Senaste nytt

Nästa SAS Mastercard dubbelpoängshelg?

Tycker det är lite trist från MC:s sida när man missade både black friday och julhandel vilket inte har varit fallet tidigare.
Det är trist, men helt förståeligt från SEB:s sida. Vi har haft denna diskussion här tidigare, nämligen ifall det är bättre för dem att ha kampanjer på redan stora inköpstider eller att försöka öka inköpen på helgen som traditionellt är lite tystare och hoppas på att man av vanan kör sitt MC även på black friday/jul.

Att dessa uteblev i år kanske, kanske, är en signal att Excel-nissarna på SEB konstaterat att approach #2 är mer lukrativ. Got to get those rookie spend numbers up!

Med det sagt, så löper mitt SL-kort ut snart så det köper hamnar på MC ifall det kommer kampanj, annars blir det AMEX i april.

Varför skulle de köra dubbelkampanj nu? Med all rimlighet och business-tänk lär nästa dubbelkampanj time:a med efter när Amex växlar sin modell i april och man vill få folk att nyttja MasterCard istället för Amex.
Men det är väl ändå en kortsiktig strategi? Hur mycket väger det i deras fördel om folk under en månad ännu håller sig till MC istället för AMEX?
Att köra en kampanj under mars så att folk köper bort alla stora inköp de har och sedan sitter med en stor faktura som ska betalas i april är väl bättre för att gardera att AMEX i april vill att man ska börja använda dem.

För att locka mig att spendera med MC framöver, så behöver de marknadsföra dessa dubbelhelger redan i föregående faktureringsperiod, eller väldigt tidigt i den nya. I sådant fall kan jag bestämma mig att köra MC hela månaden, för att splitta spend MC/AMEX är det nästan dummaste man kan göra i en månad pga MC:s "garanterade" 500 statuspoäng.

Ja lite så - har en del i pipeline som jag sparat ett tag och går de över 1/4 så får det bli Amex-
Sitter i samma båt, självklart vill man optimera men kan inte skjuta på vissa inköp i all evighet, blir troligtvis en intensiv start på Amex-spend här som det ser ut.

Avslutade Amex i november och gick över till MC Premium. Om/när ni får mail skriv gärna här så jag inte missar. Har bockat i att mottaga men inte fått ett enda mail än? Man marknadsför fortfarande dubbelhelger så borde ju inte ha upphört.

IMG_6339.png

Avslutade Amex i november och gick över till MC Premium. Om/när ni får mail skriv gärna här så jag inte missar. Har bockat i att mottaga men inte fått ett enda mail än? Man marknadsför fortfarande dubbelhelger så borde ju inte ha upphört.

Visa bifogad bild 163437

Inte varit någon sedan förra året i oktober. Finns inga skrivelser hur ofta de ska vara "kampanjer" så det kan lika gärna bara bli två per år. Vi vet att SEB har haft ett tuft år, enligt dem och försöker minska kostnader varav köp av poäng kan vara en anledning :)

Toppen