last edited:
Ringt o pratat med dom och ända lösningen är att göra en omprövning då det uppenbart blivit fel från ARNs sida.... Suck..

Kul att det äntligen kommit något resultat, synd att ARN tydligen inte kan varken räkna eller enhetsomvandla. Och rätt ruttet att det då behöver snurra igenom karusellen igen. Vi får hoppas att det går snabbare den här gången...

Jag tycker ARN's beslut låter konstigt. På vilket sätt blev du inte nedgraderad? Lagen är ju rätt tydlig på den punkten, så det borde inte vara något snack om att du ska ha tillbaka 75% av något pris, frågan är vilket.

Vilken soppa. Jag tycker Emirates är otroligt fula här. De hänvisar till sitt eget påhittade begrepp: "Ticketed kilometer", sen anger de distansen i miles och räknar med de siffrorna. Om de hade någon som helst heder skulle de ju iaf räkna om beloppet med rätt siffror.

Det intressanta är ju också, när man läser beslutet, att ARN pratar om sektor, vilket lagstiftningen inte nämner alls. Nu diskuteras det att ändra lagstiftningen till att gälla sektor och inte flygbiljett, pga dessa diffusa betydelse. Jaja, det blir väl så när man ska sätta sig in i ett ärende som dras på 1 minut. Mn utgår från att all fakta är presenterad korrekt etc.

Jag tycker ARN's beslut låter konstigt. På vilket sätt blev du inte nedgraderad? Lagen är ju rätt tydlig på den punkten, så det borde inte vara något snack om att du ska ha tillbaka 75% av något pris, frågan är vilket.

Enligt beslutet har båda parterna enats om att jag blivit nedgraderad så det är inget fel där. Dock som jag kan se nedan som också johhenrik skriver är att dom använder två olika enheter i sin egna uträkning.

You are entitled to 75% of your ticket ******************. You are only entitled to compensation for the flight sector on which you were downgraded. On all other flights, you flew, as ticketed, in First Class. I will further explain the breakdown of the calculation of the refund. Your ticket price was calculated based on the fare from Stockholm to Auckland and return. The total fare paid was SEK 36802 (excluding the fuel surcharge and taxes, which remain). Breaking down this fare further, we assess the total ticketed kilometres which is 23730 and then divide this by SEK 36802, to reach a fare amount of 1.55086 SEK per kilometre. We multiply 1.55086 SEK by the ticketed kilometres of the Stockholm Dubai portion of the ticket (the sole sector on which you were downgraded) of 2986km. Finally, 75% of that amount is SEK 3470.

2986km är alldeles för kort för Stockholm-Dubai distansen. Och när ARN till och med blandar ihop sifforna på kompensationen som Emirates erbjudit mig som dom skriver för andra gången på samma sida i beslutet får man börja undra.....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen