Senaste nytt

Nedgraderad på bonusresor?

Väcker liv i den här tråden då jag behöver proffsens input
21/8 vände SK904 tillbaka till EWR efter ca 1 timme i luften.
Från början hade jag en Award i SAS Plus som jag uppgraderade med poäng till Business.
SAS ordnade hotell till vad jag förstår samtliga passagerare och så långt helt ok eftersom det inte var många flyg kvar som skulle avgå mot Europa på kvällen förutom BA och några United. Dessa ville SAS såklart inte boka om till…
För min del blev det hem med AF via CDG men då i ekonomiklass isf för premium. Är EBG och en annan resenär som är EBS som också var bokad i SAS plus fick åka med premium på samma flight. Märkligt kan jag tycka.
Nu är frågan vad jag kan begära i ersättning för nedgraderingen förutom de €600 som jag mentalt redan räknat in?
Tacksam för input

För min del blev det hem med AF via CDG men då i ekonomiklass isf för premium. Är EBG och en annan resenär som är EBS som också var bokad i SAS plus fick åka med premium på samma flight. Märkligt kan jag tycka.
Nu är frågan vad jag kan begära i ersättning för nedgraderingen förutom de €600 som jag mentalt redan räknat in?
Var även ebs passageraren på award eller var det möjligen så att de prioriterade revenue kunder över award?

Hursom så ska du också kunna begära 75% av kostnaden tillbaka för nedgradering på sträckor över 3500km.

Från början hade jag en Award i SAS Plus som jag uppgraderade med poäng till Business.
SAS ordnade hotell till vad jag förstår samtliga passagerare och så långt helt ok eftersom det inte var många flyg kvar som skulle avgå mot Europa på kvällen förutom BA och några United. Dessa ville SAS såklart inte boka om till…
Tacksam för input
Det är två olika case med andra ord, först en tekniskt inställd flight och sedan en ombokning där du nedgraderats.
För din info om SAS skulle hävda extraordinära omständigheter att tekniska felet inte kunnat förutses, planet du flög LN-RKM som diverted fick flygas tom tillbaka till Köpenhamn igår eftermiddag.

Ytterligare utredning här utan någon som helst inside insikt verkar maskinen haft problem tidigare om du tittar på att den stod på marken från 19 Aug efter ankomst på SK904, Tisdagen 19 Aug flygs inte SK903 nämligen då man kör 6 avgångar i veckan enbart. I alla fall det skulle innebära att 20 Aug skulle LN-RKM flugit SK903 dock ser man att den flög den först den 21 Aug, och därför kan man se LN-RKU ferry-flögs upp från CPH för att täcka SK903 avgången 20 Aug.

1755935258686.png

1755935467569.png

Tidtabellen.
1755935645619.png

Lite OT, men LN-RKM igen alltså… Borde snart gett SAS tillräckligt mycket huvudvärk för att motivera skroten.

Fick ni någon info om vad det var för fel på planet?

Tacksam för input
Och poängen eller pengarna för uppgraderingen ska du försöka få åter.

Lite OT, men LN-RKM igen alltså… Borde snart gett SAS tillräckligt mycket huvudvärk för att motivera skroten.

Electrical issues angavs när det var divert till Skottland, som visade sig vara proglem med generator. Och de föregicks av APU problem i Newark.

Vad Google visar så var det även electrical issues denna gång som gjorde att de vände. Ingen tydlig nog angivelse av exakt vad som var fel i de källor jag hittade. (ingen av dem är tyvärr med på avherald som ju brukar vara föredömligt detaljerad)

Electrical issues angavs när det var divert till Skottland, som visade sig vara proglem med generator. Och de föregicks av APU problem i Newark.

Vad Google visar så var det även electrical issues denna gång som gjorde att de vände. Ingen tydlig nog angivelse av exakt vad som var fel i de källor jag hittade. (ingen av dem är tyvärr med på avherald som ju brukar vara föredömligt detaljerad)
Japp, var själv på planet som hamnade i Edinburgh så hade varit intressant att veta om problemen i förrgår var relaterade.

Japp, var själv på planet som hamnade i Edinburgh så hade varit intressant att veta om problemen i förrgår var relaterade.
Gjort lite historik och kollat denna maskinen, det var även LN-RKM som fick sin hårda tailstrike på ARN i slutet av 2024 också.
Fick lite bilder på den av en kontakt på tech base men kan tyvärr inte posta dom här, det var rejäla skrapmärken på "svansen" vid APU luckorna.
Planet var ju ur drift från 21 November 2024 - 29 Mars 2025.

1755943129839.png

Det var en generator till till ena motorn som inte fungerade. Enligt kaptenen kan man köra med enbart en generator men inte över Atlanten
Frågan är vad jag skall yrka på för nedgraderingen. 75% av poängen innebär en kreditering på 30.000 poäng plus skatter eller är det så att man utgår från vad en biljetter kostar brutto i pengar?

Det var en generator till till ena motorn som inte fungerade. Enligt kaptenen kan man köra med enbart en generator men inte över Atlanten
Alltså låter det som exakt samma fel som över Skottland tidigare under sommaren. Inget bra tecken.

Frågan är vad jag skall yrka på för nedgraderingen. 75% av poängen innebär en kreditering på 30.000 poäng plus skatter eller är det så att man utgår från vad en biljetter kostar brutto i pengar?
Jag tror inte du får tillbaka på skatterna.

Problemet med att utgå ifrån biljetternas cash pris är att det är 75% av det benet och inte 75% av totalen. Så du kan inte tex kolla vad en enkel kostar i cash och räkna på det. Och det öppnar för att flygbolaget kommer dragandes med något om att just vägen hem var mycket billigare än vägen ut osv. Det är betydlig enklare att argumentera för priset i poäng, eftersom det är fast pris. Men i slutändan, be om det du själv tror du har mest nytta av.

Sedan kan man ha tur. Jag fick en likande ombokning till Lufthansa i economy 2021, där jag först yrkade 600 eur för försening och fick det. Därefter bad jag om 75% och fick istället 600 eur en gång till -antingen för att de gjorde fel eller för att det var enklare för dem. Men i slutändan var det betydligt mer än de 75% jag hade rätt till så det var bara att säga tack och skicka kontonr.

Toppen