Senaste nytt

Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

Kricka

Medlem
Visst har jag förstått rätt att om man har varit i något land på USAs "naughty country"-lista så man har behövt söka visum till USA (dvs reser på visum istället för ESTA) så kan man inte använda detta?
President Trump drev igenom visumkravet för personer som besökt ”naughty countries” under sin tid som president.
Jag kunde inte ansöka om ESTA utan fick köa utanför amerikanska ambassaden i Stockholm för att jag fyra år tidigare
hade besökt Iran. Förhoppningsvis så är detta inte ett problem längre men har vi otur kanske det kommer tillbaka redan
nästa år?
 

igelkotten

Medlem
President Trump drev igenom visumkravet för personer som besökt ”naughty countries” under sin tid som president.
Jag kunde inte ansöka om ESTA utan fick köa utanför amerikanska ambassaden i Stockholm för att jag fyra år tidigare
hade besökt Iran. Förhoppningsvis så är detta inte ett problem längre men har vi otur kanske det kommer tillbaka redan
nästa år?
Detta stämmer inte.

Visa Waiver Program Improvement and Terrorist Travel Prevention Act of 2015 undertecknades av President Obama den 18 December 2015.
 

guwonder

Medlem

Ja. Det började i 2016 under Obamas regering.​


In January 2016, it was restrictions on:
  • “Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iran, Iraq, Sudan, or Syria on or after March 1, 2011 (with limited exceptions for travel for diplomatic or military purposes in the service of a VWP country).
  • Nationals of VWP countries who are also nationals of Iran, Iraq, Sudan, or Syria.”

Nu:​


“When can’t I use the VWP (ESTA) and need a visa?​

Due to personal circumstances:

  • you traveled to certain countries (Iran, Iraq, Sudan, Syria, Libya, Somalia, and Yemen on or after March 1, 2011, or Cuba on or after January 12, 2021),
  • you are a dual national of any of the above mentioned countries,
  • you’ve been denied an ESTA, visa or entry into the United States in the past,
  • you overstayed on a previous Visa Waiver visit,
  • you’re not a citizen from a country participating in the VWP program traveling to the U.S.
    • this includes passengers in transit
    • passengers not leaving the plane,
  • if you might otherwise be ineligible for a visa, you are not eligible to use the VWP
Because of different purpose of travel:

  • business travelers and tourists who wish to stay in the U.S. more than 90 days,
  • airline crew members,
  • crew members of commercial, private or maritime vessels,
  • students,
  • interns,
  • exchange visitors,
  • temporary workers
  • intra-company transfers,
  • treaty traders,
  • religious workers,
  • performers and artists,
  • representatives of foreign countries on official business,
  • journalists/media representatives”

Svensk passanvändare utan giltig ESTA för resan = ej berättigad till MPC
 
Last edited:

LarsCph

Medlem
Jag ankom precist i Seattle med Delta från Amsterdam. Mycket bra i Delta One Suite. MPC appen funkade perfekt, ingen kö och ett par frågor om vilken business jag skulle göra då var allt klart. De har posters i terminalen var det rekommenderas att använde appen och står tydligt att den också funkar för ESTA. Ved ingången till MPC kö:n skulle jag visa appen, ingen frågor om nationalitet.
 
Toppen