Senaste nytt

Namnet kapas vid bokning med infant SAS

SDL

Medlem
Jag har sökt men inte hittat något om detta, så jag skapar en ny tråd.

Jag har problem med att namnen kapas vid bokning med infant hos SAS. Tex om jag heter "Anders Anders Andersson" och mitt barn (infant) heter "Anton Anton Andersson", så kapas namnet till tex "Anton Ant Andersson" på mitt barn på den utställda biljetten. Alltså det förkortade namnet står i e-biljetten jag får på email.

Jag ringde kundtjänst som påstår att detta är ett vanligt fel/bugg i systemet men att det "inte gör något". De påstår att antingen kapas bebisens namn eller förälderns namn på biljetten om båda namnen blir "för långa" tillsammans. Jag tänker mig att det inte spelar någon roll vid inrikes resor eller ev inom EU, men på längre resor, spelar det verkligen ingen roll då? Om man åker till tex USA måste man väl ha exakt korrekt namn på biljetten? Eller?

Att resa med bebis är nytt för oss eftersom det är vårt första barn, men vi reser hyfsat mycket och har gjort ca 10 resor hittills och det blir många fler framöver. På inrikesresor har jag inte brytt mig om detta men när vi var i USA för ett tag sedan så bokade jag biljetterna för oss föräldrar först och sedan ringde in och lade till infant i efterhand. Då blev det korrekta namn på samtliga utställda biljetter.

Hur skall man hantera detta? Bara strunta i det eller ringa in och lägga till infant i efterhand varje gång? Kan jag känna mig trygg att boka en resa inom EU med ett kapat namn på biljetten?

Vi har åkt till Singapore, Dubai och säkert något mer ställe med kapat namn på infant. Skulle inte oroa mig, det är inte bara SAS som har det så. Det beror helt rätt på visa reserveringsystem.

Inför framtiden kan jag tipsa om, som jag gjort ett par gånger tidigare här på forumet, att fundera på att ta bort mellannamn man inte använder. Finns givetvis de som av sentimentala skäl vill behålla ett mellannamn men för de flesta av oss handlar det nog snarare om att mamma och pappa inte riktigt kunde komma överens om du skulle heta Peter eller Fredrik, Sara eller Jenny eller något annat när du föddes :)

Inför framtiden kan jag tipsa om, som jag gjort ett par gånger tidigare här på forumet, att fundera på att ta bort mellannamn man inte använder. Finns givetvis de som av sentimentala skäl vill behålla ett mellannamn men för de flesta av oss handlar det nog snarare om att mamma och pappa inte riktigt kunde komma överens om du skulle heta Peter eller Fredrik, Sara eller Jenny eller något annat när du föddes :)
Du vet säkert detta, och bara skrev lite slarvigt, men det är till 99% inte mellannamn som det handlar om, otyget du pratar om är flera förnamn.

Det krävs inte ens flera förnamn. Begränsningen är antal tecken på hela namnet på vuxen plus hela bebisens namn. Jag har ett normalt långt förnamn och efternamn. Dottern har mitt efternamn. På flera bokningar blev det Alexa. Sista -ndra tappades bort.

• Gilla
Reactions: Gus
Du vet säkert detta, och bara skrev lite slarvigt, men det är till 99% inte mellannamn som det handlar om, otyget du pratar om är flera förnamn.

Helt rätt använde jag termen lite slarvligt även om mellannamn (den tekniska termen) finns kvar och också kan ställa till med samma bekymmer. Men heter man Tobias Torsten Andersson så är helt riktigt i 99.9% av fallen både Tobias och Torsten förnamn och inte mellannamn.

Det krävs inte ens flera förnamn. Begränsningen är antal tecken på hela namnet på vuxen plus hela bebisens namn. Jag har ett normalt långt förnamn och efternamn. Dottern har mitt efternamn. På flera bokningar blev det Alexa. Sista -ndra tappades bort.
Förtydligande, gränsen jag känner är 32 tecken. Mitt holländska efternamn har ett mellanslag (som kapas), utan det 17 tecken i för+efternamn, dotterns har 19 tecken (exkl mellanslaget i efternamn). Därför tappas de sista fyra bokstäver i hennes förnamn.

SAS säljinformation påstår dock att gränsen är 29 tecken för ett namn i ett PNR: https://www.sassalesinfo.com/reserv...r#name-element-in-the-pnr-name-in-reservation

Kan bara bekräfta det som skrivit ovan. Finns begränsning på max antal tecken där infant å vuxen delar kvoten. Har åkt massor av gånger med kapade namn när det begav sig. :)

Som en bonus (om det skapar ytterligare komfort) kollas inte alltid id vid resor inom Schengen.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen