Senaste nytt

Någon som ska till USA och har "lite" plats över i sin väska? ;)

Johan_G

Medlem
Svar ja, men i detta fall är det 254kr per liter i alkoholskatt och 4kr per liter i tull.Detta leder till totala kostnader på ca 500 per flaska, ie 1800 per liter. Detta är fortfarande någon hundring under bolagets pris i detta extrema fall. Poängen är att det finns varor där reglerna inte lyckas med det de är tänkta att göra!

Intressant, det var billigare än jag trodde. Att konsekvensen av smuggleri faktiskt kunde vara direkt lönsam i vissa fall hade jag ingen aning om. Sedan kan det ju vara så också att även om det vore en garanterad förlust i varje tänkbart fall när man åker fast så behöver det inte med automatik vara avskräckande. Om nu risken att åka fast är såpass liten (Tullen på Arlanda?) att man kan slå ut eventuella böter/skatter på flera resor och på så sätt totalt komma billigare undan än bolaget är inte ens en dyr konsekvens av smuggleri speciellt avskräckande.
 
Nä, lesson learned tror jag :). Dessutom stod de i ett fall och väntade. Verkar som tullen fått nån info från klockförsäljaren på flygplatsen....
 
Toppen