När kommer de renoverade X2000-tågen?

PRJml2ENIpiC1e3L skrev:@simon_says91Är det fortfarande tåg402(434 fredag) Göteborg-Stockholm407 Stockholm-GöteborgSom körs med nya inredningen?Ska åka någon gång i början på mars så vore kul att få åka i uppdaterade tågetKlicka för att utvidga...
Lite beroende på när du ska åka så är det lite olika. Den 6:e mars ändras omloppet är det tänkt.



Fram till dess är det:

Må-To 402 från Göteborg på morgon och 405 tillbaka ner till Göteborg på eftermiddagen som gäller.

Fredag 406 och 405 tillbaka till Göteborg

Söndag 410 och 405 tillbaka till Göteborg



Från 6 mars är det:

Må-To 401 från Stockholm på morgon och 408 tillbaka till Stockholm.

Fredag 401, 412, 443

Söndag 428, 415, 444



Allt kan förstås ändras av olika anledningar men så ligger planen just nu i alla fall.
 
Jonas F skrev:Lite beroende på när du ska åka så är det lite olika. Den 6:e mars ändras omloppet är det tänkt.Fram till dess är det:Må-To 402 från Göteborg på morgon och 405 tillbaka ner till Göteborg på eftermiddagen som gäller.Fredag 406 och 405 tillbaka till GöteborgSönag 410 och 405 tillbaka till GöteborgFrån 6 mars är det:Må-To 401 från Stockholm på morgon och 408 tillbaka till Stockholm.Fredag 401, 412, 443Söndag 428, 415, 444Allt kan som vanligt ändras av olika anledningar men så ligger planen just nu i alla fall.Klicka för att utvidga...


Tack så jättemycket för den informationen!!
 
Med tanke på att det är knappt 2 veckor kvar innan nästa tåg går in från den vanliga flottan för att påbörja en ombyggnad skall de spotta ut 2 andra tåg. Ett av dessa tågen är ett av dem som i princip var helt färdigt redan för 1 år sedan men har använts för en del testkörning i Danmark.



Vecka 11-12 är planen för tåg 2 och 3 som är helt ombyggda!
 
Jag har gjort två resor med de nya X2000. Det negativa som utmärkte sig första vändan var "krängigheten" och "bullrigheten". Båda gångerna har jag med max 48h mellanrum rest med nya respektive gamla vagnar.



Jag upplever korglutning, dämpning, och ljudisolering, dvs komfort, som klart sämre på de nya tågen jämfört med de gamla. Börjar fundera om det bara är jag som är extra känslig eller om det är någon som känner samma?
 
Tveket skrev:Jag har gjort två resor med de nya X2000. Det negativa som utmärkte sig första vändan var "krängigheten" och "bullrigheten". Båda gångerna har jag med max 48h mellanrum rest med nya respektive gamla vagnar.Jag upplever korglutning, dämpning, och ljudisolering, dvs komfort, som klart sämre på de nya tågen jämfört med de gamla. Börjar fundera om det bara är jag som är extra känslig eller om det är någon som känner samma?Klicka för att utvidga...
Intressant. Är inte så ovanligt att en "förbättring" samtidigt innebär försämringar för att sänka driftskostnader etc. Och sånt står ju inte i pressmaterialet. Ett exempel är nyaste VW Golf, den är på papperet bättre än föregångaren på allting, men när man kör den märker man direkt att de sparat in på saker för att sänka tillverkningskostnaden, plastigare, sämre ljudanläggning etc.
 
Tveket skrev:Jag har gjort två resor med de nya X2000. Det negativa som utmärkte sig första vändan var "krängigheten" och "bullrigheten". Båda gångerna har jag med max 48h mellanrum rest med nya respektive gamla vagnar.Jag upplever korglutning, dämpning, och ljudisolering, dvs komfort, som klart sämre på de nya tågen jämfört med de gamla. Börjar fundera om det bara är jag som är extra känslig eller om det är någon som känner samma?Klicka för att utvidga...



perhall skrev:Intressant. Är inte så ovanligt att en "förbättring" samtidigt innebär försämringar för att sänka driftskostnader etc. Och sånt står ju inte i pressmaterialet. Ett exempel är nyaste VW Golf, den är på papperet bättre än föregångaren på allting, men när man kör den märker man direkt att de sparat in på saker för att sänka tillverkningskostnaden, plastigare, sämre ljudanläggning etc.Klicka för att utvidga...


Kan säga att det inte skett någon som helst skillnad ram och boggimässigt på de nya tågen då allt detta är "orginal". Jag tror snarare att ni förväntar er att tåget ska gå på moln men det faktum att det fortfarande rullar på en järnväg som man redan maxar hastigheten totalt på många sträckor.



Det jag vet komfortmässigt som gjorts är programmeringen av korglutningen i interfacen är mycket "mjukare" när den skickar signalerna för lutningen. Den äldre modellen rullar ju på extremt gammal teknik.
 
Tveket skrev:Jag har gjort två resor med de nya X2000. Det negativa som utmärkte sig första vändan var "krängigheten" och "bullrigheten". Båda gångerna har jag med max 48h mellanrum rest med nya respektive gamla vagnar.Jag upplever korglutning, dämpning, och ljudisolering, dvs komfort, som klart sämre på de nya tågen jämfört med de gamla. Börjar fundera om det bara är jag som är extra känslig eller om det är någon som känner samma?Klicka för att utvidga...
OK, väldigt intressant att höra. Har inte själv åkt nya X2000 ännu. Hur stor skillnad upplever du? Gissar att det i alla fall är bättre än loktåg och region-tåg, men tråkigt om det är märkbart sämre än gamal X2000.



