Agö
Medlem
INLEDNING
Ibland har nöden verkligen ingen lag. När Hammarby värvade Erik Sundin och, i samma vända, Kennedy Bakircioglü valde att avrunda sin karriär i Bajen var det för mig givet att med blixtens hastighet införskaffa flygbiljetter till Stockholm från Köpenhamn. SAS har som bekant 13 avgångar varje måndag till Stockholm och jag bokade in mig på SK1422. Värre var det med hemresan där jag gick bet. Sista flighten, SK413, avgår från Arlanda 21:20. Av tämligen självklara skäl inser man att det är omöjligt att hinna se en fotbollsmatch (vid Gullmarsplan) om 90 minuter med kick-off kl. 19 och i samma veva hinna med nämnda flight.
Febril aktivitet i jakt på alternativ utan övernattning (fakirflyg har jag slutat med om det inte verkligen är ett måste). Då slog det mig att jag redan tidigare under våren och sommaren funderat på att åka SJ:s nattåg mellan Stockholm och Malmö där jag arbetar. En snabb check gav vid handen att nattåget fortsatt gick kl. 22:23. Tidsmässigt optimalt med ankomst till Malmö kl. 06:17. Sagt och gjort, bokat och klart. Det fick bli 1 klass med egen sovvagnskupé till högst rimliga 1 380 kronor. Jag hade inte åkt nattåg i Sverige sedan 1992 - på den tiden fanns även biografvagn på tåget - så det var med viss tillförsikt jag tryckte igenom bokningen. Natten med stort N kunde börja.
STOCKHOLMS CENTRAL
Jag fick med mig forumräven Igorius på matchen (som Hammarby f.ö. vann med 2-1 men det är en annan historia). Efter matchen tog vi oss de fem tunnelbanestoppen till T-Centralen och snabbt upp till SkyBar på Royal Viking för en och annan tjeckisk öl och sedvanligt lättsamt flygsnack (läs: ska vi flyga Air Inuit när vi ändå är i Montreal i oktober?).
22:10 traskade vi mot tåget som skulle avgå från spår 12a kl. 22:23. Vi möttes av två äldre värdinnor från SJ som tog mina uppgifter och hänvisade oss till rätt vagn. Vi hann med en rask promenad genom tågets alla klasser - från himmel till helvete grovt förenklat.
SJ Nattåg erbjuder följande klasser:
Sittvagn i konfiguration 2-2 (från 350 kronor och uppåt)
Liggvagn med sex platser i kupé (3-3) från ca 450 kronor och uppåt)
Sovvagnskupé med två eller tre platser med dusch och toalett i korridor (från 1200 kronor och uppåt)
Egen sovvagnskupé med dusch och toalett (från ca 1300 kronor och uppåt)
Det måste vara tämligen ansträngande att sitta upp på ett skakigt tåg i sju timmar och femtiofyra minuter. Det ska dock sägas att denna vagn var nästintill fullsatt. Kanske gick många av passagerarna av på vägen under något av de många stoppen.
PRODUKTEN
1 klass sovvagnskupé var vid första anblicken hygglig. Genomgående plastgolv, uppfräschade och ljusa tyger och ljust trälaminat i inredningen. Kupén hade två bäddar men bara den som skulle bli min för natten var uppbäddad. Flera standardkuddar och ett habilt duntäcke på en förhållandevis juste madrass. Lite för magstark lysrörsbelysning i mitt tycke.
En liten toalett med Stockholmsdusch som - skulle det visa sig - fungerade utmärkt trots tidigare farhågor.
Amenity kit i form av tre tvålar från Dux, fyra småtetror med vatten (vattnet från kran ska inte drickas), schampo och duschkräm i små plastförpackningar. Två frottéhanddukar.
Det saknas restaurangvagn och eller bistro. Det var jag förvisso förberedd på men eftersom jag valt att dricka öl före avgång hann jag inte köpa något att tugga på under resans gång.
Frukost, som ingår i 1 klass, serveras följaktligen inte heller ombord utan det hänvisas till SJ:s partners - i Malmö Scandic Kramer på Storgatan eller Café Ritazza på Malmö C (to-go koncept).
SERVICE OMBORD
Förutom nämnda värdinnor på Stockholms Central såg jag överhuvudtaget ingen SJ-medarbetare ombord på tåget. Med ett knapptryck kunde man välja väckning (som jag utgår ifrån sker genom personalen ombord) vilket jag fann överflödigt.
