Senaste nytt

Några timmar i Addis Abeba, tips?

Jag är 100% säker på att vissa länder kräver betydligt mer än 10 dagar, vilket har ställt till det för kollegor till mig. Om det verkligen är nödvändigt (ur medicinsk synvinkel) låter jag vara osagt, men i Afrika gäller inte alltid normal logik och internationella regler, så vill man vara helt säker ska man inte anta att det räcker med att ha tagit vaccinet 10 dagar före.

Om du vill uppleva traditionellt etiopisk matkultur med musik- och dansshower så ligger restaurangen Yod Abyssinia en kort taxiresa från Bole (flygplatsen). Jag besökte stället på min första resa till Etiopien 2011. Visst verkade den vara full av turister och ex-pats men maten var god och man får uppleva någonting annorlunda.
Bra tips! :) Tror du man kan promenera? Eller bör man ta taxi?

• Gilla
Reactions: Gus
Untitled.jpg

Men ta med en nypa salt resultat du får med Google Maps. Jag fick upp en Yod Abyssinia som skulle ligga på Seychelles Street typ 9 km bort. Men Yod Abyssinia finns markerad på Google Maps som ikon i Bole/Medhanialem området (som TripAdvisor uttrycker det: Yod Abyssinia Traditional Food, Addis Abeba - Omdömen om restauranger - TripAdvisor) ca 1,5 km från Bole-flygplatsen.
Restaurangen har 2 filialer! En nära flygplatsen och en typ 9 km bort!

Yod Abysina

Det här gick ju inte så bra! :oops: Jag bokade hemresan från Sydafrika via Addis Ababa just för att få besöka Etiopien under några timmar men jag gick bet.

Vi ankom terminal 2 och jag gick direkt till immigration för att få ett visa on arrival. Där säger de att jag måste ha minst 6 timmars layover för att få ett visum, och jag hade bara 5 timmar. Någon som varit med om detta? Jag tänkte att jag kunde testa agentroulett och lyckades hoppa på en buss till terminal 1. Väl där så blir jag och de andra passagerarna avsläppta och när vi kommer in i terminalen vill en kille se mitt pass och vips så var jag inne i landet!? :eek: Det fanns inga skyltar om visa on arrival eller dylikt och han som tittade på mitt pass var ingen immigrationofficer vad jag kunde se.

Först blev jag glad att jag var inne i landet och hoppade in i taxin till Yod Abyssinia men efter 100 m fick jag kalla kårar att vara inne i landet utan stämpel i passet eller visum. Jag bad chauffören att köra mig tillbaka till terminal 2 igen. Väl där blev det som väntat problem när de inte hittade någon inresestämpel i mitt pass. De undrade hur jag kommit in i landet? Jag hittade på en historia om att jag åkt till terminal 1 för att testa loungen där. Killen i luckan hämtade sin supervisor. Som i sin tur bad mig sitta ned i ett hörn och gick iväg med mitt pass för att prata med supervisor nr 2. :eek: *Svetten rinner*. Efter några svettiga minuter kom de tillbaka och sa att jag fick tillträde till terminalen. *pjuuh*:)

Vi kommer att ha 14 timmars layover i ADD. Är det värt att besöka nationalmuseet och titta på Lucy? Är det någon som har tips om prisvärda och pålitliga chaufförer som vi kan anlita för en hel dag? Är det tryggt att besöka den lokala marknaden (kom inte ihåg namnet), tror att det är den största i Afrika?

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen