Palazzi
Medlem
Ögnade lite snabbt igenom ursprungsanalysen där de nämnde tänkt kapacitet/avgång. Nu mer än dubblerar man ju denna (åtminstone till Hamburg) iom att man föreslår helårstrafik dagligen, och jag antar att även Bryssel-/Kölntrafiken passerar Hamburg.
Potentiellt kan man transportera 430.000 resenärer per år och riktning (600 platser/tåg och två dagliga tåg just på delsträckan Malmö-Köpenhamn-Hamburg)
Om vi för enkelhetens skull tar bort möjligheten att flera personer kan boka samma plats på olika sträckor (=någon bokar Malmö-Hamburg och en annan Hamburg-Bryssel) så är det 860.000 sitt- och eller liggplatser.
Tror man i en gammal kalkyl nöjde sig med drygt 40% beläggning, så 350.000 betalda enkelresor.
Subventionen är alltså, om beläggningen blir såsom angivet (och budget håller) 285kr/ enkelresa.
En väldigt förenklad kalkyl (alla har ju inte samma skattesats) ger att varje svensk skattebetalare bekostar denna satsning med 15kr/år vilket då subventionerar nyttjande med 285kr/resa.
Håller med om att det är substantiellt då en Ryanair-resa på liknande sett kunnat ske gratis.
Rent skattemässigt, utom transportsektorn, finns det väl dock rätt mycket som är en bättre ”reward” för betalad skatt. Varje läkarbesök är mer subventionerat, men man ju absolut argumentera för vad som ska subventioneras eller ej.
Vi får se om upphandlingsförfarandet godkännes av EU och lokala myndigheter i Tyskland.
Personligen kan jag tänka mig att nyttja den om tillfälle uppstår, och är villig att betala 15kr/år för den möjligheten. Man får väl hålla koll så att det inte på riktigt snedvrider konkurrensen... Misstänker dock att det, trots till synes höga resandesiffror, är något som enkom marginellt kommer påverka andra transportmedel.
Om man måste subventionera något sådant med 100 miljoner/år tycker jag man ganska tydligt visar att det snarare är signalvärden av miljöriktighet man vill uppnå (Sveriges bild inför omvärldens ögon).
Potentiellt kan man transportera 430.000 resenärer per år och riktning (600 platser/tåg och två dagliga tåg just på delsträckan Malmö-Köpenhamn-Hamburg)
Om vi för enkelhetens skull tar bort möjligheten att flera personer kan boka samma plats på olika sträckor (=någon bokar Malmö-Hamburg och en annan Hamburg-Bryssel) så är det 860.000 sitt- och eller liggplatser.
Tror man i en gammal kalkyl nöjde sig med drygt 40% beläggning, så 350.000 betalda enkelresor.
Subventionen är alltså, om beläggningen blir såsom angivet (och budget håller) 285kr/ enkelresa.
En väldigt förenklad kalkyl (alla har ju inte samma skattesats) ger att varje svensk skattebetalare bekostar denna satsning med 15kr/år vilket då subventionerar nyttjande med 285kr/resa.
Håller med om att det är substantiellt då en Ryanair-resa på liknande sett kunnat ske gratis.
Rent skattemässigt, utom transportsektorn, finns det väl dock rätt mycket som är en bättre ”reward” för betalad skatt. Varje läkarbesök är mer subventionerat, men man ju absolut argumentera för vad som ska subventioneras eller ej.
Vi får se om upphandlingsförfarandet godkännes av EU och lokala myndigheter i Tyskland.
Personligen kan jag tänka mig att nyttja den om tillfälle uppstår, och är villig att betala 15kr/år för den möjligheten. Man får väl hålla koll så att det inte på riktigt snedvrider konkurrensen... Misstänker dock att det, trots till synes höga resandesiffror, är något som enkom marginellt kommer påverka andra transportmedel.
Om man måste subventionera något sådant med 100 miljoner/år tycker jag man ganska tydligt visar att det snarare är signalvärden av miljöriktighet man vill uppnå (Sveriges bild inför omvärldens ögon).