Senaste nytt

Nedgraderad vid check in - lite akut hjälp?

Inte så trevligt när något dyligt inträffar när man är ute och flyger. Det är ju klart ett extra stressmoment som man inte vill ha. Jag hoppas verkligen du får en bra lösning på det hela som motsvarar dina förväntningar. Jag tycker du har fått många bra förslag från dina BC-kollegor och det ska bli spännande att få reda på hur det hela går. Det är ju också bra input för oss andra som också kan hamna i samma situation och då är det bra att ha i bakhuvudet hur man bör hantera situationen och vilka rättigheter man har.
Lycka till med kompensationsförhandlingarna!

Enligt ExpertFlyer är BA780 slutsålt till sista plats. 0 tillgänglighet i alla bokningsklasser. BA782 har J2 C2 Y9 (resten 0)

Priolistan går nog i värsta fall på incheckningsnummer (Boarding Sequence Number) för respektive kabin om ingen frivilligt ger upp sin plats. Då hamnar anslutningspassagerare oftast högre upp i listan eftersom de i regel har checkat in tidigare. I det läget brukar status inte betyda jättemycket tror jag.

Om jag var du skulle jag nog snarare se till att få C på BA782 och kompensation för denied boarding vilket troligtvis är högre än nedgradering beroende på hur BA räknar. Jag tror du kommer få svårt att förhandla till dig en uppgradering på ett kommande flyg (möjligtvis med undantag för om du redan har en bokning som uppgraderingen kan appliceras på). Men det bygger mest på att jag är en dålig förhandlare :(

P.S: Det verkar som om BA780 har ersatts med A321 de senaste söndagarna. Samma sak hände oss den 13 januari. 20 januari var förvisso BA780 inställt och 27 januari tror jag det var en A321 igen?

Last edited:
Försök att få ut ersättning i vouchers i stället för kontanter, brukar vara lättare att få högre ersättning, oftast dubbelt så mycket som om man tar kontanter.
Om Du inte har betalt så mycket för biljettent så skulle jag försöka att ta ut 600 pund i en voucher

Väntar på svar hur det går!

Du har rätt till 30% av biljettens pris i cash. Så vill de ge dig en voucher att använda för framtida bokningar så bör den vara betydligt saftigare än vad den summan är.

Du har rätt till 30% av biljettens pris i cash. Så vill de ge dig en voucher att använda för framtida bokningar så bör den vara betydligt saftigare än vad den summan är.

Men det är det som är krångligt med en nedgradering eftersom reglerna verkar kunna tolkas lite olika.

I-klass tor ARN-LHR-ARN = 2500SEK (give or take). Vardera benet är 1250SEK och 30% av det = 375SEK!!!! Om man DESSUTOM tar bort skatter och andra avgifter som BA verkar göra är det troligen 100SEK vi pratar om...

Är det en del av longhaul kan det givetvis bli mer men även mindre beroende på hur de prissätter segmentet LHR-ARN.

Det är "GATE CLOSED" nu så vi väntar alla med spänning hur detta löste sig - förhoppningsvis till det bästa.

Utöver det kan man fundera på om BA tycker det är värt att riskera att skapa dålig publicitet kontra att göra ytterligare en rad till C-kabin och i stället uppgradera några passagerare? Dock försvinner 2 platser per ytterligare C-rad som skapas så det är väl en avvägning.

P.S: Enligt ExpertFlyer lämnade planet med C0 och Y1 i tillgänglighet. Vet dock inte hur uppdaterad den informationen verkligen är. Undrar om det är TDCarl75 som vägrade gå ombord? :cool:

Last edited:
Jag läser förordningen som att det är 30% av vad passageraren faktiskt betalade för sin biljett. Vilket ju inte behöver vara så mycket om man kommit över en av de prisvärda BA C-biljetterna LHR-ARN som AABack2ARN visar...

Väntar naturligtvis med spänning på en rapport om hur det går.

200£ och plats i C på nästa flyg hade jag nog accepterat / tycker jag verkar rimligt. :)
Känns som mindre än så är lite väl lågt..

Last edited:
TDCarl75, vore skoj att höra hur det gick för dig. Själv tar jag SK till LHR 7.55 i morgon

Ska åka med BA780 i eftermiddag och har bokat i C.

När jag checkade in stod det att jag skulle kontakta BA Assistance, när jag kom dit sa de att de bytt flygplanstyp och att det nu fanns färre stolar i C och att jag därför blev nedgraderad men med standby om någon i C inte kommer.

De sa vidare att om jag får åka i ekonomi kommer någon att kontakta mig vid gaten för att erbjuda kompensation.

Vad kan man kräva? Lite mer än mellanskillnaden till ekonomibiljett va? Extra miles ?

Någon som råkat ut för samma sak?

Sitter i Galleries South nu om någon är på LHR :)

Nu har jag landat :)

Kom med BA 780 i C!

Efter tips av er gick jag tillbaka till guest services i loungen i god tid och ville veta "hur det går med min plats". Efter lite tjat och telefonerade av receptionisten kom en "duty manager". Han erbjöd ekonomiklass + mellanskillnad + £45....

Jag sa att jag kunde ta BA782 om de kunde garantera C plus en long haul uppgraderings-voucher.

Duty managern sa att det fixar vi , dvs vi kan boka om till BA782 men tyvärr ingen uppgraderings voucher. De kunde "tyvärr" bara uppgradera om det redan fanns en bokning...

Calle säger.. vad bra... här är bokningsnumret till min flight om tre veckor LHR-JFK.

Duty manager lägger pannan i veck och ber receptionisten kolla i dator. Sedan säger han: "uppgradera till first??" Min bokning var i business.

Sedan efter ännu ett telefonsamtal säger han att "plötsligt" fanns det en plats i C på BA780. Detta trots att de inte låst flygningen 45 min före avgång vlket de pratade om innnan.

Jag lyckades förhandla mig till dubbla miles pga allt strul inkl tierpoints . Ska bli kul att se om de kommer automatiskt eller om man måste börja tjafsa med dem igen.

Flygningen gick bra, lite försening pga att boardingen började sent. Intressant att kaptenen sa i speakersystemet att de ursäktade förseningen som berodde på att att 767 planet fått ett mekaniskt fel och att de var tvungna att byta. Detta med tanke på att de enligt skribenter i forument har bytt ut 767 flera söndagar i följd.

Toppen