Senaste nytt

Nått Lifetime Platinum på Marriott, vad är nästa program?

joakgarp

Medlem
Har snart fått Platinum Lifetime hos Marriott och funderar nu vad som är nästa hotellprogram att ge mig på här i Norden. Jag reser inte jättemycket här i Norden men kanske kan trycka in 10-15 nätter per år. Nycker mer utanför Norden.
Jag gillar tanken med att man kan få lifetime efter många års kämpande, det är trevligt.
Elite hotell verkar inte ha något lifetime, Scandic har något hemligt och gissar att man måste vara nästan deras ambassadör för att få den nivån.

Strawberry har ett kreditkort som ger mig 2 nätter per månad om jag använder kortet, totalt 24 nätter per år. För att få gold behövs 6 st extra nätter vilket jag klarar av lätt med jobb och privat. Borde räcka med att sätta någon steramtjänst som drar automatiskt så har jag det bekymret löst och kan återgå till mitt huvudkort.
Platinum med 60 nätter dvs 36 extra nätter per år, så mycket reser jag inte i här i Norden.

Nu såg jag att Hyatt ska satsa här i Sverige. Hyatt är jäkligt bra utomlands..

Tankar och idéer?

Last edited:
Tänkte säga Hyatt tills jag såg att du själv kom på det i slutet. 10-15 nätter är inte så mkt, så nog bättre att satsa på en internationell kedja (antar att du har fler nötter utanför Sverige).

Tänkte säga Hyatt tills jag såg att du själv kom på det i slutet. 10-15 nätter är inte så mkt, så nog bättre att satsa på en internationell kedja (antar att du har fler nötter utanför Sverige).
Yes, utanför Norden blir det vanligtvis fler nätter. Ska kika in Hyatt lite mer var de har sina hotell nu för tiden, var ett tag sedan.

Såg att Strawberry Kreditkort inte har någon kampanj just nu men hade en i våras förra året där man fick gold i ett år och 10k poäng. Nu är det bara ett standarderbjudande med silver och 5k poäng.

Yes, utanför Norden blir det vanligtvis fler nätter. Ska kika in Hyatt lite mer var de har sina hotell nu för tiden, var ett tag sedan.

Såg att Strawberry Kreditkort inte har någon kampanj just nu men hade en i våras förra året där man fick gold i ett år och 10k poäng. Nu är det bara ett standarderbjudande med silver och 5k poäng.
Finns en lång tråd om Strawberrys nya program där konsensus är att det är markanta försämringar, många säger upp sina Strawberry-kort (själv kommer jag nog ha kvar det en period till). För egen del har jag valt att inte den utsträckning det går skifta stays från Strawberry till Marriott/Hilton/Hyatt.

Finns en lång tråd om Strawberrys nya program där konsensus är att det är markanta försämringar, många säger upp sina Strawberry-kort (själv kommer jag nog ha kvar det en period till). För egen del har jag valt att inte den utsträckning det går skifta stays från Strawberry till Marriott/Hilton/Hyatt.
Har varit väldigt nöjd med Marriott och det har varit bekvämt att ha deras enorma utbud på hotell när man reser. Innan barnen kom så har vi varit mycket i Asien och där fanns Marriott nästan runt varje hörn. Marriott har också ett mycket bra best rate guarantee-program (brg). Utbud i Europa är också bra och utbud i Nordamerika är såklart enormt men inte testat det.

Hyatt har fina hotell med Grand och Park Hyatt. Några av mina bästa hotell moments är faktiskt från Park Hyatt. Deras kundtjänst är dock kass, särskilt när man ska matcha BRG. Exempelvis om tredje part har ett lägre pris, samma rum, samma vilkor, men vill att man har förbetalar avgiften istället för att betala på plats så blir man nekad.

Hilton, inte testat mer än jag hade ett rum bokat och testade deras Brg-program som också lika värdelöst då som Hyatt. Ogillar också deras hemsida som frågar om cookies hela tiden.

Tycker att Marriott har en bra fingertoppskänsla när det kommer till service, program osv. Ytterst sällan haft problem och när jag har haft så har det ordnat sig pga min status som Platinum.
Däremot är det alltid skönt att ha lite alternativ när man reser och inte bara vara låst i ett och samma program. Då blir man lite styrd när man ska boka resorna ibland...

Du har i många år satsat på Marriott för att du tycker de funkar bra.
Ändå vill du flytta dina nätter till annat program?
Är det inte bättre att fortsätta med Marriott, och sedan betala för bättre rum hos andra kedjor de få gånger du inte kan boka Marriott?
Förstår fullt ut äventyret i att jaga status, men är det värt det? På riktigt?

Är det inte bättre att fortsätta med Marriott, och sedan betala för bättre rum hos andra kedjor de få gånger du inte kan boka Marriott?
Fast TS kanske är i samma sist som mig, dvs reser en hel del i tjänsten, dvs klart mer än 20-30 nätter om året och då ser en nytta med att styra om en del nätter för att framgent ha status på olika kedjor/alliancer för att ha valmöjligheter framgent för både i tjänsten men framförallt privat?
Smart strategi tycker jag

Deras kundtjänst är dock kass
Kanske stämmer det om man är en "vanlig Hyatt-medlem". Det blir "oftast" bättre när man uppnår Globalist-status och får sin egen My Hyatt Concierge. MHC har löst många ärenden åt mig som vanlig kundtjänst inte vet hur eller har befogenhet att lösa. Sedan vet jag att vissa MHC är bättre än andra. Min familj har haft sina mest minnesvärda hotellvistelser hos Hyatt.

Det är alltid en risk att hålla sig till ett och samma hotellprogram. Man vet aldrig när försämringar kommer, och de kommer.

Jag försöker sikta in mig på att samla på mig lite olika hotell och flygprogram med relativt hög status som gäller bestående, lifetime. Just Strawberry är lite unikt med att den går att lösa med 6 nätter per år i åtta år, kombinerat med deras kreditkort dvs, och så ger det mig Lifetime Gold. Den ligger nära till hands nu så fort Strawberry löser en bra kampanj på kortet.

Hyatt lockar att börja med på nytt, har varit och vänt i deras program tidigare. Man får lifetime när man har spenderat 200 000 usd. Det tar nog 10-15 år.

Toppen