Senaste nytt

Namnändring på Infant på Julresan till Sri Lanka. (Resebyråstrul)

Juancarlos

Medlem
Hej kära forum vänner, behöver er expertis och hjälp för att göra ett namnbyte på en Infant som vi ska flyga med till Sri Lanka i Jul.

Bakgrund;

December 2017: Pappa bestämmer sig för att bjuda familjen till Sri Lanka Julen 2018-2019.

Februari 2018: Vi börjar leta flygbiljetter

Slutet Februari 2018: Valet av flygbolag blir Air India då de är med i Star Alliance och att vi är 4 vuxna med Star Alliance Guldkort.

Då vi reser från både Oslo och Stockholm, bestämmer vi oss för att åka med Air India från Köpenhamn till Dehli och sedan vidare till Colombo så att vi alla kan flyga gemensamt. Således blir första sträckan ner till Köpenhamn med SAS från respektive Oslo och Stockholm.

Då min syster är gravid och vid jul-nyår kommer ha en 6 månader bebis stöter jag på patrull när jag försöker boka biljetterna som jag hittat på Air Indias hemsida, går inte att lägga till infant. Valet landar då på att vi ska gå igenom en resebyrå då vi också vill använda American Express för att få den utökade reseförsäkringen.

Februari 2018: Då barnet inte är fött utan fortfarande ligger i magen så finns inget namn på bebisen. Resebyrån behöver lägga till nånting för att säkra en infant plats. Men då det inte finns något namn så frågar pappa om man inte bara kan skriva efternamnet på biljetten då det är en bebis (infant + Efternamn). Han frågar även om det är nödvändigt att allas fullständiga pass namn ska vara med. Vi skickar tillslut bilder på passen med allas namn och passuppgifter så att allt blir korrekt. Då vi fortfarande inte vet namnet på bebisen så kan vi inte skicka något. Resebyrån är påstridig och vill ha ett namn. Så pappa blir såpass pressad att han då ger dem ”arbetsnamnet”på bebisen, vi kan kalla honom "Einar". Biljetterna bokas i Ekonomiklass, vi bokar även hotell (Shangri-La) genom resebyrån.

Maj 2018: Bebisen föds i Norge där Mamma och Bebis är bosatta, får därmed 2 stycken pass och blir både Svensk och Norrman.

Juni 2018: Namn är bestämt och det är tro det eller ej, det är inte en ”Einar” och kommer aldrig att bli en Einar.

Juli 2018: Pappa kontaktar resebyrån för att det ska bli korrekt passnamn på den nyfödda bebisen ”Infanten” på biljetterna. Resebyrån säger att det ska de ordna detta och uppdatera biljetten. Det går 2 dagar och agenten återkommer på mail att hon suttit ned detta ärende och att det inte går att ändra. Hon ser dock 2 alternativ:

Alternativ 1 enligt resebyrån: boka av Mamman + Infanten och köpa en ny Business biljett som kostar 41 000SEK T/R + Avbokningsavgiften.

Alternativ 2 är att ändra namn till Einar och att det blir en rolig historia att berätta när de blir lite äldre.

Jag ringer således till Skatteverket, sitter i timslånga telefonköer för att förstå processen av namnbyte. Eftersom bebisen är bosatt i norge och endast har ett samordningsnummer i Sverige så måste jag ringa Norska Skatteverket (Skatteatteaten) då det är där han måste byta namn. Detta är en krånglig process samt inte säkert att det går att ändra tillbaka efteråt.

Jag tycker personligen att Resebyrån har gjort fel, då jag hört att andra resebyråer brukar skriva INFANT + Efternamn på biljetter där namn inte är kännt. Jag tycker även att resebyrån borde hjälpa oss att lösa detta istället för att vi ska byta namn till ett namn som varken mamman eller pappan vill ha på sitt barn för att åka med "Morfar" på en resa.

Vilka rättigheter har vi och har Ni på forumet några andra förslag på hur vi kan lösa namnbytet på infant utan att behöva betala 41 000 SEK för ny biljett eller faktiskt byta namn på barnet?

Tusen tusen tack för all hjälp på förhand.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Det enklaste hade ju varit att även ge barnet ett förnamn "Einar" i tillägg till det förnamn som föräldrarna egentligen önskar.

Jag har ingen aning om vilka rättigheter ni har - det beror helt på vilka villkor du har accepterat när du bokade biljetterna.
 

Juancarlos

Medlem
Tack @agehall, ska studera biljetternas T&C´s . Dock hittar jag bara resebyråns där det inte står nåt om namnändring utan bara "rules and restrictions"; Changes - Before Departure Charge Min 700Dkk, vilket jag antar är ändring av själva resan.

Spelar det någon roll att barnet har flera namn i passet men bara tilläggsnamnet Einar + efternamn på biljetten eller är det alla namn som gäller på biljetten som finns i passet?
 

jonten

Medlem
Detta känns som någon B online resebyrå, en seriös resebyrå borde absolut ha löst detta. Då biljetter bokats innan barnets födsel så borde de bara ändra namn. Sen så har de säkert rätt enligt T & C, men vissa saker löser man bara.
 

jumbooze

Medlem
Tråkigt att du fått problem med detta, jag slogs bara av tanken på att lille Einar får första namn Einar och Tilltalsnamn xxxxx på grund av resan, jag såg dopet framför mig ;)

Hoppas du kan komma till en lösning
 

Juancarlos

Medlem
Hahaha, @jumbooze det är exakt vad som kommer hända om vi inte hittar en annan lösning. ”Einars” föräldrar är mindre glada på Pappa.

American express tyckte det vore en rolig lösning att kunna berätta för barnbarnen.

Dessutom blir det en massa pappersexcersis eftersom namnändring både måste göras på skatteverket i Sverige och skatteatteaten i Norge.
 
Toppen