Senaste nytt

Nedgraderad på bonusresor?

Lite kort så gäller EU reglerna här ändå. Du kan kräva ersättning för nedgraderingen, sen fungerar det lite olika hur olika bolag ersätter/räknar dessa.

Borde du inte kunna få Lufthansa, ANA eller Singapore Airlines I första klass istället?

Första klass måste ju vara första alternativet när de ställer in sitt flyg.
Vart kom Finnair med i bilden ifrån?
Det är ju inte ens samma allians.

Borde du inte kunna få Lufthansa, ANA eller Singapore Airlines I första klass istället?

Första klass måste ju vara första alternativet när de ställer in sitt flyg.
Vart kom Finnair med i bilden ifrån?
Det är ju inte ens samma allians.
SAS-personalen var nog inriktad på att få resenären till destinationen fortast möjligt, vilket kanske inte alltid är vårt största fokus när vi bokar F-awards med diverse kreativa routings :)

Jag fick mail från SAS rörande en awardbokning jag har till Rio. Sista segmentet hem från LIS har blivit ombokar från TAP i C till Lufthansa i economy via MUC. Inte världens grej, men surt att tvingas till ett byte och att bli nedgraderad.

Bör jag kontakta kundtjänst och klaga, eller är det lönlöst?

Bör jag kontakta kundtjänst och klaga, eller är det lönlöst?

Vad vill du uppnå? Kompensation? en resa i business snare än ekonomi?

Kolla om det finns alternativ i business och boka om till det? Att klaga för klagandets skull hjälper ingen

Kolla om det finns alternativ i business och boka om till det? Att klaga för klagandets skull hjälper ingen

Eftersom jag har betalat för en resa i C, så vill jag ju att hela resan ska vara i den kabinklass jag betalat för.

Eftersom jag har betalat för en resa i C, så vill jag ju att hela resan ska vara i den kabinklass jag betalat för.
Gör som @Tonton säger, var proaktiv och ha förslag på flighter när du ringer.

Om det inte finns något rimligt alternativ i business bör du bli kompenserad för nedgraderingen. Detta kommer dock ske först efter flygningen är genomförd.

Jag fick en nedgradering på en bokad resa AKL-CPH från First till C på sträckan SIN-CPH eftersom man bytte flygplanstyp från B77W till A350 några dagar tidigare än det var när jag bokade. Fick ingen kompensation förutom att jag fick mellanskillnaden av poäng tillbaka eftersom det blev C klass istället. Försökte få ombokning i First via annan flygplats i Europa men det fanns inga platser. Jag fick däremot båda mittplatserna på rad 11 bokade.

Jag tänker inte strida för detta eftersom jag ändå inte hade First på sträckan AKL-SIN utan C. Missar visserligen Private room men det kan jag ta eftersom det är kort transfer. Sedan tycker jag ändå inte man kan tillgodogöra sej den fina servicen i First med all mat när man åker mitt i natten. Jag tar hellre nonstop till CPH i C på ett flygplan jag inte tidigare prövat än jag åker någon omväg i Europa bara för att få First på hemresan om det inte skulle vara för att få pröva deras suite.

Det visade sig vara lite värre än jag trodde. Även datumet var ändrat till en dag tidigare. Det är ite trist då det är mitt sällskap som reser på awardbokningen, medan jag själv reser på en vanlig bokning. Min bokning är fortfarande orörd, vilket gör att vi reser hem på olkiga dagar, vilket inte lär vara så populärt. Anyway, SAS kunde inte göra något så jag fick maila TAP istället. Får se när de svarar.

Toppen