Senaste nytt

NDC-bokning med SAS förhindrar val av säte?

jopo

Medlem
Jag har nyligen bokat en flygbiljett sent i höst genom arbetets resebyrå och dess självbokning. Det är en resa i SAS Premium till Asien, biljetten är om- och avbokningsbar (Bokningsklass B och S)

Problemet är att det inte går att se eller lägga till sätesreservation i efterhand. Det går inte heller att lägga till någon specialkost. Enligt resebyrån är dessa NDC biljetter betydligt mer restriktiva än vanliga biljetter när det gäller sådana ändringar. Deras svar är att säte kan väljas vid incheckning. Är det något man kan göra?

(Jag vet att SAS tar betalt för sätesreservation)

Klassiker med SAS+resebyrå.

Om du får upp bokningen i SAS-appen och ser till att EB-nummer ligger inne kan du normalt ordna seating i appen.

Vissa OTA:bokningar kan man inte välja sittplats på, även när man öppnar bokningen på SAS hemsida och i appen.

Jag var också nyfiken, så hittade lite kvällsläsning för mig själv och andra intresserade:

Ögnade igenom snabbt, och vet inte hur detta påverkar hur "restriktiva" biljetterna är åt ett håll eller annat, men kan vara att NDC tillåter flygbolag större kontroll över vilka tilläggstjänster som är låsta i en OTA-biljett. Kanske?

EDIT:

Seat assignments are not available at the time of booking with NDC fares. You can secure the seat assignment after ticketing directly on the airline's website. There may be a fee for seat selection.
Dvs en NDC bokning tillåter inte OTA att erbjuda val av säte. Men efter biljettering så ska det gå via flygbolagets hemsida. Låter som att flygbolagen vill komma åt dessa pengar istället för OTA, genom detta nya system? Vet för lite om GDS funktionalitet för att bekräfta.

Jag var också nyfiken, så hittade lite kvällsläsning för mig själv och andra intresserade:

Ögnade igenom snabbt, och vet inte hur detta påverkar hur "restriktiva" biljetterna är åt ett håll eller annat, men kan vara att NDC tillåter flygbolag större kontroll över vilka tilläggstjänster som är låsta i en OTA-biljett. Kanske?

EDIT:

Dvs en NDC bokning tillåter inte OTA att erbjuda val av säte. Men efter biljettering så ska det gå via flygbolagets hemsida. Låter som att flygbolagen vill komma åt dessa pengar istället för OTA, genom detta nya system? Vet för lite om GDS funktionalitet för att bekräfta.
Tack för förklaringen.

Appen säger att sätesbokning inte är möjlig för denna bokning.

Har också testat att byta från FB till EB, men utan status där och det gjorde ingen skillnad. :-(

Vet inte hur det är med sätesval men NDC håller på att ersätta det gamla Edifact systemet man traditionellt har använt i GDS:er. Numera tar många flygbolag ut avgifter om man bokar Edifactbiljetter vs NDC.

Låter konstigt att man inte kan välja säte, måste vara något knasigt med just din biljett.

Har upplevt fenomenet sedan någon månad tillbaka hos SAS. Vårt företag använder Amex Business Travel. Har även mailat Massimo. Det märkliga är att vid enkelbiljett kan jag inte välja säte i appen. När jag däremot bokar en T/R biljett går det bra att välja säte i appen. Har förstås EBD numret inlagt.
Bokning av LH flyg fungerar smärtfritt att välja säte i appen när Senator numret är inlagt.

Så länge som detta är en published fare borde NDC inte spela någon roll. Är du säker på att bokningen har blivit biljetterad?

Så länge som detta är en published fare borde NDC inte spela någon roll. Är du säker på att bokningen har blivit biljetterad?
Mina bokningar har varit biljetterade. Fram till incheckning är det inte möjligt att ändra på säte i appen eller via hemsidan. Jag väljer mitt säte vid själva bokningstillfället. Därefter är det låst. Först vid incheckning kan jag byta plats.

Toppen