Senaste nytt

Någon som ska till Alicante innan söndag?

Brandten

Medlem
Long shot men jag glömde passet hemma imorse (flög till Alicante med SAS). Hem på söndag med Norwegian. Någon som ska ner från Stockholm som evt kan ta med passet (jag får ordna passtransport till dig isåfall). :)

Eller så klarar jag mig utan. Bara vanligt körkort med mig och glömt lägga in passet i Bank-Id.

Ska inte dit men en kommentar - det hade nog inte hjälpt med passet i bankid. Det är väl ett helsvensk påhitt så det funkar inte utomlands. Tror chansen är betydligt större med svenskt körkort...

Korrekt!
Men min erfarenhet av livet i stort brukar vara att det löser sig alltid att komma hem :)
Jag håller med. Jag har själv sett hur passagerare som för flygningar från andra länder inom Schengenområdet till Sverige visat körkort vid gaten (jag antar att de rest med endast handbagage och checkat in online) och kommit med efter lite diskussion. Någon garanti är det förstås inte eftersom, vilket påpekats i tråden, endast nationellt id-kort och pass är godkända resehandlingar sett till regelboken. Ska man vara krass är det nog väldigt mycket dagsform hos en enskild gateagent som styr om det går vägen eller inte. En del personer är mer bundna till regelboken än andra och vissa är dessutom inte så insatta i reglerna (åt båda hållen - jag har av en incheckningsagent på Arlanda blivit vägrad att checka in med nationellt ID-kort inom Schengen, det löste sig efter att jag fått henne att motvilligt ringa sin supervisor).

Kruxet med att skaffa provisoriskt pass utomlands är att det dels är dyrt (1 800 kr plus kostnad för att ordna foto), dels att det vanliga passet man har hemma i byrålådan blir ogiltigt när man skaffar ett provisoriskt pass (12 a § passlagen), vilket innebär att man dessutom måste skaffa ett nytt vanligt pass för 400 kr när man är hemma. Det blir mycket pengar och mycket besvär med att ordna både provisoriskt och nytt vanligt pass därefter. Jag skulle chansa på att resa hem med körkortet från Schengenland.

Last edited:
Hänvisa till EU-fördraget artikel 3.2

Tror du på fullaste allvar själv på att något sånt fungerar?

The Union shall offer its citizens an area of freedom, security and justice without internal frontiers, in which the free movement of persons is ensured in conjunction with appropriate measures with respect to external border controls, asylum, immigration and the prevention and combating of crime.

Toppen