Senaste nytt

Några frågor samt önskemål om tips för Tokyo och Kyoto

Hej vi var i Japan mars i år. Hade tidigare varit i Tokyo men vi valde åka runt lite denna gång.

Tokyo, Osaka, Nara och

Du har redan fått massor av tips och hade redan egna förslag, men kan i vart fall rekommendera:

Fushimi -Inari (åk tidigt på morgonen, dvs runt 7). Det blir ganska fullt redan vid 8 tiden och kan vara jobbigt om man vill ta kort…
Nara - åk och tillbringa en halv dag med renarna. Man köper lite kex utanför helgedomen och så matar man renarna, som är ”tama” (de bits dock ibland) :)
Sen har du även bambuskogen i Arashiyama. Det var fint.

Tokyo så kan jag verkligen rekommendera TeamLabs Planet. Ett interaktivt museeum. Bland det häftigaste jag varit med om.

Lycka till. Vi köpte interrailkort via Flygi och det var jättebra, använde det för att ta oss fr flygplatsen till centrum också. Validerade direkt på flygplatsen.

Attachments

• IMG_9738.jpeg
    IMG_9738.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 107
  • IMG_9983.jpeg
    IMG_9983.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 105
  • IMG_9852.jpeg
    IMG_9852.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 105
Kom hem från Japan igår. Här följer kort några blandade spaningar, rekommendationer och råd:

Flyg med ANA! Jäklar vilket bra flygbolag. Den mjuka produkten var det bästa jag upplevt ombord. Även gamla hårdvaran i C var bra. Hade dock försökt extra nästa gång för att få tag på The Room eller The Suite.

Haneda har otroligt bra och prisvärda förbindelser in till centrala Tokyo. Vi övervägde inte Narita, men det är uppenbart längre och dyrare att ta sig dit.

Tokyo Metro är väl utbyggt, men notera att JR har många användbara linjer. Var därför noga att utvärdera värdet om du överväger köpa JR pass eller 72h metro pass. Vi gjorde inte det. Suica funkade för alla transportmedel vi använde, förutom för Shinkansen där man skall förboka biljett vilket jag gjorde på ett biljettkontor.

Vi bodde på två olika ställen i Tokyo - Ginza och Shinjuku. Jag tyckte det var bra att få två olika stadsdelar med lite olika "vibe", också iom att staden är grymt stor så har man också två olika utgångspunkter. Ginza kändes väldigt städat och modernt, ibland lite sterilt dock. Shinjuku var lite motsatt till detta, ganska galet. Shinjuku hade dock vissa "baksidor" när man rörde sig nära stationen i den centrala delen. Det kändes på ett sätt som en enda stor turistfälla. Det gjorde gott att ta sig av huvudgatorna, så länge man inte hamnade på glädjeflickogatorna...

Även jag skriver under på TeamLabs planets, det var riktigt häftigt.

Vi spenderade också några dagar i Kyoto och Osaka, tog oss från Tokyo till Kyoto med Shinkansen vilket var ett måste för mig. Köpte inte JR Pass eftersom vi bara skulle åka en längre sträcka och sedan kortare turer med JR.
Kyoto skulle man gott kunna använda för att slappna av på, använda en Onsen och bara promenera runt, titta på stadens historia och äta gott. Osaka var definitivt mer party med flera otroliga gator med mat och dryckeskultur. Väl värt ett besök!

Vi reste med en 1-åring. Det var på sina ställen utmanande, men generellt är Japan väldigt anpassat för att ha barn med sig. De flesta var välkomnande och glada "trots" att man hade litet barn med sig. Fräscha toaletter för blöjbyten, möjlighet att sätta barnet i en stol under tiden man själv behöver gå på toa etc. Jag hade gärna gjort exakt samma resa endast med frugan eller med några kompisar. Tror den hade varit väldigt annorlunda men ändå funkat, och varit, hur bra som helst!
De flesta tunnelbanestationer har ganska många ingångar, notera att långt ifrån alla har rulltrappor eller hiss. Det blir man snabbt medveten om med bagage och/eller barnvagn. Det väl utbygda systemet att skicka sitt bagage från punkt till punkt är användbart. Använd det när det inte uppenbart är enkelt att flytta den egna packningen (vilket det ganska sällan är om man reser med barn..).

Nyligen hemkommen och fyller på med några tips...

Suica kort, laddade ner det till min iPhone och det fungerade riktigt smidigt.
1. Gå in i wallet-appen och klicka på +
2. Välj resekort
3. Välj Japan - Suica

Sen är det bara att ladda med ett kort kopplat till Apple Pay.

Som flera har nämnt tidigare är det verkligen skönt att skicka väskorna och slippa släpa på dem!

Vi tog taxi från Ginza till HND, det gick på 8.000 yen.

Vi använde apples kartor-app för att ta oss runt med tunnelbana och tåg, att tänka på här är att vilken plattform som man skall till för att ta tåget är så liten att jag inte kunde se vart jag skulle. Kom på att det gick att ta en skärmdump som jag förstorade för att se plattform.
Kanske så är det dax för mig att skaffa glasögon :rolleyes:

I Tokyo tar de flesta restauranger kort, men i Kyoto är det ca 9 av 10 som inte tar kort så jag är glad att vi hade kontanter med med oss.

Vi nyttade lokalbefolkningens tips om vart de åt, och hamnade på några lokala hak med god mat.

Till sist skriver även jag under på att ett besök på TeamLabs planets är häftigt, se till att boka biljetter på nätet innan!

Tack igen alla som lämnat tips!

Toppen