Senaste nytt

Några Hokkaido restips?

Vill man besöka riktigt avsides belägna ställen som Rishiri-Rebun-Sarobetsu nationalpark (de små öarna längst norrut)
så borde det vara en bra deal att flyga och köpa någon typ av "visit japan biljett"
Jag kom jag dock fram till att det fanns två flygplatser i Sapporo, CTS och OKD, den senare används för
små plan och flyg inom Hokkaido, så vill man flyga från exempelvis Tokyo krävs byte av flygplats i Sapporo (kanske även 2 separata
biljetter).
Eller vad säger doktorn?

Tänkte besöka öarna. Visste inte att det gick flyg ditt från Sapporo. Hade tänkt ta färjan från Wakkanai.

Trevlig :)
var det med bil eller tåg?
hur långt tid tog det?
Jag flög upp till Wakkanai från Sapporo. För att sen ta sig ut till Cape Soya, tog jag bussen. Så gick smidigt, tog ett tag att åka dit, typ 45-50 min. Har man tur med vädret så, ska man kunna se ända till Ryssland, sägs det. Det gjorde inte jag. Var bara i Wakkanai fredag och åkte måndag förmiddag, så gjorde 3 nätter. Lyckades pricka in de två dagarna när det var dåligt väder typ, höll på att regna bort och frysa ihjäl. ;)

Hokkaido är stort! Ytan är lika stor som Norrbotten och Västerbotten tillsammans.
Det där var jag bara tvungen att undersöka närmare, om du ursäktar min nyfikenhet. Resultat? Det beror på vad du syftar på. Hokkaido är till ytan större än landskapen Norrbotten och Västerbotten, tillsammans. Samtidigt betydligt mindre än de båda länen. Norrbottens län är ensamt mycket större än Hokkaido. :)

Det där var jag bara tvungen att undersöka närmare, om du ursäktar min nyfikenhet. Resultat? Det beror på vad du syftar på. Hokkaido är till ytan större än landskapen Norrbotten och Västerbotten, tillsammans. Samtidigt betydligt mindre än de båda länen. Norrbottens län är ensamt mycket större än Hokkaido. :)
På Google får jag följande svar:

Norrbotten/Yta
26 671 km²

Västerbottens län/Yta
55 186 km²

Hokkaido/Yta
77 982 km²

Jag flög upp till Wakkanai från Sapporo. För att sen ta sig ut till Cape Soya, tog jag bussen. Så gick smidigt, tog ett tag att åka dit, typ 45-50 min. Har man tur med vädret så, ska man kunna se ända till Ryssland, sägs det. Det gjorde inte jag. Var bara i Wakkanai fredag och åkte måndag förmiddag, så gjorde 3 nätter. Lyckades pricka in de två dagarna när det var dåligt väder typ, höll på att regna bort och frysa ihjäl. ;)

haha, once in a lifetime experience;)

Toppen