Norrec
Medlem
Jag åkte upp till Wakkanai och Cape Soya i norra delen av Hokkaido. Kanske inte supermycket annat och göra där uppe, men kul och varit där.
Visa bifogad bild 68337
Trevlig
var det med bil eller tåg?
hur långt tid tog det?
Jag åkte upp till Wakkanai och Cape Soya i norra delen av Hokkaido. Kanske inte supermycket annat och göra där uppe, men kul och varit där.
Visa bifogad bild 68337
Körsbärsblomningen sker ganska sent på Hokkaido
fram till mitten av (slutet av på vissa ställen) maj
10 Best Places to See Cherry Blossom in Hokkaido | Kyuhoshi
Hokkaido's Cherry Blossoms|Top 8 Cherry Blossom Spots Chosen by Hokkaido Residents
5 Cherry Blossom Spots and When to See in Hokkaido 2017 | FAST JAPAN
Vill man besöka riktigt avsides belägna ställen som Rishiri-Rebun-Sarobetsu nationalpark (de små öarna längst norrut)
så borde det vara en bra deal att flyga och köpa någon typ av "visit japan biljett"
Jag kom jag dock fram till att det fanns två flygplatser i Sapporo, CTS och OKD, den senare används för
små plan och flyg inom Hokkaido, så vill man flyga från exempelvis Tokyo krävs byte av flygplats i Sapporo (kanske även 2 separata
biljetter).
Eller vad säger doktorn?
Jag flög upp till Wakkanai från Sapporo. För att sen ta sig ut till Cape Soya, tog jag bussen. Så gick smidigt, tog ett tag att åka dit, typ 45-50 min. Har man tur med vädret så, ska man kunna se ända till Ryssland, sägs det. Det gjorde inte jag. Var bara i Wakkanai fredag och åkte måndag förmiddag, så gjorde 3 nätter. Lyckades pricka in de två dagarna när det var dåligt väder typ, höll på att regna bort och frysa ihjäl.Trevlig
var det med bil eller tåg?
hur långt tid tog det?
Det där var jag bara tvungen att undersöka närmare, om du ursäktar min nyfikenhet. Resultat? Det beror på vad du syftar på. Hokkaido är till ytan större än landskapen Norrbotten och Västerbotten, tillsammans. Samtidigt betydligt mindre än de båda länen. Norrbottens län är ensamt mycket större än Hokkaido.Hokkaido är stort! Ytan är lika stor som Norrbotten och Västerbotten tillsammans.
På Google får jag följande svar:Det där var jag bara tvungen att undersöka närmare, om du ursäktar min nyfikenhet. Resultat? Det beror på vad du syftar på. Hokkaido är till ytan större än landskapen Norrbotten och Västerbotten, tillsammans. Samtidigt betydligt mindre än de båda länen. Norrbottens län är ensamt mycket större än Hokkaido.![]()
Tack för all informationen @Homer
Oj det var mycket alkohol
Hade tänkt hyra bil när vi är där. Lättare att ta sig runt ständerna med bil.
Men special/sightseeingtåg låter spännande.
Jag flög upp till Wakkanai från Sapporo. För att sen ta sig ut till Cape Soya, tog jag bussen. Så gick smidigt, tog ett tag att åka dit, typ 45-50 min. Har man tur med vädret så, ska man kunna se ända till Ryssland, sägs det. Det gjorde inte jag. Var bara i Wakkanai fredag och åkte måndag förmiddag, så gjorde 3 nätter. Lyckades pricka in de två dagarna när det var dåligt väder typ, höll på att regna bort och frysa ihjäl.![]()
JR Hokkaido pass ger rabatt på hyrbil från stationerna (men hur de priserna är jmfrt med att hyra på annat sätt har jag ingen aning om)
HOKKAIDO RAIL PASS