Senaste nytt

Någon med erfarenhet av Maldiverna?

Dr. Miles

Expert
Tack Ozz du verkar helt lyrisk får ta med mig tjejen dit. Finns det nån "period" som är bättre eller sämre än någon annan sett till turister och väder?

Juni-juli brukar vara monsoonsäsong(tyfon) i södra Indien, så kan jag tänka mig att det är likadant även i Maldiverna.
 

Abbe

Medlem
Maldiverna var en del i en fantastisk resa som vi gjorde i våras så prislappen på flyget är inte rättvisande eftersom den innehöll fler flyg än det till Maldiverna. Ser när jag kollade den gamla bokningen att jag ljög om antalet dagar på Maldiverna, vi var där 8 dagar.

Visa bifogad bild 10731
Vi betalade 56.000/PP inkl.skatter för flygbiljetterna i businessclass.

Veligandu kostade 38.000 för 7 nätter och bokades via Agoda eftersom hotellet inte accepterade Amex online.
Visa bifogad bild 10732

Dyrt som satan med andra ord men väl värt varenda korvöre.


Oj det var en dyr slant men kan tänka mig att det var värt varenda krona. Såg hur som helst hur underbart som helst och det där är en plats jag ska besöka med all säkerhet!

Stort tack till dig att du tog tid att visa mig allt detta! Uppskattas :)
 

fly4fun

Medlem
Maldiverna är en helt underbar destination. Jag har besökt 4 olika öar (Four Seasons, W Retreat & Spa, Centara och Kuredu) + huvudstaden. Centara var den minsta av öarna men samtidigt min favorit som jag nu besökt 2 gånger.

Som nämnts innan så finns det inte så mycket att göra förutom ta det lungt, slappa, sola och snorkla. Korallreven är helt underbara och jag kunde tillbringa timmar i vattnet i sträck. På Maldiverna har jag sett alla dessa fantastiska djur som man bara läser om eller ser i fångenskap som t.ex. hoppande delfiner utanför min vattenvilla, massor med sköldpaddor och olika hajar, rockor, muränor men det överlägset häftigaste var att simma med valhajar. Slår allt annat jag har gjort. Kommer garanterat resa tillbaka flera gånger.

Värt att tänka på är att eftersom varje ö är en hotellanlägging så finns det inga butiker, kiosker eller restauranger att gå till förutom hotellets egna. Och eftersom konkurrens saknas kan priserna bli helt sjuka. 100 USD per skalle för en middag är inte ovanligt, så jag rekommenderar att man väljer all-inclusive så slipper man överraskningar på plats.

Maldiverna ligger i stort sett på ekvatorn vilket innebär att klimatet är ganska lika över året. Det är ca 28-30 grader i luften och vattnet året om. April till September är det regnperiod, och då regnar det mer än resterande del av året. Korta och lokala regnoväder förekommer nästan dagligen, även under icke regnsäsong.
 
Last edited:

Gus

Medlem
Ska till Bangkok i februari och har 2-3 dagar över innan flyget till Sverige går hem igen. Har hittat flyg i ekonomi med Sri Lankan för 3000 kr tor till Male. Har inte så stor budget så att bo på något fint hotell på en atoll är inte att tänka på (inte nu och kanske aldrig i framtiden?). Så min fråga är om det är värt att bo i Male i 2-3 dagar och göra dagsutflykter till några öar. Det turkosa härliga vattnet lär man väl i alla fall få uppleva!? :cool:

Alternativet är att åka till någon Thailändsk ö och leva loppan. Dock har vi redan besökt många öar i Thailand och det vore kul att prova på något nytt. Skulle ju tänkt på att åka till Male när vi besökte Sri Lanka förra året, hade varit smidigare och billigare.
 

fly4fun

Medlem
Bo i Male är bara att glömma. Det är oroligheter och kravaller så man ska inte åka in till Male som turist. Dom utlänningar som jobbar där nere och har bott i Male har flyttat ut till flygplatsön. På flygplatsön finns ett hotell, men det är tyspiskt flygplatshotell, som ligger mellan en hamn och oljecisterner. Istället för turkost härligt vatten får du uppleva turkosa plastflaskor och annat skräp som flyter omkring i vattnet. Används enbart för en transferövernattning och du kommer ej uppleva Maldiverna här.

Du kan inte besöka en hotellö över dagen då varje ö är en egen hotellanläggning och endast boende har tillträde till ön. Du kan flyga inrikesflyg till en ö som befolkas av lokalbefolkningen, men det är inget som direkt rekommenderas för turister.

Jag rekommendrar istället att söka runt på olika hotellsajter och se om du eventuellt kan hitta prisvärt boende. Jag tror jag har sett priser ner mot ca 1000 kr/natt. Tänk på att välja nån ö inom 2-3 mil från flygplatsön så du kan välja billigare båttransfer istället för flygtransfer som är vanligast för dom avlägsna öarna.
 

pitch

Medlem
Du kan flyga inrikesflyg till en ö som befolkas av lokalbefolkningen, men det är inget som direkt rekommenderas för turister.
Kanske att det inte rekommenderas för genomsnittsbesökaren till Maldiverna, men därmed inte sagt att det inte går att göra (relativt enkelt till och med). Det är absolut inte lyxigt på något sätt, förstås, men som kontrast till att ligga och slappa på nån superdyr resortanläggning kan det vara kul i några dar.

Själv tog jag färjan från Male ner till Guriadhoo en gång när jag hade ett par dar över innan jag skulle ut och åka liveaboard. Rätt trevligt, det värsta är att det kan vara så fantastiskt skräpigt. Folk har en tendens att kasta sina sopor precis var som helst.
 

Homer

Medlem
Ska till Bangkok i februari och har 2-3 dagar över innan flyget till Sverige går hem igen. Har hittat flyg i ekonomi med Sri Lankan för 3000 kr tor till Male. Har inte så stor budget så att bo på något fint hotell på en atoll är inte att tänka på (inte nu och kanske aldrig i framtiden?). Så min fråga är om det är värt att bo i Male i 2-3 dagar och göra dagsutflykter till några öar. Det turkosa härliga vattnet lär man väl i alla fall få uppleva!? :cool:

Alternativet är att åka till någon Thailändsk ö och leva loppan. Dock har vi redan besökt många öar i Thailand och det vore kul att prova på något nytt. Skulle ju tänkt på att åka till Male när vi besökte Sri Lanka förra året, hade varit smidigare och billigare.


Varför inte testa
Andaman och Nicobar Islands
tillhör Indienoch är betydligt mer exotiskt än Maldiverna.
 
Toppen