Senaste nytt

Några timmar i Addis Abeba, tips?

Gus

Medlem
På vägen hem från Sydafrika mellanlandar jag i Addis Abeba mellan kl. 19:00-00:05. Eftersom jag samlar på länder tänkte jag besöka staden i någon timme. Några frågor.

1. Man kan både söka på visum vid deras ambassad i Stockholm (jag bor nära) eller on arrival vid flygplatsen. Vilket är att rekommendera? Tar det lång tid att få det vid ankomst, i så fall kanske det är skönt att ha det fixat hemifrån? (flyger business med Ethiopian, om det hjälper vid passkontrollen?)

2. Enligt google maps och Lonely Planet så verkar det finnas några restauranger nära flygplatsen. Kan jag helt enkelt promenera ut från flygplatsen och sätta mig på en närbelägen restaurang? Eller måste man ta en taxi någonstans? Jag har inget krav på restaurang, det kan tom vara en pub.

3. Andra tips? Säkerhet?

På vägen hem från Sydafrika mellanlandar jag i Addis Abeba mellan kl. 19:00-00:05. Eftersom jag samlar på länder tänkte jag besöka staden i någon timme. Några frågor.

1. Man kan både söka på visum vid deras ambassad i Stockholm (jag bor nära) eller on arrival vid flygplatsen. Vilket är att rekommendera? Tar det lång tid att få det vid ankomst, i så fall kanske det är skönt att ha det fixat hemifrån? (flyger business med Ethiopian, om det hjälper vid passkontrollen?)

2. Enligt google maps och Lonely Planet så verkar det finnas några restauranger nära flygplatsen. Kan jag helt enkelt promenera ut från flygplatsen och sätta mig på en närbelägen restaurang? Eller måste man ta en taxi någonstans? Jag har inget krav på restaurang, det kan tom vara en pub.

3. Andra tips? Säkerhet?
Det råder undantagstillstånd där nu så anmäl din närvaro i landet i förväg till svenska ambassaden bara. I övrigt så kanske det går bra så länge du är street smart osv.

VOA fixar du ganska snabbt på flygplatsen.
Det finns en transferdesk som är dedikerad för "Cloud nine".

Från ankomst till landside bör inte ta mer än 45 min.

Du bör dock kolla om de verkligen ger dig detta. Jag är inte säker. Jag vet man får det om man sover över på ET´s bekostnad. Men för ett par timmar vet jag inte. Pröva att mejla dem och fråga. Annars får du ordna på beskickningen hemmavid.

Teoretiskt hinner du in till stan för en middag eller öl. Skulle i så fall ta en taxi som sedan väntar och även kör dig tillbaka. Just Addis och flygplasten är ganska säkra ställen. Självklart finns det skumraskkvarter även inne i Addis, men det är lätt att undvika. Särskilt om du bara tar dig en krog i närheten av flygplatsen.

• Gilla
Reactions: Gus
Nej anmäl för guds skull inte din närvaro till Ambassaden enbart för 2-3 timmars vistelse i landet. Det är helt onödigt och inget som ambassaden önskar.

Nej anmäl för guds skull inte din närvaro till Ambassaden enbart för 2-3 timmars vistelse i landet. Det är helt onödigt och inget som ambassaden önskar.
Sveriges Ambassad - Addis Abeba skrev:
Ambassaden uppmanar svenskar, även tillfälliga besökare, att anmäla sin vistelse i landet till ambassaden
Reseinformation Etiopien | SwedenAbroad

Edit: anmälan (och avanmälan/utanmälan) görs enklast via UDs app, så det är inte så att det belastar ambassadpersonalen med en ohygglig mängd administration.

• Gilla
Reactions: olo
Står så under reseinfo. Ej under regga din närvaro. Instämmer i att det kan tolkas så. Men då vanliga listan är för de som avser vara i landet mer än tre månader gälller uppmaningen de med mindre tid. Men knappast för en landsamlare som ska in o ta en öl i landet för en timme...

Ett sätt att skriva för att lugna resenärer.

Gör du via appen lugnt. I andra fall blir det faktiskt en del merarbete. Tro mig.

Jag hade liknande stopover i tid kring nyår och kontaktade Ethiopian angående transitvisa (som man kan få för korta vistelser). De sade att layovern var för kort för det men det går kanske att ordna på annat sätt.

Här kommer svaret från kollegan:

Visum söker och får du på flygplatsen.
Det finns bankomat och växlingskontor passkontrollen och andra sidan väggen (vid bagagebandet).

På flygplatsen finns numera riktiga taxibilar med taxameter.
Ta en bil och besök National Museum, bredvid ligger restaurant Lucy som har bra mat.

I närheten ligger kyrkor och lite annat.
Vill ni slappa vid poolen ta en taxi till Sheraton och lös ett pool-kort (glöm inte badbyxor).
Bästa restaurangen är italiensk och heter Castelli. Kan vara bra att boka bord om det är helg.

Om du vill uppleva traditionellt etiopisk matkultur med musik- och dansshower så ligger restaurangen Yod Abyssinia en kort taxiresa från Bole (flygplatsen). Jag besökte stället på min första resa till Etiopien 2011. Visst verkade den vara full av turister och ex-pats men maten var god och man får uppleva någonting annorlunda.

Inne på Boles terminal finns bankomater men det är nästan alltid någon av dem som är Out of Order. Man kan även växla pengar redan före immigrationskön i samma hall där man köar till passkontroll (eller så var det 2013 i alla fall).

De gula taxibilarna är i bättre skick än de blåvita men kostar också mer. Kom överens om priset innan du stiger in i bilen.

Vet inte vad inflationen har gjort med birr men 2013 när jag anlände med ett inrikesflyg kunde jag få en 8 km resa till mitt hotell i en gul bil för 150-200 birr vill jag minnas. Dock kanske hjälpte det att en viting försökte pruta på amhariska :rolleyes:

Toppen