Inga utrop skedde under nattens gång vilket framstår som hyggligt förnuftigt
Tågen, eller i vart fall detta tåg, var inte utrustat med internet. Det är synd då 3G-täckningen genom de småländska skogarna inte är den bästa, i vart fall inte om man som jag har Telenor som operatör. Här finns utrymme för omedelbar förbättring.
RESAN
Vi avgick punktligt kl. 22:23 från Stockholms Central. Då jag redan sett allt "spännande" på tåget valde jag att ringa några samtal och därefter surfa lite på iPhonen. Några podcasts senare var det dags att sova strax efter midnatt. Nattsömnen var så behaglig som den kan bli på ett tåg som skakar och gör långa uppehåll - tack lokföraren för lugna inbromsningar. En bekant i sittvagnen rapporterade att tåget hade gjort ett femtio minuter långt uppehåll i Linköping runt kl. 01:30 - förmodar att det krävs för att tåget inte ska komma fram till Malmö okristligt tidigt. Det ska sägas att jag vaknade ett par gånger under natten men tämligen lätt somnade om. Slutligen vaknade jag i Lund runt kl. 06:00. Drog mig en stund innan vi var framme i Malmö, punktligt kl. 06:17. Runt halv sju testade jag duschen, i alldeles utmärkt skick och är man van vid Stockholmsduschar modell mindre finns inget att invända.
På biljetten stod att passagerarna hade till kl. 07:00 att kliva av i Malmö. 06:50 gick jag av, något groggy av den tidiga morgonen och nattens resa, och stegade mot Café Ritazza för att hämta min frukostpåse.
Sammanfattningsvis kan sägas att det finns förbättringspunkter. Internet ombord borde vara en självklarhet. Serveringsvagn vore trevligt och kanske ska man senarelägga avgången något så att frukost kan intas ombord på tåget. Servicen var som nämnts obefintlig men jag utgår ifrån att hjälp fanns att skaffa vid behov. Den hårda produkten är klart duglig; inget att invända mot varken säng, dusch eller toalett. Ett mycket prisvärt alternativ till en hotellövernattning, transfer till flygplatsen och flyg.
Ibland har nöden verkligen ingen lag. När Hammarby värvade Erik Sundin och, i samma vända, Kennedy Bakircioglü valde att avrunda sin karriär i Bajen var det för mig givet att med blixtens hastighet införskaffa flygbiljetter till Stockholm från Köpenhamn. SAS har som bekant 13 avgångar varje måndag till Stockholm och jag bokade in mig på SK1422. Värre var det med hemresan där jag gick bet. Sista flighten, SK413, avgår från Arlanda 21:20. Av tämligen självklara skäl inser man att det är omöjligt att hinna se en fotbollsmatch (vid Gullmarsplan) om 90 minuter med kick-off kl. 19 och i samma veva hinna med nämnda flight.
Febril aktivitet i jakt på alternativ utan övernattning (fakirflyg har jag slutat med om det inte verkligen är ett måste). Då slog det mig att jag redan tidigare under våren och sommaren funderat på att åka SJ:s nattåg mellan Stockholm och Malmö där jag arbetar. En snabb check gav vid handen att nattåget fortsatt gick kl. 22:23. Tidsmässigt optimalt med ankomst till Malmö kl. 06:17. Sagt och gjort, bokat och klart. Det fick bli 1 klass med egen sovvagnskupé till högst rimliga 1 380 kronor. Jag hade inte åkt nattåg i Sverige sedan 1992 - på den tiden fanns även biografvagn på tåget - så det var med viss tillförsikt jag tryckte igenom bokningen. Natten med stort N kunde börja.
STOCKHOLMS CENTRAL
Jag fick med mig forumräven Igorius på matchen (som Hammarby f.ö. vann med 2-1 men det är en annan historia). Efter matchen tog vi oss de fem tunnelbanestoppen till T-Centralen och snabbt upp till SkyBar på Royal Viking för en och annan tjeckisk öl och sedvanligt lättsamt flygsnack (läs: ska vi flyga Air Inuit när vi ändå är i Montreal i oktober?).
22:10 traskade vi mot tåget som skulle avgå från spår 12a kl. 22:23. Vi möttes av två äldre värdinnor från SJ som tog mina uppgifter och hänvisade oss till rätt vagn. Vi hann med en rask promenad genom tågets alla klasser - från himmel till helvete grovt förenklat.
SJ Nattåg erbjuder följande klasser:
Sittvagn i konfiguration 2-2 (från 350 kronor och uppåt)
Liggvagn med sex platser i kupé (3-3) från ca 450 kronor och uppåt)
Sovvagnskupé med två eller tre platser med dusch och toalett i korridor (från 1200 kronor och uppåt)
Egen sovvagnskupé med dusch och toalett (från ca 1300 kronor och uppåt)
Det måste vara tämligen ansträngande att sitta upp på ett skakigt tåg i sju timmar och femtiofyra minuter. Det ska dock sägas att denna vagn var nästintill fullsatt. Kanske gick många av passagerarna av på vägen under något av de många stoppen.
PRODUKTEN
1 klass sovvagnskupé var vid första anblicken hygglig. Genomgående plastgolv, uppfräschade och ljusa tyger och ljust trälaminat i inredningen. Kupén hade två bäddar men bara den som skulle bli min för natten var uppbäddad. Flera standardkuddar och ett habilt duntäcke på en förhållandevis juste madrass. Lite för magstark lysrörsbelysning i mitt tycke.
En liten toalett med Stockholmsdusch som - skulle det visa sig - fungerade utmärkt trots tidigare farhågor.
Amenity kit i form av tre tvålar från Dux, fyra småtetror med vatten (vattnet från kran ska inte drickas), schampo och duschkräm i små plastförpackningar. Två frottéhanddukar.
Det saknas restaurangvagn och eller bistro. Det var jag förvisso förberedd på men eftersom jag valt att dricka öl före avgång hann jag inte köpa något att tugga på under resans gång.
Frukost, som ingår i 1 klass, serveras följaktligen inte heller ombord utan det hänvisas till SJ:s partners - i Malmö Scandic Kramer på Storgatan eller Café Ritazza på Malmö C (to-go koncept).
SERVICE OMBORD
Förutom nämnda värdinnor på Stockholms Central såg jag överhuvudtaget ingen SJ-medarbetare ombord på tåget. Med ett knapptryck kunde man välja väckning (som jag utgår ifrån sker genom personalen ombord) vilket jag fann överflödigt.
Inga utrop skedde under nattens gång vilket framstår som hyggligt förnuftigt
Tågen, eller i vart fall detta tåg, var inte utrustat med internet. Det är synd då 3G-täckningen genom de småländska skogarna inte är den bästa, i vart fall inte om man som jag har Telenor som operatör. Här finns utrymme för omedelbar förbättring.
RESAN
Vi avgick punktligt kl. 22:23 från Stockholms Central. Då jag redan sett allt "spännande" på tåget valde jag att ringa några samtal och därefter surfa lite på iPhonen. Några podcasts senare var det dags att sova strax efter midnatt. Nattsömnen var så behaglig som den kan bli på ett tåg som skakar och gör långa uppehåll - tack lokföraren för lugna inbromsningar. En bekant i sittvagnen rapporterade att tåget hade gjort ett femtio minuter långt uppehåll i Linköping runt kl. 01:30 - förmodar att det krävs för att tåget inte ska komma fram till Malmö okristligt tidigt. Det ska sägas att jag vaknade ett par gånger under natten men tämligen lätt somnade om. Slutligen vaknade jag i Lund runt kl. 06:00. Drog mig en stund innan vi var framme i Malmö, punktligt kl. 06:17. Runt halv sju testade jag duschen, i alldeles utmärkt skick och är man van vid Stockholmsduschar modell mindre finns inget att invända.
På biljetten stod att passagerarna hade till kl. 07:00 att kliva av i Malmö. 06:50 gick jag av, något groggy av den tidiga morgonen och nattens resa, och stegade mot Café Ritazza för att hämta min frukostpåse.
Sammanfattningsvis kan sägas att det finns förbättringspunkter. Internet ombord borde vara en självklarhet. Serveringsvagn vore trevligt och kanske ska man senarelägga avgången något så att frukost kan intas ombord på tåget. Servicen var som nämnts obefintlig men jag utgår ifrån att hjälp fanns att skaffa vid behov. Den hårda produkten är klart duglig; inget att invända mot varken säng, dusch eller toalett. Ett mycket prisvärt alternativ till en hotellövernattning, transfer till flygplatsen och flyg.