Senaste nytt

Några fördelar att boka via resebyrå

Resebyråerna har avtalspriser med SAS. Dock måste du köpa till hotell, hyrbil, kryssning eller annan marktjänst.
Hittar du en BRA byrå, så kan de hålla denna biljett fram till ca 1 månad innan avresa. Har en resa till HKG i Z klass i slutet av året.
Platser bokade, behöver inte betala och fria ändringar ändra fram till biljettering i början av Dec...
Det går också göra det direkt hos flygbolaget om biljettreglerna tillåter.

T ex SAS Business class dealen för avresa under sommaren tillåter att behålla bokning upp till 7 dagar (dock man måste köpa senast 28 dagar före avresedatumet).
[Business class] Norden-Världen T/R, SAS, från 14.500 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Kod:
ADVANCE RESERVATIONS/TICKETING

CONFIRMED RESERVATIONS FOR ALL SECTORS ARE REQUIRED AT
   LEAST 28 DAYS BEFORE DEPARTURE.
   WAITLIST NOT PERMITTED.
   TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 7 DAYS AFTER
   RESERVATIONS ARE MADE OR AT LEAST 28 DAYS BEFORE
   DEPARTURE WHICHEVER IS EARLIER.
         NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
          WARNING-
          ALL RESERVATIONS MADE WITHOUT TICKET NUMBER WILL
          BE CANCELLED AUTOMATICALLY AFTER TICKETING
          DEADLINE.

Det som duktiga resebyrå kan göra är, att de kan övervaka bokningsläge åt en och bokar biljetten när platsen dyker upp.
De kan inte heller att placera någon i waitinglist om priset inte tillåter (som t ex den här SAS Business kampanjen).

Det går också göra det direkt hos flygbolaget om biljettreglerna tillåter.

T ex SAS Business class dealen för avresa under sommaren tillåter att behålla bokning upp till 7 dagar (dock man måste köpa senast 28 dagar före avresedatumet).
[Business class] Norden-Världen T/R, SAS, från 14.500 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Kod:

CONFIRMED RESERVATIONS FOR ALL SECTORS ARE REQUIRED AT
   LEAST 28 DAYS BEFORE DEPARTURE.
   WAITLIST NOT PERMITTED.
   TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 7 DAYS AFTER
   RESERVATIONS ARE MADE OR AT LEAST 28 DAYS BEFORE
   DEPARTURE WHICHEVER IS EARLIER.
         NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
          WARNING-
          ALL RESERVATIONS MADE WITHOUT TICKET NUMBER WILL
          BE CANCELLED AUTOMATICALLY AFTER TICKETING
          DEADLINE.

Det som duktiga resebyrå kan göra är, att de kan övervaka bokningsläge åt en och bokar biljetten när platsen dyker upp.
De kan inte heller att placera någon i waitinglist om priset inte tillåter (som t ex den här SAS Business kampanjen).

Visst så kan det vara...
men hos de flesta aktörer (numera online) får du hosta upp kortet och pröjsa nu, sedan vad regeln säger är en annan sak...
på sas.se måste man upp med kortet och jag antar att de då drar beloppet direkt (vågar inte chansa och fullfölja), sedan kan man kanske via" mina sidor" på sas.se hantera bokningen utan fysisk SAS inblandning...?

Så duktig folk oavsett var de sitter eller i vilken bransch... är alltid en tillgång för oss kunder motsatsen givetvis... :cool:

Låter faktiskt lite för bra för att vara sant att de kan hålla en bokning så länge. Det har jag aldrig ens hört talas om.
Så länge fare rules tillåter går det att ordna det genom att ringa antingen till flygbolaget eller till resebyrån.

T ex pågående Cathay Pacifics Business class deal tillåter att behålla bokningen fram till 5 dagar före avgång. (dock priset försvinner vid 2016-MAY-22 så man måste biljettera bokningen senast då)

Kod:
ADVANCE RES/TICKETING	UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
  RESERVATIONS FOR ALL SECTORS AND TICKETING ARE REQUIRED AT
  LEAST 5 DAYS BEFORE DEPARTURE.
  WAITLIST NOT PERMITTED.
         NOTE -
          ADVANCE PURCHASE - 5 DAYS BEFORE DEPARTURE.
          WAITLIST NOT ALLOWED.
          --------------------------------------------------
          TICKETING DEADLINE - 5 DAYS BEFORE DEPATURE OR AS
          PER CRS DEADLINE. MOST RESTRICTIVE DEADLINE
          PREVAILS
          OPEN RETURN - NOT ALLOWED
          WAITLIST NOT ALLOWED

[Business class] Norden-Hong Kong T/R, Cathay Pacific, fra 13.700 DKK / 14.800 SEK / 15.500 NOK inkl | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jo, men har du sett SAS fares utan biljetteringskrav X dagar efter reservation? Tycker i princip alla kräver att det ska biljetteras inom X dagar från reservation.

Jo, men har du sett SAS fares utan biljetteringskrav X dagar efter reservation? Tycker i princip alla kräver att det ska biljetteras inom X dagar från reservation.
Om du bokar SAS D klass (dyra Busines class biljetter) kan du behålla bokningen fram till avresedatumet.
Kod:

NO ADVANCE RESERVATIONS/TICKETING REQUIREMENTS APPLY.
Jag antar att vissa IIT (Individual Inclusive Tour) eller GIT (Group Inclusive Tour) fares tillåter generösare betalningsvillkor och dessa priser är endast tillgängliga genom resebyråer.

Även de dyrare Z- klass faren tillåter detta (PAK/Avtalspris SAS- resebyrå) . Min bokning till HKG, avresa 26 dec, biljettering den 2 dec. Via no-name resebyrå (off-line).

Slipper ligga ute med över 30 tkr, plus att OM den billigare dealen (ref Dr Miles SAS deals) finns kvar i höst så kommer man att ändra farebasis till denna (de klonar PNR och kan då ändra faraebasis). Dvs man har kvar godiset fast man ätit upp denna.. (bevis finns om någon vill se...)

Däremot vill on-line resebyrpåer och SAS naturligtvis ha "dina" stålar så for/så länge som möjligt, oavsett regel och farebasis... o_O

Det låter jättebra. Fortsätt boka där du så håller jag mig till det som jag vet ger minst problem i längden.

Det låter jättebra. Fortsätt boka där du så håller jag mig till det som jag vet ger minst problem i längden.

Visst valfrihet gagnar. alla. Har som tur var inte åkt i de delar av världen där inte problem kan lösas genom att prata med flygbolagen direkt på plats... för övrigt faktiskt inte råkat ut för problem bortsett fr. försenat bagage i Sydafrika för 10 år sedan...

Toppen