Senaste nytt

Några flygbolag som flyger Stockholm-Los Angeles direkt?

Med tanke på hur instabila Norwegian är på långdistans tror jag nog ändå det blir lättare med byte än att spendera två nätter på Arlanda, i synnerhet när man har barn. Byter du exempelvis på Zürich krävs inte mer än 45 minuter och processen går mycket smärtfritt. :)
Nu är det lite OT men jag skulle inte rekommendera att ha bytestid endast 45 minuter oavsett vilken flygplats man byter när man reser med två små barn.

Nu vet jag inte vilken resperiod som avses, men det verkar vara lite priskrig just nu, har sett biljetter till Los Angeles för runt 3500 SEK med icke-LCC-flygbolag (Low Cost Carrier). Jag tror Norwegians lockpriser ligger på 1599 enkel resa och då ingår inte incheckat bagage och mat. När det är så lite skillnad i pris hade jag valt ett icke-LCC-flygbolag alla dagar i veckan.

Mitt val hade nog varit Lufthansa via Frankfurt. Det finns två flighter, en tidig (som kräver utresa redan 06.00 från Arlanda, kanske inte så kul med barn....) och en senare som ändå är framme på LAX 16.40, och med en rejält tilltagen bytestid i Frankfurt. Avgång från Stockholm kl 09.10.

Tack för all input.

Jag ska försöka hitta en rutt där mellanlandningen är utanför USA. Alltid skönt att slippa immigration när man har en connection flight att passa.

Själv brukar jag byta på CDG och AMS ibland. Smidigt och snabbt - en gång hade jag tjugo minuter, försenat flyg från ARN, på mig för att byta till SFO. Jag och mitt bagage hann med, och, jag var inte sist ombord på flyget till San Francisco. Nu har de, sedan en tid tillbaka, gjort bytena till Nordamerika ännu smidigare (t.ex. ingen extra säkerhetskontroll) på CDG.
Att åka med AF verkar rätt kul för barn då det bland annat brukar bjudas på glass (Häägen Dasz) och annat ombord på överresan. Vet inte hur det är med LAX men AF flyger med A380 till en del destinationer i Nordamerika.
Och ... även om ni åker i Economy så bjuds ni på champagne ..!..

Kom på ytterligare ett smidigt sätt att byta och det är faktiskt i Nordamerika; flyg till Montreal och passera den amerikanska passkontrollen där, efter det flyger ni "inrikes" till slutdestinationen i USA. Om man kommer med anslutande flyg så används en slags priokö i passkontrollen och får gå före alla andra som utgår från Montreal.

När jag bytte från inrikes i Kanada till Washington så behövde jag inte hämta ut incheckat bagage, utan det var bara att gå direkt till snabbkön till passkontrollen, och vips, så var jag på den amerikanska sidan. Det tog, mer eller mindre, den tid det tog att gå från ena gaten till den andra, det var ingen före mig i passkön då.

Annars så är Montreal en trevlig stad att spendera några dagar i och så flyger t.ex. AF A380 dit.

Kom på ytterligare ett smidigt sätt att byta och det är faktiskt i Nordamerika; flyg till Montreal och passera den amerikanska passkontrollen där, efter det flyger ni "inrikes" till slutdestinationen i USA. Om man kommer med anslutande flyg så används en slags priokö i passkontrollen och får gå före alla andra som utgår från Montreal.

Annars så är Montreal en trevlig stad att spendera några dagar i och så flyger t.ex. AF A380 dit.

Finns denna amerikanska passkontroll även i Toronto?

För egen del gör jag allt för att slippa byta flyg på CDG, det är en fruktansvärt krånglig och otrevlig flygplats. Speciellt om man hamnar i T1.

Toronto, vet inte, men det skulle inte förvåna mig om de har en passkontroll där också.

Vad gäller CDG ska du ju se till att komma till Terminal 2. :)
Flyg från Arlanda angör 2F. Numera lär det även gå ett tåg från T1, men jag har inte koll på det. Någon som har koll på det?
Krånglig flygplats? Inte som jag upplevt i alla fall. Finns andra betydligt krångligare ...

Toppen