Hade liknande situation som Du. Råkade av en slump se att jag blivit nedgraderad från first till business på sträckan BKK-DOH.
En fråga här blir då i och med att jag inte har hört ett smack från AAdvantage/American, att om jag dyker upp på Bangkoks flygplats för att checka in och jag upptäcker då att jag skall få flyga i business, har rätt till ombokning till nästa A380-avgång i first eller att man får bita i det sura äpplet och skylla sig själv att man inte hade koll?
Hur som helst så kollade jag upp när nästa avgång med A380:n gick från Bangkok vilket såklart var dagen efter. Ringde till AAdvantage/American och sa att jag vill att dem bokar om mig på den avgången i first. Efter lite knapptryckande säger agenten att inga awardplatser finns tillgängligt.
Säger då vänligt men bestämt att eftersom AAdvantage/American inte har hört av sig med någon som helst information kring nedgraderingen och att jag betalat poäng för en resa i first så får de fixa det bäst de vill eller inte.
Hon säger att hon inte har möjlighet att göra något åt saken men då gör jag som med alla amerikanska bolag jag är i kontakt med när jag inte får någon hjälp och det är att få prata med hennes supervisor.
Blir kopplad och förklarar mitt problem för denna person. Personen säger då att han skall kontakta Qatar och se vad de kan göra, han ber om att få återkomma inom några dagar med besked.
Får ett samtal 3 dagar senare och vipps så har jag fått 2 platser i first på avgången som går dagen efter den ordinarie jag var bokad på.