Jag har alltid gillat X2000 för att det går relativt mjukt och tyst. Stolar kan såklart göra viss skillnad, men mycket av komforten tycker jag kommer från hur "kabinen" känns. Ska bli intressant att testa själv.
 
När ett "gammalt" X2000 fungerar som det ska har det extremt bra komfort, även jämfört med nyare tåg på kontintenten, jag har provat ganska många...
 
Jonas F skrev:Lite beroende på när du ska åka så är det lite olika. Den 6:e mars ändras omloppet är det tänkt.Fram till dess är det:Må-To 402 från Göteborg på morgon och 405 tillbaka ner till Göteborg på eftermiddagen som gäller.Fredag 406 och 405 tillbaka till GöteborgSöndag 410 och 405 tillbaka till GöteborgFrån 6 mars är det:Må-To 401 från Stockholm på morgon och 408 tillbaka till Stockholm.Fredag 401, 412, 443Söndag 428, 415, 444Allt kan förstås ändras av olika anledningar men så ligger planen just nu i alla fall.Klicka för att utvidga...


405 idag var inte den uppdaterade idag tyvärr , nytt försök på måndag med 408
 
simon_says91 skrev:Med tanke på att det är knappt 2 veckor kvar innan nästa tåg går in från den vanliga flottan för att påbörja en ombyggnad skall de spotta ut 2 andra tåg. Ett av dessa tågen är ett av dem som i princip var helt färdigt redan för 1 år sedan men har använts för en del testkörning i Danmark.Vecka 11-12 är planen för tåg 2 och 3 som är helt ombyggda!Klicka för att utvidga...
20 Mars kommer nästa, idag gick en "classic" variant in för totalombyggnad så då spottar dem ut ett annat fordon som är färdig inom 2 veckor. Sen löper det på med 6-9 veckor mellan varje maskin.
 
PRJml2ENIpiC1e3L skrev:405 idag var inte den uppdaterade idag tyvärr , nytt försök på måndag med 408Klicka för att utvidga...
Blev en till nitlott med 408 i måndags

Pratade med support på Messenger som sa:

Det uppdaterade tåget går på dessa avgångar:

Tåg 402 Göteborg - Stockholm, avgång klockan 05:44 måndag-fredag

Tåg 407 Stockholm - Göteborg, avgång klockan 17:16 måndag-fredag
 
PRJml2ENIpiC1e3L skrev:Blev en till nitlott med 408 i måndagsPratade med support på Messenger som sa:Det uppdaterade tåget går på dessa avgångar:Tåg 402 Göteborg - Stockholm, avgång klockan 05:44 måndag-fredagTåg 407 Stockholm - Göteborg, avgång klockan 17:16 måndag-fredagKlicka för att utvidga...
Jag tror tyvärr inte kundtjänst är helt uppdaterade. Idag och igår gick/går tåget både i 401 och 408 och så är det planerat framöver också. I måndags blev det kvar i Hagalund av någon anledning som jag inte vet.



Synd att du lyckades pricka in de avgångar där det avvek. Vi får hoppas på lite större chans från 20 mars som Simon skrev om här ovan.
 
simon_says91 skrev:20 Mars kommer nästa, idag gick en "classic" variant in för totalombyggnad så då spottar dem ut ett annat fordon som är färdig inom 2 veckor. Sen löper det på med 6-9 veckor mellan varje maskin.Klicka för att utvidga...
As promised, avgång i tåg 405 nu till Göteborg.



Hälsa X2017 välkommen tillbaka i trafik efter en total ombyggnad, det andra tåget i räkningen som är helt ombyggt tekniskt och retrofitted.




https://www.businessclass.com/forum/attachments/20220320_155025-jpg.127362/



https://www.businessclass.com/forum/attachments/20220320_155322-jpg.127363/



https://www.businessclass.com/forum/attachments/20220320_155422-jpg.127364/
 
Premiär för mig idag, fakiren (401) var en uppdaterad maskin. Klart lyft ombord, gillar färgtonen och känslan.

Negativt första intryck av att båda dörrarna på vagn 1 är ur funktion, så var tvungen att beblanda mig med skocken i andra klass vid boarding, skönt att svänga vänster (även på tåg) när vi väl var ombord. Inget fungerande Wi-Fi…

Hopps även att det är något som är fel med fjädringen, väldigt kantig gång, går att skriva på lap top, men att jobba med penna är i princip omöjligt.
 
pswe skrev:Premiär för mig idag, fakiren (401) var en uppdaterad maskin. Klart lyft ombord, gillar färgtonen och känslan.Negativt första intryck av att båda dörrarna på vagn 1 är ur funktion, så var tvungen att beblanda mig med skocken i andra klass vid boarding, skönt att svänga vänster (även på tåg) när vi väl var ombord. Inget fungerande Wi-Fi…Hopps även att det är något som är fel med fjädringen, väldigt kantig gång, går att skriva på lap top, men att jobba med penna är i princip omöjligt.Klicka för att utvidga...
Det är flera elfel på de nya tågen, bland annat dörrarna. F n är bara ett av de nya tågsätten i trafik. Flera är på renovering, parallellt försöker de lösa elfelen.
 
Back
Top