Senaste nytt

Några resor mot Silver och Guld

Curacao Hato International Airport-Bonaire Flamingo International Airport flyg BC 007 operated by UAC PJ-SBC
Avgång: 14:00, eller när det passade oss
Ankomst: 14:25, eller när det passade dom
Flygplan: Piper Chieftain
Klass: Världsklass
Sittplats: 01A (Traveller), 01C (Senator), 02A (Sembl), 02C (BvM), rad 3 var ledig, där låg Sembls turkerkasse med pengar, kamera och pass

Vänner! Sedan 1999 när jag på riktigt började mitt resande har jag varit med om mycket skojigt. Jag har åkt affärsklass, Förstaklass och i snitt 120 segment per år. Men jag har aldrig hyrt ett flygplan, eller haft en bättre ”value for money experience” i mitt liv. Så här (ungefär) blev detta en av dom roligaste dagarna i mitt liv.

07:30 i morse drog jag på mig träningskläderna, och pingade Sembl via chatten. 5min senare var jag på gymmet medan Traveller och BvM funderar på dykning efter en rolig och relativt blött kväll. Under morgonen började det spöregna och vid frukosten sådär runt 09:30 började vi fundera på vad vi skulle hitta på.

Ca 10:45 säger Sembl och Traveller att man gärna skulle åka och handla cykloper till dykning och snorkel. Ja, det kan vi göra men vart? Då säger Traveller: ”jag vet exakt vart det är bäst på Bonaire”! Ja, ha säger Sembl skall vi åka dit då? Jag är nog lite fundersam, medan BvM undrar: ”vad menar dom”?

Vi kollar snabbt ITA Matrix och flygbolagens hemsidor, och inser att det går en flight klockan 12:30 med Divi Divi. Klockan 11:10 sitter vi i hyrbilen på väg till flygplatsen, där vi anländer 11:25. Alla förutan jag springer och kollar om vi kan få plats på planet, med Insel Air retur 21:30. Jag parkerar bilen.

När jag återkommer är det full galopp genom flygplatsen för att hitta ett biljettkontor. För att göra en long historia kort, inga platser på kommersiella flighter innan 15:00 och då är det DAE som råkar vara Travellers favoritbolag (läs tråden) som har plats.

Eftersom Traveller är en man som kanske i vissa fall inte helt förstår mening med ordet NEJ, kommer han upp med den klipska idén att kolla om det finns en möjlighet att chartra ett flygplan. Inom 5min plingar det i min nalle: We are paging Mr. Sembl and Mr. Senator. Please go to the Hato Airport information desk immediately.

Där står Herr Traveller med Valerie, damen som sköter informationsdesken och diskuterar varför vi vill chartra ett plan. Hon skrattar hela tiden, och funderar på argumenten: a) det regnar på Curacao och b) vi vill köpa cykloper, och känner till bästa stället på Bonaire. Vi ringer 4 snabba samtal innan vi får kontakt med CPT Erwin på United Caribbean Airlines (UCA). United Caribbean Airlines Ltd. Jag hör en diskussion där man säger ”Price is $750” och tänker: nja, lite dyrt en väg. Då är det så att det är $750 t/r och dom väntar 6t på oss på Bonaire! Done deal, vi tar den! Ta en dusch säger Traveller till CPT Edwin, vi väntar här på dig!

Bild: planeringsstund på flygplatsen

20130803_120443.jpg

Vi sätter oss och mailar iväg information för manifestet inklusive pass och fullt namn. På samma tid börjar vi ragga hyrbil på Bonaire, men efter 18 samtal inser vi att det finns inte ens en sunkig 1987 Yugo att hyra. Så vi hyr en taxi helt enkelt, Taxi nummer 33 med Jamie som chaffis.

Medan vi väntar på CPT Edwin kommer Programme Office Tour Director Traveller upp med förslag på aktiviteter på Bonaire. Helst vill vi till nationalparken, men vi måste ha 4x4 för detta.

12:50 kommer First Officer David fram till oss och hämtar våra pass, och springer iväg för att fixa manifestet. Det tar ca 30min, och sedan är vi innanför säkerhetskontrollen ca 13:35.

2.jpg

Vi får vänta lite vid ”gaten” innan vår privata transport (tänk LH FCT) till vårt eget flygplan

6.jpg

för dagen en Piper Chieftain Piper Chieftain

IMG_4209.jpg

IMG_4211.jpg

När vi ankommer apron position tankas vårt flygplan, så vi väntar några minuter i vårt transportfordon. Klockan 13:55 kommer boarding signalen och vi stiger ombord i vårt flygplan. Traveller och Senator sitter BA CW style, medan BvM och Sembl lutar sig framåt.

IMG_4213.jpg

IMG_4220.jpg

Prick 14:00 får CPT Edwin grönt ljus och vi drar ut till bana 32 för avresa mot Bonaire. Här ser ni video från avgången:

[video=youtube_share;LA0alzYJxyQ]http://youtu.be/LA0alzYJxyQ[/video]

Själva flygtiden gick på 25min, max höjd 3450ft, med air speed på 125knots med andra ord, en del motvind på resan. Servicen ombord var strålande obefintlig. Det var ganska dåligt väder, och en regnfront precis före flygrutten, så det blev en ganska brant inflygning. I nästa meddelande kan ni se själva landningen på Bonaire – Flamingo International Airport

Så, då var vi på plats, vi avslutar detta delen av sagan med vårt transportmedel till immigrationen samt själva immigrationsprocessen. Det gick snabbt.

IMG_4224.jpg

27.jpg

Nästa kapitel kommer snart och innehåller restips och guidetour på Bonaire..

WOW!

Är riktigt impad över planen att hyra ett plan!!

Godmorgon! Ja, väntar själv med spänning vad som händer idag :)

Med tanke på att t/r med kommersiellt flyg skulle ha kostat ca $130-150 per person, blir jo priset av $750/4=$187,50 per skalle rätt bra. Hade vi varit 6 pers hade priset blivit $125 per person.

Kan också tillägga att vi bunkrade 600l bränsle som skulle ge oss ca 500nm range, eller 3t flygtid. Skall skanna manifestet lite senare :)

Los R har varit på min bucket list länge. Då det med 95% säkerhet blir en nyårsresa med Bonaire som destination efter detta, sparar vi detta till då. Mycket bra tips Homer!

Hoppas ni inte är vidskepliga :cool:

How Italian fashion heir vanished into 'new Bermuda Triangle': Missoni and wife still missing from 'cursed' flight path that has seen FIFTEEN planes disappear in 20 years | Mail Online

Are the Los Roques islands the new Bermuda Triangle? | World news | The Guardian

Vidskepelse och andra spirituella saker är inte min starka sida. Skulle nog säga att jag är totalt ignorant mot sådant.

Toppen